Acta academica karviniensia 2018, 18(4):89-100 | DOI: 10.25142/aak.2018.031
Klíčové kompetence pracovníků zdravotnických organizací potřebné pro výkon jejich práce v rámci pilíře sociální zralosti
- Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta managementu a ekonomiky, Mostní 5139, 760 01 Zlín
In recent years, increased attention has been paid to the importance of social and emotional competencies or knowledge, skills and attitudes that must be personally and socially competent. The aim of the paper is to present the results of the research project, which is focused on the analysis of the use of key competencies of employees of health care facilities. In total, 987 questionnaires were evaluated. The research was realized in the months of February 2017 to March 2018. The author deals with the key competences that are part of the pillar of social maturity and they are empathy, will features, responsibility, emotional maturity, health and fitness and decency. There are two research hypotheses that are part of quantitative research. They are verified using the Pearson's Chi-square test method. One research question has been identified as part of qualitative research. The results indicate that there is a statistical dependence between the perception of individual characteristics and gender and the length of the employment relationship. Qualitative research has shown the importance of these features also from the point of view of employers.
Klíčová slova: competence, Czech Republic, emotional intelligence, emotions, empathy, healthcare organizations, nursing
JEL classification: I29, M10, M12
Vloženo: 25. červenec 2018; Revidováno: 20. srpen 2008; Přijato: 21. listopad 2018; Zveřejněno: 30. prosinec 2018 Zobrazit citaci
Reference
- ACGME, 2018. Implementing Milestones and Clinical Competency Committees. Accreditation Council for Graduate Medical Education [online]. 24. duben 2013 [vid. 5. červen 2018]. Dostupné z: https://www.acgme.org/Portals/0/PDFs/ACGMEMilestones-CCC-AssesmentWebinar.pdf
- ANTHONY, M., T. STANDING, J. GLICK a kol., 2005. Leadership and nurse retention: the pivotal role of nurse managers. Journal of Nursing Administration, 35(3), 146-155. ISSN 1539-0721.
Přejít k původnímu zdroji...
- ARAUJO, S. V. A. and S. N. TAYLOR, 2012. The influence of emotional and social competencies on the performance of Peruvian refinery staff. Cross Cultural Management: An International Journal, 19(1), 19-29. ISSN 1352-7606.
Přejít k původnímu zdroji...
- ATKINS, P. W. B. and R. E. WOOD, 2002. Self-versus others' ratings as predictors of assessment center ratings: validation evidence for 360-degree feedback programs . Personnel Psychology, 55(4), 871-904. ISSN 1744-6570.
Přejít k původnímu zdroji...
- BAXTER, C. and N. WARSHAWSKY, 2014. Exploring the acquisition of nurse manager competence. Nurse Leader, 12(1), 46-59.
Přejít k původnímu zdroji...
- BEJTKOVSKÝ, J., 2017. Řízení lidských zdrojů u vybraných poskytovatelů zdravotních služeb v České republice v kontextu současných moderních personálních trendů. Acta academica karviniensia, 17(4), 5-18. ISSN 2533-7610.
Přejít k původnímu zdroji...
- BRADBURY-JONES, C., 2009. Globalisation and its implications for health care and nursing practice. Nursing Standard, 23(25), 43-47.
Přejít k původnímu zdroji...
- BONESSO, S., F. GERLI, C. PIZZI and L. CORTELLAZZO, 2018. Students' Entrepreneurial Intentions: The Role of Prior Learning Experiences and Emotional, Social, and Cognitive Competencies. Journal of Small Business Management, 56(S1), 215-242. ISSN 1540-627X.
Přejít k původnímu zdroji...
- BOYATZIS, R. E. and F. SALA, 2004. Assessing emotional intelligence competencies, in Geher, G. (Ed.), The Measurement of Emotional Intelligence, Novas Science, Hauppauge, NY, pp. 147-80.
- BOYATZIS, R. E., 2009. Competencies as a Behavioural Approach to Emotional Intelligence. Journal of Management Development, 28(9), 749-770. ISSN 0262-1711.
Přejít k původnímu zdroji...
- BOYATZIS, R. E. and F. RATTI, 2009. Emotional, social and cognitive intelligence competencies distinguishing effective Italian managers and leaders in a private company and cooperatives. Journal of Management Development, 28(9), 821-38. ISSN 0262-1711.
Přejít k původnímu zdroji...
- CHAPMAN, B. P. and J. B. HAYSLIP, 2005. Incremental validity of a measure of emotional intelligence. Journal of Personality Assessment, 85(2), 154-69. ISSN 1532-7752.
Přejít k původnímu zdroji...
- CHERNISS, C., 2010. Emotional Intelligence: Toward Clarification of a Concep. Industrial and Organizational Psychology, 3(2), 110-126. ISSN 1754-9434.
Přejít k původnímu zdroji...
- COLVIN, J., J. FRENCH, A. SIPERSTEIN, T. R. CAPIZZANI and V. D. KRISHNAMURTHY, 2018. Addressing Professionalism, Social, and Communication Competencies in Surgical Residency Via Integrated Humanities Workshops: A Pilot Curriculum. Journal of Surgical Education, 75(3), 589-593. ISSN 1931-7204.
Přejít k původnímu zdroji...
- CIARROCHI, J. and G. SCOTT, 2006. The link between emotional competence and well-being: a longitudinal study. British Journal of Guidance and Counseling, 34(2), 231-43. ISSN 1469-3534.
Přejít k původnímu zdroji...
- DOUGLAS, M. K., J. U. PIERCE, M. ROSENKOETTER, L. C. CALLISTER, M. HATTAR-POLLARA, J. LAUDERDALE et al., 2009. Standards of practice for culturally competent nursing care: A request for comments. Journal of Transcultural Nursing, 20(3), 257-269. ISSN 1552-7832.
Přejít k původnímu zdroji...
- EMMERLING, R., R. J. EMMERLING and R. E. BOYATZIS, 2012. Emotional and social intelligence competencies: cross cultural implications. Cross Cultural Management: An International Journal, 19(1), 4-18. ISSN 1352-7606.
Přejít k původnímu zdroji...
- FURUKAWA, P. de O., and I. C. K. O. CUNHA, 2011. Profile and competencies of nurse managers at accredited hospitals. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 19(1), 106-114. ISSN 0104-1169.
Přejít k původnímu zdroji...
- GOLEMAN, D., 1998. Working with Emotional Intelligence, Bantam Books, New York, NY.
Přejít k původnímu zdroji...
- HAYNIE, J. M., D. A. SHEPHERD and P. HOLGER, 2012. Cognitive Adaptability and an Entrepreneurial Task: The Role of Metacognitive Ability and Feedback Entrepreneurship Theory and Practice. Entrepreneurship Theory and Practice, 36(2), 237-265. ISSN 1540-6520.
Přejít k původnímu zdroji...
- HOPKINS, M. M. and D. BILIMORIA, 2008. Social and emotional competencies predicting success for male and female executives. Journal of Management Development, 27(1), 13-35. ISSN 0262-1711.
Přejít k původnímu zdroji...
- HOLGAARD, J. E., R. HADGRAFT, A. KOLMOS and A. GUERRA, 2016. Strategies for education for sustainable development - danish and Australian perspectives. Journal of Cleaner Production, 112(4), 3479-3491. ISSN 0959-6526.
Přejít k původnímu zdroji...
- HORNACEK, J. and I. ZELENKOVA, 2014. Employers Requirements on Labour Force in the South Moravian Region. Journal of Competitiveness, 6(4), 63-79. ISSN 1804-1728.
Přejít k původnímu zdroji...
- KLEINMAN, C., 2003. Leadership roles, competencies and education: how prepared are our nurse managers? Journal of Nursing Administration, 33(9), 451-455. ISSN 1539-0721.
Přejít k původnímu zdroji...
- KOWAL, J. and CH. DESPRES, 2011. Perspectives and directions for professional development in the Lower Silesian voivodship compared to Poland and the European Union. Proceedings of the 7th European Conference on Management Leadership and Governance SKEMA Business School Sophia-Antipolis France, 206-215, 6-7 October 2011.
- McCLELLAND, D. C., 1973. Testing for Competency Rather than Intelligence. American Psychologist, 28(1), 1-40. ISSN 1935-990X.
Přejít k původnímu zdroji...
- MINGERS, J., 2015. Helping business schools engage with real problems: the contribution of critical realism and systems thinking. European Journal of Operational Research, 242(1), 316-331. ISSN 0377-2217.
Přejít k původnímu zdroji...
- MOLDEREZ, I. and K. CEULEMANS, 2018. The power of art to foster systems thinking, one of the key competencies of education for sustainable development. Journal of Cleaner Production, 186, 758-770. ISSN 0959-6526.
Přejít k původnímu zdroji...
- MOLDEREZ, I. and E. FONSECA, 2018. The efficacy of real-world experiences and service learning for fostering competences for sustainable development in higher education. Journal of Cleaner Production, 172(20), 4397-4410. ISSN 0959-6526.
Přejít k původnímu zdroji...
- PORVAZNÍK, J., J. VYDROVÁ a I. LJUDVIGOVÁ, 2016. Celostní management. IRIS, Bratislava, 2016, ISBN 978-80-8153-062-3
- RIECKMANN, M., 2012. Future-oriented higher education: which key competencies should be fostered through university teaching and learning? Futures, 44(2), 127-135. ISSN 0016-3287
Přejít k původnímu zdroji...
- RIGGIO, R. E., 2010. Before emotional intelligence: research on nonverbal, emotional, and social competences. Industrial Organizational Psychology, 3, 78-82. ISSN 1754-9434.
Přejít k původnímu zdroji...
- RYAN, G., R. J. EMMERLING and L. M. SPENCER, 2009. Distinguishing high performing European executives: the role of emotional, social and cognitive competencies. Journal of Management Development, 28(9), 859-75. ISSN 0262-1711.
Přejít k původnímu zdroji...
- SAVORY, A. and J. BUTTERFIELD, 1999. Holistic management: a new framework for decision making, Washington, D.C.: Island Press.
- SCHLAEGEL, C. and M. KOENIG, 2014. Determinants of Entrepreneurial Intent: A Meta-Analytic Test and Integration of Competing Models. Entrepreneurship Theory and Practice, 8(2), 291-332. ISSN 1540-6520.
Přejít k původnímu zdroji...
- SHEPHERD, D. A. and D. R. DeTienne, 2005. Prior Knowledge, Potential Financial Reward, and Opportunity Identification. Entrepreneurship Theory and Practice, 29(1), 91-112. ISSN 1540-6520.
Přejít k původnímu zdroji...
- SKORKOVÁ, Z., 2013. Sociálna zrelosť subjektov manažmentu - Somatické vlastnosti manažérov, Celostná manažérska kompetentnosť - potreba, prístupy a metódy jej ohodnocovania - Sborník vědeckých prací z vědeckého semináře.
- SPRAIN, L. and W. M. TIMPSON, 2012. Pedagogy for sustainability science: case-based approaches for interdisciplinary instruction. Journal Environmental Communication, 6(47, 1-19. ISSN 1752-4040.
Přejít k původnímu zdroji...
- STUETZER, M., M. OBSCHONKA, P. DAVIDSSON and E. SCHMITT-RODERMUND, 2013. Where Do Entrepreneurial Skills Come From. Applied Economics Letters, 20(12), 1183-1186. ISSN 1466-4291.
Přejít k původnímu zdroji...
- VÁGNER, I., 2006, Systém manažmentu, Brno: MU. ISBN 80-210-3972-8.
- WILSON, L., D. C. HARPER, I. TAMI-MAURY, R. ZARATE, S. SALAS, J. FARLEY, N. WARREN, I. MENDES and C. VENTURA, 2012. Global Health Competencies for Nurses in the Americas. Journal of Professional Nursing. 28(4), 213-222. ISSN 8755-7223.
Přejít k původnímu zdroji...
- ZEIDNER, M., G. MATTHEWS and R. D. ROBERTS, 2004. Emotional intelligence in the workplace: a critical review. Applied Psychology: An International Review, 53(3), 371-99. ISSN1464-0597.
Přejít k původnímu zdroji...