Acta academica karviniensia 2012, 12(4):106-115 | DOI: 10.25142/aak.2012.063
SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST FIREM A SOCIÁLNÍ PILÍŘ
- Ing. Renáta Nárožná, Interní doktorand Katedra ekonomie, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě, Univerzitní náměstí 1934/3, 733 40 Karviná, Tel.: 775 554477, r.pcz@seznam.cz
Sociální integraci lze chápat jako soubor opatření, zaměřených na opětovné začlenění marginalizovaných skupin lidí do sociálního proudu. V České republice je toto komplexní úsilí spojeno výhradně se závazky státu, obcí a činnosti nevládních neziskových organizací. Role soukromého sektoru je v této oblasti spíše okrajová. Nicméně, je zřejmé, že stát, striktním oddělováním charitativní činnosti od ziskových činností, brání v mnoha ohledech v úspěšném procesu sociální integrace, zejména v oblasti zaměstnanosti a bydlení, které jsou rozhodující pro tento proces. Tento článek se pokouší zhodnotit status quo, popsat současné trendy, naznačující změnu v této oblasti (např. dotační politika Ministerstva pro místní rozvoj a Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky), a navrhnout některé další opatření. Úzce s tímto tématem souvisí také otázka měřitelnosti odpovědnosti soukromého sektoru, která je základním předpokladem zapojení podniků v aktivitách sociální integrace a využití státních dotací, které jsou k dispozici v této oblasti.
Klíčová slova: sociální intergace, Společenská odpovědnost firem, marketingový výzkum
JEL classification: A13
Zveřejněno: 30. prosinec 2012 Zobrazit citaci
Reference
- BLAŽEK, L., Doležalová, K., Klapalová, A., Společenská odpovědnost podniků, Working Paper č. 9/2005, Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky, 2005, 60 s. ISSN 1801-4496
- CS EUROPE: Enterprise 2020, [online]. Belgie: CS EUROPE, Evropská obchodní síť pro sociální odpovědnost podniků. Dostupné na: http://www.csreurope.org/pages/en/enterprise2020.html
- DOHNALOVÁ, M., DEVEROVÁ, L., PETRLÍKOVÁ, B., SVPBODA, J. Sociální ekonomika a sociální podnikání. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2007, ISBN 978-80-7204-552-5.
- IISD: Obchod a udržitelný rozvoj, [online]. Kanada: IISD, Mezinárodní institut pro udržitelný rozvoj. Dostupné na: http://www.iisd.org/business/issues/eu_green_paper.aspx
- KALOUSOVÁ, P. Od filantropie k odpovědnosti. CSR fórum. Časopis o společenské odpovědnosti firem. 2010, roč. 4, č. 6, s 8-9.
- Kolektiv autorů. Napříč společenskou odpovědností firem. 1.vyd. Kladno: Aisis, 2005. 163 s. ISBN 80-239-6111-X.
- PAVLÍK, M., BĚLČÍK, M. Společenská odpovědnost organizací-CSR v praxi a jak s ním dál. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 169 s. ISBN 978-80-247-3157-5.
- PETŘÍKOVÁ, R. Společenská odpovědnost organizací. 1. vyd. Ostrava: DTO CZ, 2008. 184 s. ISBN 978-80-02-02099-8.
- SILBERHORN, D., Warren, R. C. (2007). Defining corporate social responsibility. A view from big companies in Germany and the UK. European Business Review. Vol. 19, No. 5, pp. 352-372.
Přejít k původnímu zdroji...
- TRNKOVÁ J., Společenská odpovědnost firem(Corporate Social Responsibility)-kompletní průvodce tématem & závěry z průzkumu v ČR. 2004, BUSINESS LEADERS FORUM, dostupné na http://www.blf.cz/csr/cz/vyzkum.pdf