J11 - Demographic Trends, Macroeconomic Effects, and ForecastsNávrat zpět

Výsledky 1 až 5 z 5:

Mezigenerační přesun prostředků: dlouhodobý přístup pro Českou republiku zahrnující stárnutí populace

Richard Šmilňák

Acta academica karviniensia 2020, 20(2):65-75 | DOI: 10.25142/aak.2020.010

Měření vztahu mezi sektorem civilní letecké dopravy a ekonomickým růstem prostřednictvím kointegrační a kauzální analýzy

Kenan İlarslan, Fatih Bıyıklı, Tuğrul Bayat

Acta academica karviniensia 2018, 18(4):52-65 | DOI: 10.25142/aak.2018.028

Civil aviation services have become serious demand generating tools for all geographic locations. Understanding the economic conditions which make this demand increase possible, knowledge on external benefits and costs of the growth of international aviation sector plays critical role for the companies and countries which are keen on being competitive and economic growth. Improvements in aviation sector create base for analysing the legal context of air transport deeper and therefore companies in aviation sector analyse the market behaviour and take their position accordingly. Liberalisation of the aviation sector is another factor which triggers the demand increase. Liberalisation of the aviation sector in Turkey dates back to 2003. Since then with the help of increasing competition and decreasing costs together with increasing gross domestic product per capita gave rise to incrase in number of passengers. Domestic and international passengers carried in 2000 was approximately 35 million in Turkey however this number is almost increased to 174 milllion by the end of 2016. Therefore this study is aimed to investigate the underlying dynamics of that rapid increase and 1960-2016 annual data of number of passangers carrried both domestic and internationally together with gross domestic product. Within the scope of econometric analysis, stagnation of data is tested through ADF (Augmented Dickey-Fuller) unit root test. Variables are investigated whether they are cointegrated with Granger method and it is found that variables are cointegrated and long-run balanced relationship found between each other. After conducting Granger causality analysis it is found that there is a bi-directional causality relationship exist from gross domestic product per capita to number of passengers carried. Morever through regression analysis it is found that 1 dollar increase in gross domestic product per capita results 11873 increase in number of passengers carried with %5 significance level.

Migrace a migrující pracovníci v Evropě

Patrik Kajzar

Acta academica karviniensia 2013, 13(3):84-94 | DOI: 10.25142/aak.2013.045

The paper deals with migration and migrant workers in Europe. The UN Convention on the Rights of Migrants defines a migrant worker as a person who is to be engaged, is engaged or has been engaged in a remunerated activity in a State of which he or she is not a national. Migration can be hugely effective in improving the income, education and participation of individuals and families, and enhancing their children's future prospects. But its value is more than that: being able to decide where to live is a key element of human freedom. The primary objective of this paper is to indicate importance of migrant workers in Europe. This paper will provide you with an overview of the trends in migration in Europe, opportunities and challenges of migration.

MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ - REGION S KLESAJÍCÍM POČTEM OBYVATEL

Pavel Tuleja, Karin Gajdová

Acta academica karviniensia 2012, 12(4):139-150 | DOI: 10.25142/aak.2012.066

V rámci České republiky nalezneme regiony, jejichž demografický vývoj byl poměrně negativně ovlivněn intenzivními socioekonomickými změnami, jimiž celá Česká republika prošla v průběhu 90. let minulého století. Mezi tyto územně správní celky patří také Moravskoslezský kraj, jehož demografický vývoj je charakterizován dlouhodobým poklesem počtu obyvatel. Příčiny poklesu počtu obyvatel jsme nalezli jak v oblasti přirozeného přírůstku, tak v oblasti přírůstku stěhováním, ovšem jako závažnější problém se jeví záporné migrační saldo. V tomto případě je dlouhodobý vývoj v kraji v rozporu s vývojem v ostatních krajích České republiky.

Eva Rievajová, Zuzana Poláčiková

Acta academica karviniensia 2011, 11(3):91-102 | DOI: 10.25142/aak.2011.049

Príspevok sa zaoberá teoretickými prístupmi k harmonizácii rodinného a pracovného života vychádzajúc z typológie sociálneho štátu podľa Esping-Andersena. V prvej kapitole charakterizujeme tri základné typy sociálneho štátu: liberálny, konzervatívno-korporatistický a sociálno-demokratický. Zameriavame sa na ich základné črty, na vzťah štátu a trhu, na stupeň stratifikácie a dekomodifikácie v jednotlivých typoch. V druhej kapitole analyzujeme familiarizáciu typológie sociálneho štátu, poukazujeme na kritiku, ktorou Orloff spochybňuje schopnosť komodifikovať sa u niektorých členov spoločnosti, rozoberáme prístupy k sociálnej starostlivosti, k otázkam dekomodifikácie a defamiliarizácie, poukazujeme na prístup "priateľský voči ženám" ako k jednému zo základných východísk k otázke zosúlaďovania rodinného a pracovného života. Systémy sociálnych štátov sa vo veľkej miere líšia v tom, akým spôsobom podporujú rodičov v ich úsilí o rovnováhu medzi zamestnaním a starostlivosťou o rodinu, integráciu matiek na trh práce, čo má následne vplyv na mieru pôrodnosti a starnutie populácie.