Acta academica karviniensia 2013, 13(2):13-23 | DOI: 10.25142/aak.2013.020
Stereotypy spotřebitelského chování posluchačů různých hudebních žánrů
- Univerzita Hradec Králové, Fakulta informatiky a managementu, Rokitanského 62 , 500 03 Hradec Králové 3, Email:marek.franek@uhk.cz
The paper investigated stereotypical images of consumer preferences among listeners of various musical genres. Undergraduate students (N = 132) were asked to rate food and beverage preferences of fans of classical music, jazz, pop, metal, techno, or rap. The results indicated the existence of clearly defined stereotypes of musical fans' consumer behavior. According to these stereotypical images there are large differences in food and beverage preferences among 'elite' music listeners (classical, jazz) and other music preference groups. Typically, the 'elite' music listeners prefer unusual and luxurious foods. Further, they have higher demands in the selection of beverages. In contrast, the listeners of 'heavy' music have quite different preferences. They prefer the traditional Czech cuisine, fast food, beer and common soft drinks. The consumer stereotype of pop listeners is between these two groups. They prefer specialties and fast food, preferences of beverages are in some respect close to listeners of 'elite' and 'heavy' music. The stereotypes in consumer behavior are consistent with other findings about stereotypical images of personal qualities and characteristics of listeners various music genres. The results of the research can be applied in marketing domain.
Klíčová slova: beverage preferences, food preferences, marketing, music preferences, personality, social stereotypes
JEL classification: M30, M31
Vloženo: 28. únor 2012; Přijato: 16. duben 2013; Zveřejněno: 30. červen 2013 Zobrazit citaci
Reference
- ARENI, Ch. S., 2003. Exploring managers' implicit theories of atmospheric music: comparing academic analysis to industry. insight. The Journal of Service Marketing, roč. 17, č. 2/3, s. 161-184. ISSN: 0887-6045.
Přejít k původnímu zdroji...
- CALDWELL, C. and S. A. HIBBERT, 2002. The influence of music tempo and musical preference on restaurant patrons' behavior. Psychology & Marketing, roč. 19, č. 11, s. 895-917. ISSN: 1520-6793.
Přejít k původnímu zdroji...
- KOTLER, P., 1973-1974. Atmospherics as a marketing tool. Journal of Retailing, roč. 49, č. 4, s. 48-64. ISSN: 0022-4359.
- MCELREA, H. and L. STANDING, 1992. Fast music causes fast drinking. Perceptual & Motor Skills, roč. 75, č.2, s. 362. ISSN: 0031-5125.
Přejít k původnímu zdroji...
- MILLIMAN, R. E., 1982. Using background music to affect the behavior of supermarket shoppers. Journal of Marketing, roč. 46, č.3, s. 86-91. ISSN: 0022-2429.
Přejít k původnímu zdroji...
- NORTH, A. C. and D. J. HARGREAVES, 1996. The effects of music on responses to a dining area. Journal of Environmental Psychology, roč. 16, č.1, s. 55-64. ISSN: 0272-4944.
Přejít k původnímu zdroji...
- NORTH, A. C. and D. J. HARGREAVES, 1999. Music and Adolescent Identity. Music Education Research, roč. 1, č. 1, s. 75-75. ISSN: 1461-3808.
Přejít k původnímu zdroji...
- NORTH, A. C., D. J. HARGREAVES and J. MCKENDRICK, 1999. The influence of in-store music on wine selections. Journal of Applied Psychology, roč. 84, č. 2, s. 271-276. ISSN: 0021-9010.
Přejít k původnímu zdroji...
- RENTFROW, P. J. and S. D. GOSLING, 2003. The do re mi's of everyday life: the structure and personality correlates of music preference. Journal of Personality and Social Psychology, roč. 84, č. 6, s. 1236-1256. ISSN: 0022-3514.
Přejít k původnímu zdroji...
- RENTFROW, P. J. and S. D. GOSLING, 2007: The content and validity of music-genre stereotypes among college students. Psychology of Music, roč. 35, č. 2, s. 306-326. ISSN: 0305-7356.
Přejít k původnímu zdroji...
- ROBALLEY, T. C., C. MCGREEVY, R. R. RONGO, M. L. SCHWANTES, P. J. STEGER, M. A. WININGER and E. B. GARDNER, 1985. The effect of music on eating behavior. Bulletin of the Psychonomic Society, roč. 23, č. 3, s. 221-222. ISSN: 1069-9384.
Přejít k původnímu zdroji...
- SWEENEY, J. C. and F. WYBER, 2002. The role of cognitions and emotions in the music approach-avoidance behavior relationship. Journal of Services Marketing, roč. 16, č. 1, s. 51-69. ISSN: 0887-6045.
Přejít k původnímu zdroji...