Acta academica karviniensia 2011, 11(2):186-195 | DOI: 10.25142/aak.2011.035
OCHRANA ZÁJMŮ SPOTŘEBITELŮ JAKO SOUČÁST KONCEPCE SPOLEČENSKÉHO MARKETINGU?
- Mgr. Pavla Sýkorová, doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D., doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc., Slezská univerzita v Opavě, Obchodně-podnikatelská fakulta v Karviné, Katedra marketingu, Univerzitní nám. 1934/3, 733 40 Karviná, sykorova@opf.slu.cz, starzyczna@opf.slu.cz, sustek@opf.slu.cz
Článek se zamýšlí nad problematikou vztahu společenského marketingu a ochranou zájmů spotřebitelů. Pokládá si otázku, jak může ochrana zájmů spotřebitelů přispět ke zkvalitnění uspokojování jejich potřeb. Vychází z teoretických poznatků této nejmodernější koncepce marketingu, základních dokumentů týkajících se ochrany jak v EU, tak v ČR a v návaznosti na to prezentuje nejznámější příklady z praxe jak v tom pozitivním, tak negativním slova smyslu na vybraných prvcích marketingového mixu.
Klíčová slova: koncepce společenského marketingu, etika v podnikání, CSR, spotřebitelská politika EU, spotřebitelská politika ČR
JEL classification: M31
Zveřejněno: 30. červen 2011 Zobrazit citaci
Reference
- Aktuální trendy v maloobchodě. Moderní obchod, 2010, č. 7-8, s. 18-19. ISSN 1210-4094.
- DUBCOVÁ, G. Význam etického kodexu pre podnikatelskú sféru. In Sborník z mezinárodní vědecké konference Nová teorie ekonomiky a managementu organizací. 1. díl. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1091-X.
- DYTRT, Z. A KOL. Etika v podnikatelském prostředí. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1589-9.
- FIALA, B. Podniková etika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1241-1.
- HOROVÁ, O. Ochrana spotřebitele v podmínkách EU. In Sborník z mezinárodní vědecké konference Nová teorie ekonomiky a managementu organizací. 1. díl. Praha: FP, VŠE, 2006. ISBN 80-245-1091-X.
- Koncepce spotřebitelské politiky na léta 2006 -2010. Praha: MPO, 2006.
- Kontroly přitvrdily. Moderní obchod, 2009, č. 6, s. 40. ISSN 1210-4094.
- KOTLER, P., WONG, V., SAUNDERS, J., ARMSTRONG, G. Moderní marketing. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978- 80-247- 1545-2.
- Krize podporuje "chytrou spotřebu". Moderní obchod, 2009, č. 5, s. 18. ISSN 1210-4094.
- KRYMLÁKOVÁ H. A KOL. Etika a odpovědnost organizace. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2009. ISBN 978-80-248-2092-7.
- MARHOUNOVÁ, M. Etické aspekty marketingového rozhodování. In Sborník z mezinárodní vědecké konference Marketing, obchod a právo. Ostrava: EK f VŠB-TU Ostrava, 1997. s. 253- 257. ISBN 80-7078-455-5.
- MATUSÍKOVÁ, L. Percepce spotřebitelských práv ve světle obchodní strategie. Karviná: SU OPF, 2008. ISBN 978-80-7248-503-1.
- Nekalé obchodní praktiky. Test, 2010, č. 5, s. 4. ISSN 1210-731X.
- Novela zákona o potravinách. Moderní obchod, 2008, č. 6, s. 53. ISSN 1210-4094.
- Ochrana spotřebitele v Evropské unii. Brusel: Evropská komise, 2005. ISBN 92-79-00200-7.
- Pečlivě hlídané kategorie. Moderní obchod, 2010, č. 6, s. 26. ISSN 1210-4094.
- Slabá místa na trhu s potravinami. Moderní obchod, 2009, č. 5, s. 42. ISSN 1210-4094.
- Spotřebitelův guláš a klamavé praktiky. Moderní obchod, 2008, č. 6, s. 61. ISSN 1210-4094.
- STARZYCZNÁ, H., PELLEŠOVÁ, P. Teoretická východiska řízení vztahů se zákazníky - Customer Relationship Management. (z výzkumné zprávy Grantového projektu reg. č. 402/05/0140). 2/2005. In Acta academica karviniensia. Karviná: SU OPF, 2005. s. 148-156. ISSN 1212-415X.
- Strategie spotřebitelské politiky EU 2007-2013. Brusel: Komise Evropských společenství, 2007.
- Tesco sází na ekologii. Moderní obchod, 2010, č. 9, s. 42. ISSN 1210-4094.
- VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb - moderně a efektivně. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2721-9.
- Vyhlášením výsledků kontroly nekončí. Moderní obchod, 2010, č. 7-8, s. 16-17. ISSN 1210-4094.
- ZAMAZALOVÁ, M. Marketing obchodní firmy. 1 vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2049-4.
- Další podvodné faktury ze Slovenska. [on-line] [cit. 2010-27-9] Dostupné z:<http://www.spotrebitele.info/informatika_telekomunikace/clanek.shtml?x=2355015>
- EU má půl miliardy. [on-line] [cit.2010-16-9]. Dostupné z: <http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropskaunie/clanek.phtml?id=674410>.
- KNOBLOCHOVÁ, V. Vývoj ochrany spotřebitelů v EU. [on-line] [cit. 2010-16-9]. Dostupné z: <http://www.mpo.cz/dokument7587.html>.
- Spotřebitelé. Ochrana vašich práv. Konkrétní výsledky.[on-line] [cit. 2010-16-9]. Dostupné z: <http://europa.eu/pol/cons/index_cs.htm>.