Acta academica karviniensia 2013, 13(2):5-12 | DOI: 10.25142/aak.2013.019

STRATEGIC MANAGEMENT OF ICT IN AN ENTERPRISE

Radim Dolák1, Martin Miškus2
1 Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta, Univerzitní nám. 1934/3, 733 40 Karviná, Email:dolak@opf.slu.cz
2 Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta, Univerzitní nám. 1934/3, 733 40 Karviná, Email:miskus@opf.slu.cz

The article focuses on the strategic management of information and communication technologies (ICT), which have become a strategic factor in achieving business goals. The theoretical part focuses on the position of Informatics in business management, ICT management in the enterprise, the definition of strategies and information methodologies and models of modern business management science with a focus on the business management of Informatics under the ITIL methodology, including procedures for the introduction and overview of the main benefits. The practical part of the article further addresses the strategic management of ICT in an anonymous company based on the ITIL methodology.

Keywords: helpdesk, information strategy, ITIL, models of ICT management
JEL classification: M15, O31

Received: December 28, 2011; Accepted: April 16, 2013; Published: June 30, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dolák R, Miškus M. STRATEGIC MANAGEMENT OF ICT IN AN ENTERPRISE. Acta academica karviniensia. 2013;13(2):5-12. doi: 10.25142/aak.2013.019.
Download citation

References

  1. BASL, J., 2008. Podnikové informační systémy: podnik v informační společnosti. 2. vyd. Praha: Grada Publishing. 288 s. ISBN 978-80-247-2279-5.
  2. BLOKDIJK, G., 2008. Help Desk 100 Success Secrets. 1st ed. UK: Emereo Pty Ltd. 188 pp. ISBN 978-0-9804599-8-2.
  3. Česká společnost pro systémovou integraci. Informační strategie, [online]. [cit. 2011-09-09]. Dostupné z http://www.cssi.cz/all_terminologie.asp
  4. GALA, L., J. POUR a P. TOMAN, 2005. Podniková informatika: počítačové aplikace v podnikové a mezipodnikové praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 484 s. ISBN 80-247-1278-4.
  5. Implementace ITIL [online]. [cit. 2011-09-10]. Dostupné z http://www.itil.cz/index.php?id=990.
  6. KEŘKOVSKÝ, M., 2003. Strategické řízení firemních informací: teorie pro praxi. 1. vyd. Praha: C. H. Beck. 187 s. ISBN 80-7179-730-8.
  7. MARYŠKA, M., 2008. Strategie a strategické řízení v IS/ICT. Systémová integrace. roč. 15, č. 2. ISSN 1210-9479.
  8. NĚMEC, D., 2010. Helpdesk: Klíč ke kvalitnímu IT, [online]. [cit. 2011-09-28]. Dostupné z http://businessworld.cz/it-strategie/helpdesk-klic-ke-kvalitnimu-it-6456.
  9. ONDRÁČEK, M., 2009. Vyplatí se vaší firmě HelpDesk?, [online]. [cit. 2011-09-10]. Dostupné z http://connect.zive.cz/vyplati-se-vasi-firme-helpdesk
  10. RICHTA, K., 2005. Zásady a postupy zavádění podnikových informačních systémů: praktická příručka pro podnikové manažery. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 188 s. ISBN 80-247-1103-6.
  11. ŘEPA, V., 2006. Podnikové procesy: procesní řízení a modelování. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 288 s. ISBN 80-247-1281-4.
  12. SVEŘEPA, J., 2008. Boj s procesy v ITIL. Business World. č. 3. ISSN 1213-1709.
  13. SVOZILOVÁ, A., 2011. Projektový management: systémový přístup k řízení projektů. 2. vyd. Praha: Grada Publishing. 392 s. ISBN 978-80-247-3611-2.
  14. TVRDÍKOVÁ, M., 2008. Aplikace moderních informačních technologií v řízení firmy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 176 s. ISBN 978-80-247-2728-8.
  15. VYMĚTAL, D., 2009. Informační systémy v podnicích: teorie a praxe projektování. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 144 s. ISBN 978-80-247-3046-2.