Acta academica karviniensia 2013, 13(3):78-83 | DOI: 10.25142/aak.2013.044
Projevy zdvořilosti v komunikačním prostoru studijního informačního systému
- Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, M. D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1, Email:pavla.chejnova@pedf.cuni.cz
In the article are analysed discussion sequences from internet forum of Faculty of Education, Charles University, Prague, which are oriented at solving problems with students'agenda, mainly enrolling students in the classes. There are described the politeness strategies chosen by students to fulfill their communicative objectives when they contact members of schedule planning committee. The students'utterances have features of oral speech and the communication is less formal than it is expected in institutional setting. There are transformations in pragmatic factors, e.g. smaller distance towards authorities and less asymmetry between interactants.
Klíčová slova: communication on the internet, politeness formulae, politeness strategy, written and oral form of communication
JEL classification: Y8
Vloženo: 5. červen 2012; Přijato: 19. červen 2013; Zveřejněno: 30. září 2013 Zobrazit citaci
Reference
- BROWN, P. and S. LEVINSON, 1987. Politeness. Some Universals in Language Usage. Oxford: Oxford University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- FREDSTED, E., 2005. Politeness in Denmark: Getting to the Point. In Hickey, L.; Stewart, M. (eds.) Politeness in Europe. Clevedon: Multilingual Matters, s. 159-173.
Přejít k původnímu zdroji...
- GREPL, M. a P. KARLÍK, 1998. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia.
- HOFSTEDE, G., 2001. Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations. Thousand Oaks, CA: Sage.
- HOFSTEDE, G., 1999. Kultury a organizace. Software lidské mysli. Spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Praha: UK.
- HOFSTEDE, G., J. HOFSTEDE and M. MINKOV, 2010. Cultures and Organizations: Software of the Mind. New York: McGraw-Hill.
- LAKOFF, R., 2005. Civility and its discontents Or, getting in your face. In Lakoff, R.; Ide S.(eds.) Broadening the horizon of linguistic politeness. Philadelphia, PA: John Benjamins Publishing, s. 23-43.
Přejít k původnímu zdroji...
- LEECH, G., 1983. Principles of Pragmatics. Oxford: Longman.
- NEKVAPIL, J. a J. V. NEUSTUPNÝ, 2005. Politeness in the Czech Republic: Distance, Levels of Expressions, Management and Intercultural Contact. In Hickey, L.; Stewart, M. (eds.) Politeness in Europe. Clevedon: Multilingual Matters, s. 247-262.
Přejít k původnímu zdroji...
- NEUSTUPNÝ, J. V. a J. NEKVAPIL, 2003. Language Management in the Czech Republic. Current Issues in Language Planning, 4, s. 181-366.
Přejít k původnímu zdroji...
- PRŮCHA, J., 2010. Interkulturní komunikace. Praha: Grada.
- ŠMEJKALOVÁ, M a L. JANOVEC. Jste zlatíčko aneb Kterak odchytit Daňka. Zdvořilost v soudobé studentské e-mailové komunikaci. Český jazyk a literatura, 62, 2011/2012, s. 61-67.
Přejít k původnímu zdroji...