Acta academica karviniensia 2011, 11(2):174-185 | DOI: 10.25142/aak.2011.034

INTERCULTURAL CONCEPT OF GLOBAL PRODUCTS

Miroslava Heczková, Michal Stoklasa
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D., Ing. Michal Stoklasa, Katedra marketingu, Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, Univerzitní náměstí 1934/3, Karviná, heczkova@opf.slu.cz, stoklasa@opf.slu.cz

Obsahem článku je charakteristika a vymezení pojmu globalizace s přihlédnutím k rozdílům v pojetí globálního a interkulturního marketingu. Popisuje výhody a nevýhody globalizace ve vztahu k podniku, možnosti uplatňování standardizace či adaptace. Stěžejní částí je nastínit interkulturní přístup ke globálním produktům pro podniky střední a malé. V závěru předkládají autoři možnosti použití, kde navrhují postup, jak mohou podniky bez dostatečného know-how využít tuto teorii v praxi.

Klíčová slova: globalizace, globální marketing, interkulturní marketing, globální produkty, standardizace, adaptace, marketingový mix
JEL classification: M21, M31

Zveřejněno: 30. červen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Heczková M, Stoklasa M. INTERCULTURAL CONCEPT OF GLOBAL PRODUCTS. Acta academica karviniensia. 2011;11(2):174-185. doi: 10.25142/aak.2011.034.
Stáhnout citaci

Reference

  1. CATEORA, P.R., GRAHAM, J.L. International marketing. 13th ed. Boston, Mass.: McGraw-Hill, 2007, ISBN 0-07-308006-3.
  2. DLOUHÁ, J., DLOUHÝ, J., MEZŘICKÝ, V. Globalizace a globální problémy. Sborník textů k celouniverzitnímu kurzu "Globalizace a globální problémy" 2005 - 2007. Praha: Centrum pro otázky životního prostředí UK v Praze, 2006. ISBN 80-87076-01-X
  3. HUNTINGTON, S.P. Střet civilizací. 1st ed. Praha: Rybka Publishers 2001, ISBN 80-86182-49-5.
  4. JENÍČEK, P. Globalizace světového hospodářství. 1st ed. Praha: C. H. Beck, 2002, ISBN 80-7179-787-1.
  5. KAUEROVÁ, L., VANĚK, J., VILAMOVÁ, Š. Vybraná problematika z mezinárodního marketingu. 1st ed. Ostrava: VŠB - TU, 2003, ISBN 80-248-0261-9.
  6. KISLINGEROVÁ, E., NOVÝ, I. a kol. Chování podniku v globalizujícím se prostředí. 1st ed. Praha: C. H. BECK 2005, ISBN 80-7179-847-9.
  7. KOTLER, P., KELLER, K.L. Marketing management. 12th ed. Praha: Grada Publishing, 2007, ISBN 978-80-247-1359-5.
  8. KOTLER, P., WONG, V., SAUNDERS, J., Armstrong G. Moderní marketing, Praha: Grada Publishing, 2007, ISBN 978-80-247-1545-2.
  9. MACHKOVÁ, H. Mezinárodní marketing. 2nd ed. Praha: Grada Publishing, 2006, ISBN 80-247-1678-X.
  10. MOWFORT, M., MUNT, I. Tourism and sustainability. 2nd ed. Taylor & Francis e-Library, 2003, ISBN 0-203-43729-2.
  11. NEZVAL, P. Světová ekonomika, SU OPF Karviná, 2006, ISBN 80-7248-318-8.
  12. PELSMACKER, P., GEUENS, M., BERGH, J.V. Marketingová komunikace. Praha: Grada, 2002, ISBN 80-247-0254-1.
  13. PRUCHA, J. Interkulturní komunikace. 1st ed. Praha: Grada, 2010, ISBN 978-80-247-3069-1.
  14. SVĚTLÍK, J. Marketing pro evropský trh. 1st ed. Praha: Grada, 2003, ISBN 80-247-0422-6.
  15. ŠTRACH, P., Mezinárodní management. 1st ed. Praha: Grada Publishing, 2009, ISBN 978-80-247-2987-9.
  16. USUNIER, Jean-Claude - LEE, Julie Anne. Marketing across cultures, 4th ed. Harlow: Prentice Hall, 2005, ISBN 0273685295.
  17. CELER, Č. Marketingové strategie na globálních trzích (2.). Marketingové noviny [online]. Oct 24th 2010 [cit. 2011-03-28]. Available from WWW: <http://www.marketingovenoviny.cz/index.php3?Action=View&ARTICLE_ID=3605>.
  18. NĚMEC, J. Eduard Kučera dává software zadarmo, přesto vydělává miliony. Profit [online]. Feb 23rd 2010 [cit. 2011-03-28]. Available from WWW: <http://www.profit.cz/clanek/eduard-kucera-dava-software-zadarmo-presto-vydelava-miliony/>.
  19. The Economist [online]. Feb 4th 2011 [cit. 2011-03-28]. BigMac Index. Available from WWW: <http://www.economist.com/node/13055650 >.
  20. ŠPAČKOVÁ, I. Ikea nabízela "Doprodej Hoven", kontroverzní koberce pak přejmenovala. iDnes [online]. Mar 4th 2010 [cit. 2011-03-28]. Available from WWW: <http://ekonomika.idnes.cz/ikea-nabizela-doprodej-hoven-kontroverzni-koberce-pak-prejmenovala-11o-/ekoakcie.aspx?c=A100304_105354_ekoakcie_spi>.