Z13 - Economic Sociology; Economic Anthropology; Language; Social and Economic StratificationNávrat zpět

Výsledky 1 až 8 z 8:

Vytváření kulturních hodnot v komunikaci jako výzva pro české pivní značky

Hanne-Lore Bobáková, Janusz Karpeta

Acta academica karviniensia 2023, 23(1):5-18 | DOI: 10.25142/aak.2023.001

Kritické myšlení jako kompetence k formování vlastního názoru na příkladu vybraných vysokoškoláků

Dagmar Svobodová

Acta academica karviniensia 2022, 22(2):97-108 | DOI: 10.25142/aak.2022.018

Wellness proces podle životního stylu jako společenská výzva na příkladu vybraných vysokoškoláků

Dagmar Svobodová

Acta academica karviniensia 2021, 21(2):84-95 | DOI: 10.25142/aak.2021.014

Dopady komunikačních strategií na konceptualizaci osobních komunikačních modelů vybraných mileniálů – pilotní případová studie

Dagmar Svobodová

Acta academica karviniensia 2020, 20(1):58-70 | DOI: 10.25142/aak.2020.005

The goal of the article, to conceptualize the personal communication of a sample of millennials based on their type of communication strategy. It describes the article’s theoretical foundation, Berne’s communication interconnected with Silsbee’s concept of presence. Research methodology presents the mixed research strategy for this gender, implemented as a research pilot case study, and presents the empirical data on assertive presence that was acquired through a questionnaire survey. The results describe of a non-hierarchical cluster analysis from the angle of levels of personal preference for assertive presence in communication among a sample of millennials at Silesian University School of Business Administration (SU SBA) in Karviná studying towards gender in the 2018/2019 school year. They present differing personal communication styles that the selected millennials can apply within self-confident communication strategies.

Formování skupinové kultury vysokoškoláků v rolových modelech

Dagmar Svobodová

Acta academica karviniensia 2019, 19(1):94-105 | DOI: 10.25142/aak.2019.008

Mobbing v podnikatelském a neziskovém sektoru

Pavlína Haltofová, Vendula Haltofová

Acta academica karviniensia 2013, 13(1):34-49 | DOI: 10.25142/aak.2013.004

Mobbing, terror and psycho terror are a kind of behavior which can be observed in labor law-related relations and which stress the ethics of organizations. The aim of the work is to discover a current situation and employees' awareness of mobbing. Social and economic incidences are investigated by analysis of literature, internet resources, fora and laws. In the Czech Republic, the direct or indirect experience of people with mobbing was mapped by the help of a questionnaire survey. The research confirmed that 33 % of respondents are directly involved in mobbing, 63 % know somebody in this situation. In the profit business, the mobbing is so often like in the non-profit sector. 32 % of the victims leave work because of mobbing and in this way, the fluctuation of employees is rising up, affecting the economy of company or the organization in a negative way.

AKO BYŤ ŠŤASTNÝM NAPRIEK EKONOMICKÉMU BLAHOBYTU

Mária Bláhová

Acta academica karviniensia 2012, 12(1):36-48 | DOI: 10.25142/aak.2012.004

V článku podávame pohľad na situáciu v súčasnom globalizovanom svete, v ktorom veľká časť obyvateľstva žije v prebytkových ekonomikách. Podmienky na život a životná úroveň sa výrazne zýšili v porovnaní s minulosťou a to dokonca aj v chudobných regiónoch. Otázkou zostáva, či materiálny dostatok prináša ľuďom aj primeraný pocit spokojnosti a šťastia. Uvádzame názory viacerých odborníkov na túto situáciu a závere podávame vlastné zhrnutie aký postoj zaujať k problematike šťastia v modernej globalizovanej spoločnosti.

ROLE HODNOT V ORGANIZAČNÍ KULTUŘE

Lenka Černohorská

Acta academica karviniensia 2011, 11(4):33-44 | DOI: 10.25142/aak.2011.070

V posledních letech nabývá na rostoucím významu a popularitě téma organizační kultury, jakoţto zdroje konkurenční výhody. Následující článek se zabývá definicí, hodnocením a důleţitostí pojmu organizační kultura, prvky organizační kultury a důleţitostí hodnot v organizační kultuře. V souvislosti s výhodami existence pozitivní kultury a prvků organizační kultury, jsou prezentovány první výsledky výzkumu důleţitosti hodnot organizací mezi českými firmami a jejich rozbor, jenţ v komparaci s hlavními atributy podnikatelského prostředí představuje zajímavé zjištění a závěry.