Acta academica karviniensia 2013, 13(2):73-83 | DOI: 10.25142/aak.2013.027
Vliv nákupního chování na trzích B2B na oceňování majetku
- 1 Vysoké učení technické v Brně, Fakulta podnikatelská, Kolejní 2904/4, 612 00 Brno, Email:pernica@fbm.vutbr.cz
- 2 Vysoké učení technické v Brně, Fakulta podnikatelská, Kolejní 2904/4, 612 00 Brno, Email:hanusova@fbm.vutbr.cz
The article presents the analysis of the shopping behaviour of customers on "business to business" markets. The aim of this article is to describe the influence of shopping behaviour of organisations on setting the price of assets. The article compares two surveys carried out in the period of three years (from 2009 to 2011). Another aim of this article is to provide criteria that influence purchasing behaviour of customers which, thus affect the pricing of assets. The research showed that for assessing the value of property, the most important aspects are in operational reliability and operating costs. Valuation of assets in Czech financial accounting is based on the principle of a cost history. For the monetary valuation of assets, what is most important is the original cost of that asset. An organisation sees a problem with assessing cost, when its accounting value is minimal. This property is functional and it is necessary to reevaluate those assets in actual value for the purpose of managerial accounting. Expression of fair value of assets affects shopping behaviour of customers when they are buying assets and making decisions according to their own property criteria. The amount of value given to an asset is determined by how it meets their need, respectively, their criteria.
Klíčová slova: depreciated assets, historical price, innovation, fair value, managerial accounting, purchasing behavior, research, valuation
JEL classification: C12, M21, M31
Vloženo: 30. červen 2011; Přijato: 16. duben 2013; Zveřejněno: 30. červen 2013 Zobrazit citaci
Reference
- Doporučení Komise Evropských společenství č.2003/361/ES ze dne 6. května 2003 o definici malých a středních podniků [online] [cit. 2011-08-14] Dostupný z WWW: <www.institutumeni.cz/res/data/002/000298.pdf >
- Česká republika. Zákon 40/1964 Sb. občanský zákoník ve znění pozdějších předpisů [online] [cit. 2011-03-02] Dostupný z WWW: http://business.center.cz/business/pravo/zakony/obcanzak/cast8h2.aspx
- Česká republika. Zákon 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích [online] [cit. 2011-03-02] Dostupný z WWW: http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/549ACB36-4977-4DFF-8282-BD43C6746755/0/MicrosoftWord56.pdf
- Česká republika. Zákon 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách [online] [cit. 2011-03-02] Dostupný z WWW: http://www.portal-vz.cz/getmedia/5e279afc-3a6c-4960-b608-c04c3108841b/ZVZ-transparentni-novela-ve-zneni-167-2012
- Česká republika. Zákon 563/1991 Sb. o účetnictví ve znění pozdějších předpisů [online] [cit. 2011-03-02] Dostupný z WWW: http://busi/ness.center.cz/business/pravo/zakony/ucto
- DVOŘÁKOVÁ, D. a J. SVOBODOVÁ, 2011. Finanční účetnictví a výkaznictví podle mezinárodních standardů IFRS. 3.vyd. Brno: Computer Press, 327 s. ISBN 978-80-251-3652-2.
- ELLIOTT, R. H and L. PERCY, 2007. Strategic brand management: strategická marketingová analýza pro vytváření tržních příležitostí. 1. vyd. New York: Oxford University Press, xiv, 265 p. ISBN 978-019-9260-003.
- Ekolist.cz [online]. 2011 [cit. 2011-06-10]. Co přináší Kjótský protokol?. Dostupné z WWW: <http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/co-prinasi-kjotsky-protokol>.
- Jakpodnikat.cz [on-line]. 2013 [cit. 2013-02-28]. Výdaje - náklady na auto. Dostupné z WWW: < http://www.jakpodnikat.cz/cestovni-nahrady.php >.
- KURZY.cz [online]. 2011 [cit. 2011-06-10]. Vývoj ceny benzinu, ceny nafty, aktualní cena a podrobný graf. Dostupné z WWW: <http://www.kurzy.cz/komodity/index.asp?A=6&od=10.6.2009>.
- LOŠŤÁKOVÁ, H., 2005. B-to-B marketing: strategická marketingová analýza pro vytváření tržních příležitostí. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 186 s. ISBN 80-864-1994-0.
- MZP.cz [on-line]. 2013 [cit. 2013-02-28]. Návrh nařízení vlády, kterým se stanoví pravidla pro nízkoemisní zóny. Dostupné z WWW: <http://www.mzp.cz/cz/pravidla_pro_nizkoemisni_zony>.
- Novinky.cz [on-line]. 2013 [cit. 2013-02-28]. Mrtvých na silnicích v EU loni ubylo, v ČR o 12%. Dostupné z WWW: <http://www.novinky.cz/domaci/270966-mrtvych-na-silnicich-v-eu-loni-ubylo-v-cr-o-12-procent.html>.
- PERNICA, M. a J. BAŠTINEC, 2012. Vliv nákupního chování zákazníků na oceňování majetku. TRENDY EKONOMIKY A MANAGEMENTU, roč. VI, č. 10, s. 83-89. ISSN: 1802- 8527.
- PERNICA, M. a H. HANUŠOVÁ, 2010. Oceňování dlouhodobého hmotného majetku reálnou hodnotou. In. TRENDY EKONOMIKY A MANAGEMENTU. Brno: CERM, s. 168. ISSN 1802-8527.
- PERNICA, M. a H. HANUŠOVÁ, 2012. Nákupní chování zákazníků - významné kriterium pro stanovení reálné ceny dlouhodobého majetku vývoj nákupních preferencí organizací v kontextu posuzování hodnoty majetku. International Conference - Trends in Economics and Management for the 21st Century. Brno: FP VUT, s. 170-171. ISBN: 978-80-214-4581- 9.
- PERNICA, M., 2009. Metody oceňování dlouhodobých hmotných aktiv v podniku. Brno, 120 s. Dizertační práce. Vysoké učení technické v Brně, Fakulta podnikatelská.
- Svaz dovozců automobilů. Portál SDA/CIA Portal [online]. 2011 [cit. 2011-05-15]. Statistiky prodeje a registrací vozidel. Dostupné z WWW: <http://portal.sda-cia.cz/stat/>.