Acta academica karviniensia 2017, 17(2):5-16 | DOI: 10.25142/aak.2017.009

Výsledky pilotního šetření strategického marketingového řízení na úrovni středních škol

Martina Colledani
Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta, Univerzitní nám. 1934/3,733 40 Karviná, Email:mcolledani@seznam.cz

The article focuses on strategic marketing management in high schools and generalizes the results of previous investigations. Strategic management focuses primarily on long-term planning organization, which is a long-planned process that leads to the goal defined by the organization. The competitive environment is considered the main factor formulating the vision, mission and strategic goals of the organization. This deliberate and purposeful activity, led by the organization's competitive environment, possesses a much greater chance of survival, but also for success. Unfortunately, in the Czech Republic high school system is not a competitive environment and it is not ready to face competition at all. The situation is different at colleges that already understand that a student must "fight" as well as the company's customers and clients. Sophisticated school concept should be fundamentally similar to one of each company. The aim of the article is to present the results of a pilot research focused on strategic marketing management in high schools and to generalize the results of previous investigations. The theoretical part deals with strategic marketing management at the high school level. Respondent sample includes 34 secondary schools in the region Novy Jicin and Frydek-Mistek. Primary research was conducted via questionnaire and interview with the record. Research shows that schools have a clue about what the strategic management, marketing mix or plan are, but in most cases they do not know how to do it. Their reactions are mostly intuitive. When creating the end, the school decisions are not even based on the simplest SWOT analysis. When creating a strategy for the development of school in most cases they focused mainly on the internal environment of the school, not on the target markets and marketing mix.

Klíčová slova: advertising, communication mix, direct marketing, modern forms of marketing communication, nonprofit organization, sales promotion
JEL classification: M39

Vloženo: 6. březen 2017; Přijato: 31. květen 2017; Zveřejněno: 30. červen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Colledani M. Výsledky pilotního šetření strategického marketingového řízení na úrovni středních škol. Acta academica karviniensia. 2017;17(2):5-16. doi: 10.25142/aak.2017.009.
Stáhnout citaci

Reference

  1. EGER, L. a D. EGEROVÁ, 2000. Image školy. Liberec : TU v liberci, 2000. ISBN 80-7083-440-4.
  2. FORET, M., 2012. Marketingový průzkum. Praha : Biz Books, 2012. ISBN 978-80-265-0038-4.
  3. FOTR, J. a kol., 2012. Tvorba strategie a strategické plánování. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3985-4.
  4. HANNAGAN, T. J., 1996. Marketing pro neziskový sektor. Praha : Management Press, 1996. 80-85943-07-7.
  5. HINDLS, R., S. HRONOVÁ a I. NOVÁK, 2000. Metody statistické analýzy pro ekonomy. Praha : Management Press, 2000. ISBN 80-7261-013-9.
  6. HORÁKOVÁ, H., 2003. Strategický marketing. Praha : Grada Publishing,a.s., 2003. str. 204. ISBN 80-247-0447-1.
  7. HORÁKOVÁ, I., 1992. Marketing v současné světové praxi. Praha : Grada, 1992. str. 368. ISBN 80-85424-83-5.
  8. CHRÁSTKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada Publishing,a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  9. JAKUBÍKOVÁ, D., 2009. Strategický marketing. Praha : grada Publishing, a.s., 2009. str. 272. ISBN 978-80-247-2690-8.
  10. JUNGER, J., 2008. Strategický management. Ostrava : VŠP, a.s., 2008. ISBN 978-80-7410-006-2.
  11. MICHALKO, M., 2007. Strategický management. Ostrava : VŠP,a.s., 2007.
  12. MULLEROVA, L. a P. DOULÍK, 2001. Vybrané kapitoly ze školského managementu. Ústí nad Labem : PF UJEP, 2001. ISBN 80-7044-374-X.
  13. NIRMALYA, K., 2008. Marketing jako strategie vedoucí k úspěchu. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2139-3.
  14. PAYNE, A., 1996. Marketing služeb. Praha : Grada Publishing,s.r.o., 1996. str. 248. ISBN 80-7169-276-X.
  15. PŘIBOVÁ, M., 1996. Marketingový výzkum v praxi. Praha : Grada Publishing,a.s., 1996. ISBN 80-7169-299-9.
  16. ŘEZÁNKOVÁ, H., 2007. Analýza dat z dotazníkových šetření. Praha : professional Publishing, 2007. str. 215. ISBN 978-80-86946-49-8.
  17. SVĚTLÍK, J., 2009. Marketingové řízení školy. PRAHA : WOLTERS KLUWER ČR, 2009. 978-80-7357-494-9.
  18. Moravskoslezský kraj webový portál. Veřejná správa [online][vid. 03. 10. 2014] Dostupné z http://verejna-sprava.kr-moravskoslezsky.cz/assets/sk/dz_msk_2012_fin_27_3.pdf
  19. ČESKO. Zákon č. 89/2012 Sb. ze dne 1. ledna 2014 Občanský zákoník, In: Sbírka zákonů České republiky. 2012, částka 33, s. 1026-1365. ISSN 1211-1244. Dostupný také z: Webový portál Zákony pro lidi.cz [online][vid. 15. září 2015]. <http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89#cast1-hlava3-dil1>
  20. ZATLOUKAL, T. a kol. 2016. Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2015/2016. Praha : autor neznámý, 2016. 978-80-88-087-09-0.