Acta academica karviniensia 2012, 12(1):21-35 | DOI: 10.25142/aak.2012.003
VYSOKOŠKOLSKÁ ODBORNOST VERSUS POŽADAVKY TRHU NA KVALITU EDUKACE
- 1 PhDr. Oldřich Berka, Ph.D., vědecký pracovník Katedry společenských věd, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě, Univerzitní náměstí 1934/3, 733 40 Karviná, berka@opf.slu.cz
- 2 Mgr. Pavla Sýkorová, asistent Katedry marketingu, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě, Univerzitní náměstí 1934/3, 733 40 Karviná, sykorova@opf.slu.cz
- 3 doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc., docent Katedry marketingu, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě, Univerzitní náměstí 1934/3, 733 40 Karviná, sustek@opf.slu.cz
Esej analyzuje vztah mezi trhem práce a edukací, zjišťuje, zda a do jaké míry je trh (zaměstnavatelé) kritériem kvality vysoké školy. Je sondou do vývoje vztahů mezi prací a kvalitou vysokoškolského kurikula od počátku tzv. "masifikace" vzdělávání, tj. od poloviny 20. století. Identifikuje 3 etapy tohoto vztahu: (1) potlačení sociální nerovnosti na vysokých školách (do konce 60. let); (2) projevující se zásadní nesoulad mezi sektorem práce a edukací (70. - 80. léta); (3) nastolení požadavku, aby školství přebíralo odpovědnost za výcvik dovedností (90. léta do současnosti).
Srovnává výzkum v dané oblasti (Porrer, Univerzita Edinburg, a deskriptory EQF). Autoři studie ukazují, že původní evaluace kvality vysokých škol, založené na vědním obsahu, ustupují požadavkům trhu na sociální a intelektové dovednosti, které představují hlavní kritéria kvality edukace.
Klíčová slova: vzdělávání, trh práce, požadavky trhu práce na dovednosti absolventů škol, sociální a intelektové dovednosti, deskriptory EQF
JEL classification: J08
Zveřejněno: 30. březen 2012 Zobrazit citaci
Reference
- ANWEILER, O., et al. Bildungssysteme in Europa. Beltz -Verlag, Weinheim und Basel, 1996, 166 s. ISBN 34-0751-099-3.
- BERKA, O. aj. Úvod do vysokoškolského vzdělávání v Evropské unii. Karviná, 1999, 46 s. ISBN 80-7248-019-7.
- BIRNBAUM, R. Maintaining diversity in higher education. San Francisco: Josey Bass, 1983, 209 s. ISBN-0-87589-574-3.
- BORDIEU, P., PASSERON, J. C. Les Héritiers. Les étudiants et la culture. Paris: Minuit, 1964.
Přejít k původnímu zdroji...
- BRENNAN, J. et al. Students, Courses and Jobs. In: The Relationships Between Higher Education and the Labour Market. London: Jessica Kingsley, 1987.
- BRENNAN, J. et al. Towards a Methodology for Comparative Quality Assessment in European Higher Education- a pilot study on economics in Germany, the Netherlands and the United Kingdom. London : Council for National Academic Awards, 1992.
- COOMBS, H. The World Crisis in Education, The view from the eighties. New York: Oxford, 1985, 353 s. ISBN 0-19-5035-038.
- DESMAREZ, P., TYS-CLÉMENT, F. Universities, Students and Employment. In: Higher Education Management and Policy, 6,3, 1994, ISSN 1682-3451.
- FUKUYAMA, F. Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka Publishers, 2004, 379 s. ISBN 80-86182-27-4.
- FULTON, O., GORDON, A., WILLIAMS, G. Higher education and manpower planning. Geneva: ILO, 1982, ISBN 92-2-102973-5.
- GARDNER, H. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999, 389 s. ISBN 80-7178-2793.
- GOEDEGEBUURE, L. Hochschulpolitik international. Trends-Probleme-Lösungsansätze. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung, 1992.
- http://ec.europa.eu/dgs/education_culture
- HUNTINGTON, S. Střet civilizací, boj kultur a proměna světového řádu. Praha: Rybka Publishers, 2007, 447 s. ISBN 80-86182-49-5.
- KELLER, J. Soumrak sociálního státu. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 158 s. ISBN 80-86429-41-5.
- LEUZE, K. Zwischen Mythos und Mikropolitik: Soziale Kompetenz in der Wissensarbeit [online]. [cit. 2011-04-25]. Dostupné na WWW: <http://metropolis-verlag.de/Zwischen-Mythos-und-Mikropolitik%3A-Soziale-Kompetenz-in-der-Wissensarbeit/11969/book.do>.
- LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2010, 127 s. ISBN 978-80-200-1677-5.
- MUDROCH, R. Otázka výběru studovaného dorostu. Praha, 1930.
- PORRER, R. Placement as Integral part of Institutional Provision. In: Higher Education Management and Policy. 6,3,1994, ISSN 1682-3451.
- POUROVÁ, M., NEVŘALA, J., BERKA, O. Vysokoškolské poradenství a vzdělávání v Evropě (Tempus S_JEP -11233). Karviná: SU OPF, 1998, ISBN 80-7248-005-7.
- PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4.
- ŘEZNÍČKOVÁ, R. Motivace, kompetence a týmová práce: realita versus moderní mýty [online]. Praha: CONSIM, s.r.o. [cit. 2011-09-20]. Dostupné na WWW: <http://consim.cz/download/CSQ_Reznickova.pdf>.
- SANYAL, B. C. An International Comparative Analysis.(UNESCO) The Flandr Press, 1987.
- ŠUSTEK, E. a kol. Úvod do vysokoškolského vzdělávání v Evropské unii. Karviná, 1999, ISBN 80-7248-019-7.
- ŠUSTEK, E. Rámec vysokoškolského poradenství. In Acta academica karviniensia, Karviná: SU OPF, 2,2004, ISSN 1212-415X.
- TEICHLER, U. Reformas de los modelos de la educación superior in Europa, Japón y América Latina: Análisis comparados. Madrid/Buenos Aires: Mino y Davila, 2008, ISBN 10 84-96571-04-1, ISBN 13 978-84-96571-04-4.
- TEICHLER, U. Europäische Hochschulsysteme: Die Beharrlichkeit vielfältiger Modelle. Frankfurt/New York: Campus 1990, ISBN 3-593-34238-3.
- TOFFLER, A. Šok z budoucnosti. Praha: Práce, 1992, 284 s. ISBN 802080160X.
- TROW, M. Problems in the Transition from Elite to Mass Higher Education. In: Politics for Higher Education. Paris, OECD, 1974.