Acta academica karviniensia 2013, 13(1):171-179 | DOI: 10.25142/aak.2013.015

ASPEKTY KONCEPTU SPOLOČENSKY ZODPOVEDNÉHO PODNIKANIA NA UNIVERZITÁCH

Emese Tokarčíková
Žilinská univerzita v Žiline, Fakulta Riadenia a Informatiky, Univerzitná 1 ,010 26 Žilina, SR, Email:Emese.Tokarcikova@fri.uniza.sk

Universities, as the centres of knowledge play an important role to be a leader of corporate social responsibility. They're no longer just institutions of higher education and research, which grants academic degrees, but rather they are turning into institutions which train responsible humans, create cutting-edge knowledge to solve the issues and problems at a global scale and share the knowledge so that it can benefit the community. This article wanted to pay attention to aspects of corporate social activities which could be implemented on universities themselves. Universities then can own experiences utilize for creating good practice and also increase a level of education in this field. It is also important to debate how can universities help to raise awareness and commitment in our society to develop a sustainable socio-economic model for the future.

Klíčová slova: aspects and activities, corporate social responsibility, universities
JEL classification: M14, M30

Vloženo: 7. duben 2011; Přijato: 13. březen 2013; Zveřejněno: 30. březen 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Tokarčíková E. ASPEKTY KONCEPTU SPOLOČENSKY ZODPOVEDNÉHO PODNIKANIA NA UNIVERZITÁCH. Acta academica karviniensia. 2013;13(1):171-179. doi: 10.25142/aak.2013.015.
Stáhnout citaci

Reference

  1. PONIŠČIAKOVÁ,O., 2012. Education and management In: American international journal of contemporary research. - ISSN 2162-139X. - Vol. 2, No. 8 (August 2012), s. 223-228.
  2. KUCHARČÍKOVÁ, A., 2009. Makroekonómia - 1. vyd. - Žilina : Žilinská univerzita, 2009. - 236 s., AH 15,73, VH 16,26 : obr., tab. - ISBN 978-80-8070-978-5
  3. BOWEN,H.,J., 1953. Social Responsibilities of the Businessman. New York: Harper Row, Bradshaw, Thornton
  4. BUSSARD, A., E. MARČEK, M. MARKUŠ, M. BUNČÁK a P. MAZURKIEWICZ, 2005 Spoločensky zodpovedné podnikanie; Prehľad základných princípov a príkladov. Bratislava: Nadácia Integra. 112s. [online], dostupné na: http://www.panet.sk/download/text_zodpovedne_podnikanie.pdf[28.02.2013]
  5. CARROLL, A. B., 1979. A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance. Academy of Management Review: 1979. In: Carrol A.B.: A Guide to Corporate Social Responsibility (CSR) 147 s. Přejít k původnímu zdroji...
  6. STN ISO 26 000; Usmernenie k spoločenskej zodpovednosti. Bratislava: Slovenský ústav technickej normalizácie, 2011. 120s. č. publ. 113375
  7. PETŘÍKOVÁ, R., 2008. Společenská odpovědnost organizací. 1. Ostrava : DTO CZ, 2008. 184 s. ISBN 978-800-2020-998
  8. STEINEROVÁ, M. a D. MAKOVSKI, 2008. Koncept CSR v praxi; průvodce zodpovědným podnikáním. ASPRA a.s. 2008. 32 s.
  9. BARTH, R. a F. WOLFF, 2009. Corporate Social Responsibility in Europe : Rhetoric and Realities. Cheltenham: Edward Elgar Publishing Limited, 2009. 376 s. ISBN 9781847207647 Přejít k původnímu zdroji...
  10. BARTOŠOVÁ,V. a Z. CHODASOVÁ, 2012. Manažment rizika podnikania v čase finančnej krízy v podnikoch na Slovensku In: MANEKO- Manažment a Ekonomika podniku, 01/2012 ročník IV STU Bratislava ISSN 1337-9488 s.3-15
  11. ĎURIŠOVÁ, M., 2010. Time value of money in finance accounting of entrepreneur subjects versus universities In: "Vysoká škola jako facilitátor rozvoje společnosti a regionu" : VI. mezinárodní konference 2010 : sborník : 22. ledna 2010, Hodonín, Česká republika. - Kunovice: Evropský polytechnický institut, 2010. - ISBN 978-80-7314-202-5. - S. 25-28.
  12. VODÁK, J., a A. KUCHARČÍKOVÁ, 2011. Efektivní vzdělávání zaměstnanců - 2. aktualiz. a rozš. vyd. - Praha : Grada, 2011. - 237 s., [15 AH] (Management). - ISBN 978-80-247-3651-8
  13. KOZUBÍKOVÁ, Z. a A. KOZUBÍK, 2010. Je chaos vo výuke škodlivý? In: "Vysoká škola jako facilitátor rozvoje společnosti a regionu" : VI. mezinárodní konference 2010 : sborník : 22. ledna 2010, Hodonín, Česká republika. - Kunovice: Evropský polytechnický institut, 2010. - ISBN 978-80-7314-202-5. - S. 263-268.
  14. FRIEDMAN, M. 1970. The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits. In: The New York Times Magazine. 13. september 1970. [cit. 28.3.2013]. Dostupné na: http://www.colorado.edu/studentgroups/libertarians/issues/friedman-soc-resp-business.html
  15. KLEIN, N. 2000. No Logo: Taking Aim at the Brand Bullies. Canada, 2000, In: BATEMAN, T.: Zamyslenie sa nad Spoločenskou zodpovednosťou podnikov. [cit. 28.2.2013]. Dostupné na: http://www.partnerstva.sk/buxus/docs/INTEGRA_Zamyslenie_nad_SZP.pdf
  16. ZADEK, S. 2001. The Civil Corporation: The New Economy of Corporate Citizenship. London: Eathscan, 2001. 257s. ISBN: 1-85383-997-3