H23 - Taxation and Subsidies: Externalities; Redistributive Effects; Environmental Taxes and SubsidiesNávrat zpět

Výsledky 1 až 3 z 3:

Vyvolané administrativní břemeno navržené silniční daně: dotazník a eye-trackingový experiment v České republice

Břetislav Andrlík, Stanislav Mokrý, Petr David

Acta academica karviniensia 2023, 23(2):5-17 | DOI: 10.25142/aak.2023.011

Zdeněk Hruška, Lilia Dvořáková

Acta academica karviniensia 2012, 12(4):48-59 | DOI: 10.25142/aak.2012.057

Článek obsahuje aktuální vědecké poznatky z problematiky ekologického zdanění v České republice. Je zaměřen na analýzu vlivu dopadu ekologického zdanění na domácnosti v České republice a na zjištění informovanosti českých domácností v oblasti ekologického zdanění. V článku jsou analyzována důležitá zjištění plynoucí z provedeného průzkumu u celkem 102 domácností a formulována doporučení pro státní orgány v budoucích etapách probíhající ekologické daňové reformy.

PROSTOROVÁ ANALÝZA PROJEKTŮ OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST

Oldřich Hájek, Jiří Novosák, Kateřina Šebestová, Šárka Hrabinová

Acta academica karviniensia 2011, 11(4):69-79 | DOI: 10.25142/aak.2011.073

Lidský kapitál představuje jeden z hlavních faktorů současných úvah o příčinách existence regionálních disparit a o stimulaci regionálního rozvoje. V tomto ohledu je proces tvorby lidského kapitálu spojován se zvyšováním produktivity, přičemţ tvorba lidského kapitálu je zaloţena na procesech vzdělávání a učení. Lidský kapitál je současně vnímán jako jeden z významných faktorů regionální diferenciace a jako takový získal své pevné místo v kohezní politice, která usiluje o redukci prostorových disparit. Tento článek se zaměřil na prostorovou analýzu projektů podpořených z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnosti, který lze vnímat jako nejvíce relevantní pro problematiku lidského kapitálu a vzdělávání mezi českými operačními programy. Poznatky analýzy ukázaly na jistý stupeň nejednoznačnosti závěrů analýzy vzhledem ke konvergenčnímu cíli kohezní politiky. Takto byly projekty alokovány ve všech okresech České republiky, ale současně lze identifikovat významný vliv faktoru sídelní hierarchie. Zásadní roli v regionální diferenciaci rovněţ hraje absorpční kapacita institucí terciárního vzdělávání.