M31 - MarketingNávrat zpět

Výsledky 1 až 52 z 52:

Zkoumání změn v preferencích značky během krize: Případ Ukrajiny

Anastasiia Lukianenko

Acta academica karviniensia 2024, 24(2):28-41 | DOI: 10.25142/aak.2024.009

Vplyv udržateľnej módy na spotrebiteľské správanie ľudí do 45 rokov

Petra Gundová, Viktória Volovská

Acta academica karviniensia 2024, 24(2):16-27 | DOI: 10.25142/aak.2024.008

Čeští spotřebitelé a nákup regionálních potravin online: Po pandemické změny nákupních zvyklostí

Ondřej Mikšík

Acta academica karviniensia 2024, 24(1):53-63 | DOI: 10.25142/aak.2024.005

Spokojenost a vnímání návštěvníků vybraných kulturně historických objektů UNESCO v České republice

Milena Botlíková, Martina Palyzová, Josef Botlík

Acta academica karviniensia 2023, 23(2):44-58 | DOI: 10.25142/aak.2023.014

Jaká kognitivní zkreslení nejvíce útočí na potenciální zákazníky v uživatelských recenzích?

Radka Bauerová, Tereza Ikášová, Veronika Kopřivová, Tomáš Pražák, Michal Stoklasa

Acta academica karviniensia 2022, 22(1):5-21 | DOI: 10.25142/aak.2022.001

Postoje Čechů k lázeňství během pandemie onemocnění covid-19

Petr Janeček, Dagmar Jakubíková

Acta academica karviniensia 2021, 21(2):25-35 | DOI: 10.25142/aak.2021.010

Český spotřebitel na trhu luxusní pleťové kosmetiky

Dorota Anderlová

Acta academica karviniensia 2021, 21(2):5-16 | DOI: 10.25142/aak.2021.008

Vznik holistického konceptu marketingu v rámci marketingové orientace - ověření nového nástroje měření

Bence Kovács, Zoltán Szakály, Enikő Kontor

Acta academica karviniensia 2021, 21(1):29-41 | DOI: 10.25142/aak.2021.003

Nakupování potravin online jako výsada mileniálů. Je to stále pravda i v období pandemie covidu-19?

Radka Bauerová

Acta academica karviniensia 2021, 21(1):15-28 | DOI: 10.25142/aak.2021.002

Aktuální otázky ochrany osobních údajů v marketingu

Lenka Hanáková

Acta academica karviniensia 2020, 20(2):5-20 | DOI: 10.25142/aak.2020.006

Data privacy is a current issue that must be addressed by all entities when handling personal data. Although the General Data Protection Regulation (GDPR) has been effective for more than two years, it still poses challenges to businesses, especially small and medium-sized enterprises (SMEs). The aim of the paper was therefore to find out what SMEs in the Czech Republic in terms of their running consider and perceive as contemporary data privacy issues in marketing and why, because marketing is one of the areas that have been fundamentally affected by GDPR. The particular objective of this contribution was to introduce brief conclusions of the focus group with the managers of marketing activities, employees in charge of marketing issues and GDPR, or owners of SMEs. This focus group was the second in a row and its aiming corresponded to the declared goal of the paper. The chosen research method represents a necessary and important pre-research phase for the future planned qualitative and quantitative research. The main findings and conclusions showed that the issue of GDPR and the related necessity to ensure the protection of customers´ personal data is a topic that still actively employs business entities and presents persistent challenges for them.

Identifikácia faktorov vplyvu referenčných skupín na divadelnom trhu v  Českej republike

Katarína Seifriedová

Acta academica karviniensia 2019, 19(4):60-71 | DOI: 10.25142/aak.2019.026

Efekt asymetricky dominované alternativy u vybraných kategorií produktů

Radka Kubalová, Martin Klepek

Acta academica karviniensia 2019, 19(4):30-41 | DOI: 10.25142/aak.2019.023

Vplyv influencer marketingu na spotrebiteľské správanie

Petra Gundová, Katarína Cvoligová

Acta academica karviniensia 2019, 19(3):31-41 | DOI: 10.25142/aak.2019.018

Řízení vztahů se zákazníky v malých a středních podnicích v Moravskoslezském kraji: kvalitativní výzkum

Adéla Chromčáková, Halina Starzyczná

Acta academica karviniensia 2019, 19(2):42-54 | DOI: 10.25142/aak.2019.013

Budování konkurenční výhody prostřednictvím řízení zákaznické zkušenosti

David Havíř

Acta academica karviniensia 2019, 19(2):28-41 | DOI: 10.25142/aak.2019.012

Význam blogu v marketingovej komunikácii

Milena Šimonidesová, Petra Gundová

Acta academica karviniensia 2018, 18(3):77-87 | DOI: 10.25142/aak.2018.021

The new technologies are offering new opportunities and challenges to the companies in marketing communication. Blogs are powerful tools of marketing communication and their proliferation has attracted substantial attention from marketing practitioners (academics as well as marketing managers). The companies have been encouraged to turn their attention from traditional marketing tools to social media, particularly blogs, because they can reach a large audience of existing and potential clients. The aim of this article is to find out if blog could be effective tool of marketing communication. For the purpose of the survey, method of questioning (questionnaire research) was utilised. The subject of the research was a sample of young people from 18 to 30 years old because the previous results of research demonstrate that the relevance of blogging in the buying process is particularly evident among buyers under 35.

Analýza internetových komunikačních nástrojů ubytovacích kapacit v České republice

Jitka Novotová

Acta academica karviniensia 2018, 18(3):50-61 | DOI: 10.25142/aak.2018.020

This article is about the accommodation capacities implementation progress regarding their use of on-line communication measures. The tested businesses are from the North Bohemian region. A questionnaire based survey was done with the sample of 342 accommodation facilities. The results show that the average number of on-line communication tools being used in an accommodation capacity is 5,5. It was found out that hotels use the highest number of on-line communication tools and that there is a correlation between the number of communication tools, which are used, and the facility capacity. In the next part the research focused on social media. The contemporary biggest social network is Facebook followed by YouTube. Though, the accommodation facilities are not very active on social networks. 46% of respondents submit new posts once in a month at maximum. On the other hand, 66% of respondents agree that social networks are beneficial for them. The conclusion is that social networks have business potential, which is not being fully utilized.

Jsou online nákupy v České republice ovlivněny demografickými faktory?

Radka Bauerová

Acta academica karviniensia 2018, 18(1):5-16 | DOI: 10.25142/aak.2018.001

Almost 80% of households in the Czech Republic have Internet access, which is three times higher than in 2005. This rapid development of the Internet has provided space for the development of e-tail, and online shopping has become a new form of sales. Interestingly, the development of online sales is even higher over the same period, and in 2016, 43.6% of the Czech population shop online. These facts declare the importance of examining factors that can influence the purchase of consumers online, for the sake of e-tail strategic decision making. This article explores the relationship between demographic factors and online purchase using the IBM SPSS software. Secondary data from the Czech Statistical Office, which since 2005 has been monitoring online purchase in the Czech Republic, has been used to investigate. The aim of this article is to find out if demographic factors affect the online purchase. The findings reveal a statistically significant impact of age, education and economic activity on online shopping. This significance was not proven in the gender factor. The findings have practical implications in the proposed optimal demographic segmentation of online customers based on data from 2016, helping to tailor marketing e-tail activities.

Spotřební chování zákazníků cestovních kanceláří segmentu pobytových dovolených u moře

Lena Malačka, Jitka Veselá

Acta academica karviniensia 2017, 17(4):69-76 | DOI: 10.25142/aak.2017.031

Presented paper deals with the topic of consumer behaviour of the travel agencies' customers and their specific requirements when they buy the seaside holiday. The research was conducted on the base of qualitative research and the method used in the research was focus groups. The Internet, word of mouth, social networks (as Facebook or Twitter) and TV commercials are mentioned as the most frequently used source of information which influence the most the customers opinion by both groups of respondents according to the result part. The examined groups do not have the same features in the area of holiday selection process. This topic is a relevant topic in comparison with authors all over the world and has the potential for future research.

Tvorba propagačních materiálů v cestovních kancelářích se zaměřením na moderní nástroje marketingové komunikace

Lena Malačka, Martin Přibyl, Milan Křápek

Acta academica karviniensia 2017, 17(2):40-49 | DOI: 10.25142/aak.2017.012

The article is looking for a suitable statistical model that would conclusively answered the question, how are travel agencies and vendor-agencies created promotional materials. Responses to this question were obtained using advanced statistical methods. The authors faced the problem of how suitable model, which would have an adequate audit trail, choose. Linear regression with artificial transformation was elected which included the partial indicators of the size of offices and agencies. Using this variable, then the question of whether there is a linear relationship between who form the materials and sizes of office.

Aplikace principů projektového řízení na proces online marketingu ubytovacích zařízení

Jitka Vávrová

Acta academica karviniensia 2016, 16(2):83-94 | DOI: 10.25142/aak.2016.016

The article discusses the possibility of application of project management principles to the process of online marketing in the Czech online competitive environment of accommodation facilities. The first part summarizes the basic principles of project management of major publications. Second part of the article introduces the reader to the topic of online marketing of accommodation facilities. A comprehensive model is showing various activities which were compiled by previous supporting research about online communication of accommodation facilities in the northern and eastern Bohemia. Last most important part of the article discusses the possibility of incorporating the principles of project management to the model shown. Proposed solution is finally potencialy applied to real accomodation facility.

Personální marketing - atributy stabilizace zaměstnanců

Kateřina Maršíková, Světlana Myslivcová

Acta academica karviniensia 2016, 16(2):28-40 | DOI: 10.25142/aak.2016.012

This paper deals with the topic of HR marketing and factors of the employee retention implicated on the primary data of large and medium enterprises in the Liberec region. In the theoretical part the aim of the paper is to introduce a concept of the HR marketing and aspects of employer branding as an important factor for employee retention. The empirical part aims to evaluate an extent of usingusing of internal HR marketing tools and their importance for an employee retention. Attributes of the employee retention as an important part of the employer branding are evaluated by specialists from large and medium enterprises in the Liberec region. The importance of these attributes is statistically tested and results prove crucial factors to support quality of employer branding and thus to keep the best and motivated employees. The paper confirms that tools of HR marketing play an important role in the employee and potential employee satisfaction.

Nástroje zpětné vazby a jejich používanost ubytovacími kapacitami v České republice

Jitka Novotová

Acta academica karviniensia 2016, 16(1):83-94 | DOI: 10.25142/aak.2016.007

This paper deals with problems of the customer feedback collection by accommodation facilities in the regions of Ústí nad Labem, Liberec and Hradec Králové. For these regions is typical a high density of small lodging facilities such as guesthouses and cottages, mostly located in the mountain areas. The aim of the presented research was to determine which tools of online and offline customer feedback are used by the accommodation facilities in these regions and assess the differences in implementation between accommodation types and sizes. Data was collected via electronic questionnaire survey and then statistically evaluated by test of independence. The test data sample consisted of answers collected from 356 respondents. The findings demonstrate that type of accommodation has no significant impact on the implementation of communication tools. On the other hand, we observed statistical difference for facility size over/under 29 beds and also for annual turnover over/under 1 million Czech crowns.

Nákupní chování českých singles a jeho dopady na efektivitu marketingové komunikace

Martin Klepek, Kateřina Matušínská

Acta academica karviniensia 2016, 16(1):57-69 | DOI: 10.25142/aak.2016.005

This paper deals with marketing communication and purchasing behaviour of the specific group of single living consumers. The segment is growing in number in almost every developed region in the world as well as in the Czech Republic. The presented research is focused on the singles who live voluntarily outside the marriage and have own income and therefore a significant level of independency in consumption. The research has a descriptive character and a quantitative approach has been used. For the purpose of data collecting 702 singles filled a self-administrated online questionnaire. The statistics used in the research included frequency, percentage, and chi-square test. The research analysis showed a high influence of competition and sales, print flyers and loyalty programs. Analysing purchasing behaviour of singles who like buying new products and those for whom saving time is crucial when buying admits different effect of certain marketing communication tools. The aim of this article is to describe the behaviour of Czech singles and its consequences on marketing communication effectiveness.

Měření spokojenosti občanů. Výhledy na použití dotazníku k řízení vztahu mezi místní samosprávou a občany v České republice

Kateřina Kantorová, Tomáš Růžička

Acta academica karviniensia 2015, 15(3):30-42 | DOI: 10.25142/aak.2015.029

The authors of this text aimed to the possibility of determination of citizens' satisfaction with services provided by authorities at the municipal level in the Czech Republic. The analysis of current approaches used for the citizens' satisfaction determination was performed. Based on fund fact the authors proposed the application of methodology used by companies, modified for the municipality purposes. The application and the verification of methodologic proposal were performed in the town of Pardubice in the year 2014. The questionnaire research was used for data collection.

Sociální média jako nástroj marketingové komunikace v rodinných firmách

Otakar Ungerman

Acta academica karviniensia 2015, 15(2):148-162 | DOI: 10.25142/aak.2015.025

This work presents a two-year project that focused on two areas of the business economy. The first part focuses on social media, a progressive tool for marketing communication that enables a company to gain a competitive advantage through better applied business marketing. The second part deals with companies that can be defined as family firms, which are mainly owned by persons related to each other. This work also presents the process that led to setting up a communication model usable for social media. The first theoretical part took a year and consisted of two primary studies in combination with qualitative and quantitative research. It was followed by a statistical evaluation with the aid of descriptive statistics, to which was linked a factor analysis. The practical resolution of the implementation of social media into a family firm corresponds to the theoretical part and was monitored for one year. The main purpose of this work is to describe in detail as well as evaluate the implementation of social media into family firms. The reason for this project was to help family firms face the competition and to help sustain traditional companies upholding certain values.

Marketingové vnímání vymezeného segmentu zákazníků na trhu finančních služeb

Kateřina Matušínská

Acta academica karviniensia 2015, 15(1):119-129 | DOI: 10.25142/aak.2015.010

The paper deals with behaviour of the segment 50+ in the financial market in the Czech Republic (Moravian-Silesian Region). This segment could be said as the strong market power and it can be a crucial business potential for financial business units. The main defined objective of this paper is description of the customers' behaviour of the segment 50-60 years in the financial market in the Czech Republic (Moravian-Silesian Region) in the area of product, price, distribution and marketing communication policy. This paper is based on secondary data and data from primary marketing research. Paper determinates the basic problem areas as well as definition of financial services marketing, population aging in the Czech Republic, defining the primary research problem, hypotheses and primary research methodology. Finally the hypotheses are assessed and suitable marketing approach to selected segment at age of 50-60 years is proposed according to marketing research findings.

Pojem guerilla marketing a další možnosti výzkumu

Martin Klepek

Acta academica karviniensia 2014, 14(3):79-87 | DOI: 10.25142/aak.2014.050

In these days of informational overload the importance of effective communication from company to consumer is essential. Yet many firms hardly find a proper way to step out from informational fog. There are some unusual tools for marketing managers as social media marketing, viral marketing, buzzmarketing, neuromarketing and so on, which offer opportunities to differentiate. Guerrilla marketing, as one of them, unfortunately suffers of theoretical ambiguity. This paper has two main objectives. Firstly, it aims to provide an analysis of the current state of theoretical knowledge about guerrilla marketing and show basic concepts and thoughts in this particular field. Secondly, based on previous analysis, it focuses on selecting gaps in the current knowledge and suggests paths for the future research. This could help to provide relevant material for both the marketing scholars and marketing managers or executives.

Míra spokojenosti malých a středních podniků s podnikatelským prostředím obce

Miroslava Vaštíková, Kateřina Matušínská

Acta academica karviniensia 2014, 14(2):184-197 | DOI: 10.25142/aak.2014.039

This article shall present outputs of a primary research aimed on the analysis of the corporate environment quality and standards of communication between the municipality and resident small and medium enterprises (SME). An inductive approach, theoretical discourse on the role of the municipality in creation of corporate environment that is based on marketing of municipalities and descriptive primary research with analysis of obtained results were used in the article. Three descriptive hypotheses were set for the primary marketing research results. The hypotheses concern satisfaction rate of respondents with marketing communication and corporate environment of the municipality in consideration of its size and number of residents of the municipality. Results of the research point out that creation and generation of quality corporate environment that has a positive effect on SME may be done in an easier way in small municipalities rather than in bigger ones (over six thousand inhabitants).

Efektívny dopyt po vybraných kultúrnych podujatiach na Slovensku

Kristína Pompurová

Acta academica karviniensia 2014, 14(2):117-129 | DOI: 10.25142/aak.2014.033

Tourism events represent a dynamic element of the destination primary offer, which can increase the region's competitiveness. Destination stakeholders seek in hosting the tourism events augmentation of destination visitation, furthermore, it helps to overcome the seasonality, to enhance the destination marketing and to sustain a positive development of the region. The study investigates Slovak citizens' effective demand for three selected cultural events. The study findings are based on primary sources analysis of data collected via questionnaire survey as well as on domestic and foreign literature.

VÝZNAM INTERNETOVÉ REKLAMY V ELEKTRONICKÉM OBCHODOVÁNÍ

Veronika Svatošová

Acta academica karviniensia 2013, 13(4):180-192 | DOI: 10.25142/aak.2013.076

The current company is fighting against growing competitive pressures and finds it more and more difficult to maintain its current position. Therefore it has to find new forms, how to not only receive customers but also to keep them. These forms also include internet marketing, which is increasingly involved in overall business success. The main aim of the article is to analyse current and modern forms of Internet marketing in e-business with a focus on the most used tools of online advertising and assess its significance. The intention of the article is supported by personally conducted reconnaissance survey, which determines the extent of Internet advertising tools that are used by selected companies that do e-business and what is its significance.

Význam podpory prodeje v elektronických obchodech pro B2C zákazníky

Viktor Janouch, Kateřina Knápková

Acta academica karviniensia 2013, 13(4):92-101 | DOI: 10.25142/aak.2013.066

The article deals with sales promotion in electronic shops. As one of the methods of marketing communications, sales promotion is a dynamically developing area. For e-shops, it is a key part of their marketing communications in an environment of increasing competition, where the volume of purchases over the Internet may be increasing, but at the same time, however, this fact is attracting more and more businesses and individuals to establish e-shops. Moreover, the development of information and mobile technologies and changes in customer behavior makes the forms of sales promotion acquire new forms. This situation has not been satisfactorily mapped in the literature yet. The article therefore aims to provide a comprehensive overview of forms of sales promotion, usable in electronic shops, and thereby create a starting point for the subsequent implementation of qualitative and quantitative researches aimed at increasing the effectiveness of sales promotion.

Logistický marketing

Ryszard Barcik, Marcin Jakubiec

Acta academica karviniensia 2013, 13(4):5-12 | DOI: 10.25142/aak.2013.058

In the paper authors showed actual topic concerning connection between marketing and logistics and their spheres. The paper is divided into four main paragraphs which include: good's distribution and marketing instruments, logistics and marketing, marketing logistics and logistic-marketing management. Marketing could not exist without logistics and logistics could not exist without marketing - this main point authors tried to improve in following papers. All positive and negative factors of relation between marketing and logistics were shown. This relation created modern management - logistic-marketing management.

Interfunkční koordinace z pohledu podnikových funkcí

Vladimír Bartošek, Eva Tomášková

Acta academica karviniensia 2013, 13(3):5-17 | DOI: 10.25142/aak.2013.038

The primary aim of this paper is to investigate the evolution of interfunctional coordination theory from the marketing and logistics point of view. The paper also discusses the key attributes of interfunctional coordination from the above mentioned perspectives in present network business environment. Special added value of the paper is in examining the interfunctional coordination via exploratory research from quantitative and qualitative points of view. The principles of external business environment complexity and internal collaboration built up new barriers of interfunctional coordination implementation. The paper identified source and parts of internal and external barriers of interfunctional coordination implementation. Finally is formulated recommendation how to understand external surroundings in relation to internal requirements of interfunctional coordination. At the end of the article is presented solution how to eliminate barriers of interfunctional coordination via application one of the methodologies of enterprise engineering and integration.

Analýza vlivu demografických faktorů na spokojenost zákazníků ve vybrané lékárně s využitím logistické regrese

Jana Valečková

Acta academica karviniensia 2013, 13(2):135-147 | DOI: 10.25142/aak.2013.033

Customer satisfaction is a prerequisite for gaining faithful customers and loyal customers, and to gain more market share subsequently. Customer's needs, desires and failures are detected by customer satisfaction measurement. Companies can respond to the needs and wishes by their tools. This paper deals with customer satisfaction in the pharmaceutical market. The main objective is to identify factors that influence customer satisfaction and quantify this effect. Demographic factors of the customer are included in the analysis. They are used a demographic factors such as gender customer, gender pharmacist, age and economic status. Logistic regression is used for identifying the impact.

Vliv nákupního chování na trzích B2B na oceňování majetku

Martin Pernica, Helena Hanušová

Acta academica karviniensia 2013, 13(2):73-83 | DOI: 10.25142/aak.2013.027

The article presents the analysis of the shopping behaviour of customers on "business to business" markets. The aim of this article is to describe the influence of shopping behaviour of organisations on setting the price of assets. The article compares two surveys carried out in the period of three years (from 2009 to 2011). Another aim of this article is to provide criteria that influence purchasing behaviour of customers which, thus affect the pricing of assets. The research showed that for assessing the value of property, the most important aspects are in operational reliability and operating costs. Valuation of assets in Czech financial accounting is based on the principle of a cost history. For the monetary valuation of assets, what is most important is the original cost of that asset. An organisation sees a problem with assessing cost, when its accounting value is minimal. This property is functional and it is necessary to reevaluate those assets in actual value for the purpose of managerial accounting. Expression of fair value of assets affects shopping behaviour of customers when they are buying assets and making decisions according to their own property criteria. The amount of value given to an asset is determined by how it meets their need, respectively, their criteria.

Stereotypy spotřebitelského chování posluchačů různých hudebních žánrů

Marek Franěk

Acta academica karviniensia 2013, 13(2):13-23 | DOI: 10.25142/aak.2013.020

The paper investigated stereotypical images of consumer preferences among listeners of various musical genres. Undergraduate students (N = 132) were asked to rate food and beverage preferences of fans of classical music, jazz, pop, metal, techno, or rap. The results indicated the existence of clearly defined stereotypes of musical fans' consumer behavior. According to these stereotypical images there are large differences in food and beverage preferences among 'elite' music listeners (classical, jazz) and other music preference groups. Typically, the 'elite' music listeners prefer unusual and luxurious foods. Further, they have higher demands in the selection of beverages. In contrast, the listeners of 'heavy' music have quite different preferences. They prefer the traditional Czech cuisine, fast food, beer and common soft drinks. The consumer stereotype of pop listeners is between these two groups. They prefer specialties and fast food, preferences of beverages are in some respect close to listeners of 'elite' and 'heavy' music. The stereotypes in consumer behavior are consistent with other findings about stereotypical images of personal qualities and characteristics of listeners various music genres. The results of the research can be applied in marketing domain.

VYUŽÍVÁNÍ CRM APLIKACÍ NA EVROPSKÉM TRHU

Jana Kubíková, Xenie Lukoszová

Acta academica karviniensia 2013, 13(1):113-124 | DOI: 10.25142/aak.2013.010

This article deals with customer relationship management. The first part is a theoretical explanation of the basic issues related to CRM and its importance in two basic levels, CRM as a strategic marketing concept and CRM technology as a software application. The second part deals with the use of CRM research developments in European countries, specifically focusing on the European Union member states, Visegrad and the Czech Republic. At work were used methods of analysis and synthesis of theoretical knowledge of literature, articles and other publications about relationship marketing and CRM and statistical methods for the examination of secondary sources.

MARKETINGOVÉ AKTIVITY ORGANIZACÍ VE VEŘEJNÉM SEKTORU

Soňa Harasimová

Acta academica karviniensia 2013, 13(1):50-59 | DOI: 10.25142/aak.2013.005

This article is focused on the area of event marketing. The introduction shortly describes the basic marketing definitions, there are briefly characterized marketing activities in the public sector. The example of good practice describes the main characteristics of event marketing as an important part of marketing and management activities. The partial objective is a short analysis of the Final Report of the survey of the Day of Social Services in 2011 year. Another objective will be comparing of proposals from 2011 year and their subsequent implementation during the Day of Social Services in 2012.

Miroslava Vaštíková

Acta academica karviniensia 2012, 12(4):163-172 | DOI: 10.25142/aak.2012.068

Tento příspěvek je pouhou výsečí poznatků z řešení primárního marketingového výzkumu realizovaného v rámci výuky předmětu Marketing služeb katedrou marketingu Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné, Slezské univerzity v Opavě, v roce 2010. Zadavatele zajímalo, zda a jakým způsobem se projeví hospodářská krize na změnách marketingových strategií, vyjádřených prvky marketingového mixu, firem poskytujících služby. Pro tento příspěvek jsme vybrali firmy, jejichž činnost napomáhá rozvoji cestovního ruchu, tj. firmy poskytující služby v oblasti pohostinství, ubytování a v cestovním ruchu. Údaje získané dotazníkovým šetřením se vztahují k počátkům krize, do konce roku 2009.

SPOKOJENOST ZÁKAZNÍKA V KONTEXTU PODNIKŮ CESTOVNÍHO RUCHU

Lenka Půlpánová

Acta academica karviniensia 2012, 12(4):116-124 | DOI: 10.25142/aak.2012.064

Cestovní ruch je odvětví s vysokou konkurencí. Zejména v České republice počet cestovních kanceláří od roku 2004 neustále roste. Aby se podniky udržely na trhu, měly by se zaměřit na analýzu spokojenosti zákazníků. Nestačí však pouze znát, s jakými atributy jsou zákazníci nejvíce, resp. nejméně spokojení. Pro cestovní kanceláře a agentury je velmi podstatné zohlednit i aspekt důležitosti, tj. zda daný atribut, s kterým je zákazník nespokojený, je pro něho důležitý či nikoliv. Podle toho by pak firmy měly alokovat svoje zdroje za účelem zlepšení výkonnosti. Článek proto představuje činnost cestovních kanceláří a agentur na českém trhu a shrnuje výsledky výzkumu zaměřeného na spokojenosti zákazníka formou kvadrantové analýzy.

MARKETING PODNIKU V DOBĚ KRIZE

Miroslav Merenda

Acta academica karviniensia 2012, 12(4):91-97 | DOI: 10.25142/aak.2012.061

Článek se zabývá marketingem podniku v době krize. Konkurenční výhody jsou omezeny. Zaměření na zákazníka je ještě důležitější než v časech příznivějších. Udržování silných značek zůstává jedním z nejlepších způsobů, jak omezit riziko podniku a zefektivnit jeho výkon. Cílem marketingu je stálý prodej se ziskem, který je vyjádřením společenského uznání výrobní a obchodní činnosti každého podnikatele. Podnikání může být úspěšné jen tehdy, když jsou zákazníci spokojeni a opakují své nákupy.

SPOKOJENOST, DŮVĚRA A ZÁKAZNICKÁ LOAJALITA V PROSTŘEDÍ E-COMMERCE NA B2C TRZÍCH V ČR

Michal Pilík, Josef Piska, Martina Sasínková

Acta academica karviniensia 2012, 12(3):89-101 | DOI: 10.25142/aak.2012.043

Článek pojednává o problematice nakupování na Internetových obchodech. Vychází z provedeného dotazníkového šetření mezi konečnými spotřebiteli a zabývá se nejen důvody, kritérii či motivy, které vedou zákazníky k využití e-shopu, ale také spokojeností zákazníků se servisem při nákupu na Internetu. Průzkum proběhl jako součást projektu Interní grantové agentury Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně IGA/80/FaME/10/A na téma Role kvality, spokojenosti a důvěry v procesu tvorby zákaznické loajality v prostředí e-commerce na B2C a B2B trzích v ČR.

MODELY NÁKUPNÍHO PROCESU ORGANIZACÍ PRO TŘETÍ TISÍCILETÍ

Xenie Lukoszová

Acta academica karviniensia 2012, 12(3):67-76 | DOI: 10.25142/aak.2012.041

Cílem příspěvku je představit aktuální modely podnikového nákupu, jejichž tvorba je založena na dostupných odborných poznatcích a identifikaci procesů v subsystému nákupu průmyslového podniku v komplexu jeho klíčových komponentů a v kontextu řízení změn vedoucích ke zlepšení efektivnosti nákupu.
Východiskem pro vytvoření procesních modelů nákupu je analýza dosud vytvořených a zveřejněných teoretických modelů nákupního procesu organizací. Následná aktualizace těchto modelů a jejich doplnění s ohledem na vývoj a konfrontaci hospodářské teorie i praxe přináší rozšíření teorie o nové modely nákupního procesu.

Eva Chlebišová, Jana Kyzeková

Acta academica karviniensia 2012, 12(2):43-52 | DOI: 10.25142/aak.2012.021

Dnešní doba je charakteristická výrazně rostoucí výrobou a využíváním automobilů, zvyšováním spotřeby paliv a zároveň významnou změnou klimatických podmínek. Jedním z možných řešení souvisejících ekologických a ekonomických problémů je použití automobilů s elektrickým pohonem. Rozšíření a využití elektromobilů jako prozatím neodzkoušené technologie je nutné podpořit marketingovými aktivitami. Tento článek pojednává o modelu marketingové komunikace na podporu rozšíření elektrických automobilů, který vychází z výzkumu konaného v roce 2010 na českém trhu. Cílem příspěvku je specifikovat a analyzovat zdroje informací a marketingové komunikační nástroje, které členové rozhodovací jednotky firem využívají při rozhodování o nákupu automobilu pro firemní účely a určit vhodné nástroje k podpoře rozšíření elektromobilů ve firmách.

METODOLOGIE TVORBY NÁRODNÍHO REKLAMNÍHO STYLU

Eva Kazíková

Acta academica karviniensia 2012, 12(1):93-100 | DOI: 10.25142/aak.2012.009

Tento text představuje metodologický postup pro tvorbu národních reklamních stylů, který je důležitý pro cílování reklamních kampaní v jiných než domácích regionech. Metodologický postup vychází z řady výzkumů, které byly již realizovány a publikovány. První fáze je zaměřena na určení kulturních dimenzí dle profesora Hofstedeho a Schwartze. Následně je třeba určit komunikační kontext daného regionu a aplikovat do něj nejvýraznější kulturní dimenze. Na základě těchto postupů vytvoříme konkrétní národní reklamní styly.

VELETRHY A VÝSTAVY JAKO NÁSTROJ MARKETINGOVÉ KOMUNIKACE VYSOKÝCH ŠKOL

Barbara Morská

Acta academica karviniensia 2011, 11(4):145-158 | DOI: 10.25142/aak.2011.079

V souvislosti s vývojem společnosti je nezbytné, aby i vzdělávací instituce efektivně komunikovaly se svými stávajícími i potenciálními zákazníky, veřejností a dalšími subjekty na trhu. V rámci marketingové komunikace mohou tyto instituce využívat různé nástroje, jedním z těchto nástrojů jsou veletrhy a výstavy. Článek se zabývá problematikou využívání veletrhů a výstav v rámci marketingové komunikace vysokých škol.

Miroslava Heczková, Michal Stoklasa

Acta academica karviniensia 2011, 11(4):80-91 | DOI: 10.25142/aak.2011.074

Cílem tohoto článku je prozkoumat teoretické poznání řízení vztahů se zákazníky (CRM) a jeho princip fungování, aby mohly být nalezeny oblasti, kterými se autoři budou zabývat v navazujícím primárním výzkumu. Proto tento článek zkoumá vývoj definic CRM, od jejich úplných počátků v 90. letech 20. století po současnost. Na tomto vývoji autoři popisují, jak s e měnil přístup k CRM. Dále článek popisuje aplikační architekturu CRM, tedy analytické, operativní a kolaborativní CRM, a uvádí příklad jejich fungování v praxi. Autoři také zmiňují výhody a nevýhody, které CRM přináší. Poslední část článku je věnována zamyšlení nad situací malých a středních podniků, zda tyto mají vůbec možnost CRM implementovat. V závěru článku autoři shrnují klíčové body vystupující z poznání teorie, které by měl obsahovat dotazník.

OCHRANA ZÁJMŮ SPOTŘEBITELŮ JAKO SOUČÁST KONCEPCE SPOLEČENSKÉHO MARKETINGU?

Pavla Sýkorová, Halina Starzyczná, Emanuel Šustek

Acta academica karviniensia 2011, 11(2):186-195 | DOI: 10.25142/aak.2011.035

Článek se zamýšlí nad problematikou vztahu společenského marketingu a ochranou zájmů spotřebitelů. Pokládá si otázku, jak může ochrana zájmů spotřebitelů přispět ke zkvalitnění uspokojování jejich potřeb. Vychází z teoretických poznatků této nejmodernější koncepce marketingu, základních dokumentů týkajících se ochrany jak v EU, tak v ČR a v návaznosti na to prezentuje nejznámější příklady z praxe jak v tom pozitivním, tak negativním slova smyslu na vybraných prvcích marketingového mixu.

Miroslava Heczková, Michal Stoklasa

Acta academica karviniensia 2011, 11(2):174-185 | DOI: 10.25142/aak.2011.034

Obsahem článku je charakteristika a vymezení pojmu globalizace s přihlédnutím k rozdílům v pojetí globálního a interkulturního marketingu. Popisuje výhody a nevýhody globalizace ve vztahu k podniku, možnosti uplatňování standardizace či adaptace. Stěžejní částí je nastínit interkulturní přístup ke globálním produktům pro podniky střední a malé. V závěru předkládají autoři možnosti použití, kde navrhují postup, jak mohou podniky bez dostatečného know-how využít tuto teorii v praxi.

PRIVÁTNE ZNAČKY

Eva Poliačiková

Acta academica karviniensia 2011, 11(2):146-155 | DOI: 10.25142/aak.2011.031

Tento príspevok vznikol s úmyslom umožniť čitateľovi zorientovať sa v nových pojmoch, postupoch, ktoré so sebou prináša zavádzanie privátnych značiek. Obsahuje definovanie pojmu privátnej značky, jej postupné etablovanie na trhu, význam privátnych značiek pre výrobcov, predajcov i spotrebiteľov. Ďalej poskytuje členenie privátnych značiek, ako i stratégie ich zavádzania. Posledná časť príspevku pojednáva o vzťahu zákazníka a značky, funkciách značky a typoch zákazníkov, delených podľa lojality zákazníkov ku značke.

PRISPÔSOBOVANIE MARKETINGOVÉHO MANAŽMENTU PODNIKATEĽSKÝCH SUBJEKTOV MÄSOSPRACUJÚCEHO PRIEMYSLU VNÚTORNÉMU TRHU EU

Ladislav Mura

Acta academica karviniensia 2011, 11(1):92-103 | DOI: 10.25142/aak.2011.009

Trh s agropotravinárskymi produktmi prešiel za uplynulé desaťročie značnými zmenami a najviac ho ovplyvnili transformácia vlastníckych vzťahov a prienik nadnárodných spoločností do potravinárskej výroby. V mäsospracujúcom priemysle majú podniky až na niekoľko výnimiek charakter malého a stredného podnikania. Obstáť v ostrom konkurenčnom boji si vyžaduje efektívne uplatňovať princípy marketingového manažmentu. Na nové podmienky spoločného trhu EÚ sa museli prispôsobiť aj mäsospracujúce podniky. Predkladaný článok skúma hlavné oblasti prispôsobovania marketingového manažmentu uvedených podnikov na podmienky vnútorného trhu únie. Tento trh najviac formujú prehlbujúca sa globalizácia a integrácia v ekonomike sveta. Poukážeme tiež na faktory úspešného prispôsobovania marketingového manažmentu na náročné podmienky zjednoteného trhu Európskej únie.