Acta academica karviniensia 2013, 13(3):119-128 | DOI: 10.25142/aak.2013.048

Faktory úspěchu v internacionalizačním procesu MSP podnikajících v oblasti ICT

Lea Kubíčková
Mendelova univerzita v Brně, Provozně ekonomická fakulta, Zemědělská 1/1665, 613 00 Brno, Email:lea@mendelu.cz

Small and medium enterprises are the major players in the Czech economy, because they contribute significantly to job creation and GDP, they are the source of innovation and of the technological progress. This article is focused on the internationalization of SMEs, specifically on SMEs operating in the field of ICT. Investigations were carried out between Czech SMEs operating in this sector and the key success factors of the process of internationalization of Czech small and medium sized enterprises in the ICT sector were specified based on the data obtained from the questionnaire survey. Among the key determinants of the success of SMEs in internationalization process it is possible to include training of key employees, the choice of appropriate forms of entry into foreign markets, the number of exporting countries and the selection of appropriate country of export. In addition, it is possible to include also language skills of key staff and frequency of communication with foreign partners.

Klíčová slova: ICT, internationalization, small and medium enterprises, success factors
JEL classification: M16

Vloženo: 24. srpen 2012; Přijato: 19. červen 2013; Zveřejněno: 30. září 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kubíčková L. Faktory úspěchu v internacionalizačním procesu MSP podnikajících v oblasti ICT. Acta academica karviniensia. 2013;13(3):119-128. doi: 10.25142/aak.2013.048.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ANDERSEN, O., 1993. On the Internationalization Process of Firms: A Critical Analysis, Journal of International Business Studies JIBS, the Journal of International Business Studies. ISSN 0047-2506, eISSN 1478-6990. Přejít k původnímu zdroji...
  2. ANDERSON, E. and H. GATIGNON, 1986. Modes of foreign Entry: A Transaction cost analysis and proposition. Journal of International Business Studies, vol.17, no.3 Přejít k původnímu zdroji...
  3. BEAMISH, P. W., 1990. The Internationalization Process for Smaller Ontario Firms: A Research Agenda, in Rugman, A., (ed.) Research in Global Business Management, Volume 1, Greenwich, CO, JAI Press, s. 77-92
  4. BILKEY, W. J. and G. TESAR, 1997. The Export Behavior of Smaller Wisconsin Manufacturing Firms, Journal of International Business Studies, 8, 1, s. 93-98. Přejít k původnímu zdroji...
  5. BJÖRKMAN, I. and M. FORSGREN, 2000. "Nordic International Business Research," International Studies of Management & Organization, 30 (1), s. 6-24 Přejít k původnímu zdroji...
  6. BONACCORSI, A., 1992. On the Relationship Between Firm Size and Export Intensity. Journal of International Business Studies. 1992. No.4, s. 605 - 635. Přejít k původnímu zdroji...
  7. BŘEČKOVÁ, P., 2003. Expanze českých malých a středních firem na zahraniční trhy. [online] [vid. 13.června 2006]. Dostupné z: http://www.fce.vutbr.cz/veda/dk2003texty/pdf/5-1/np/breckova.pdf
  8. CAVUSGIL, S. T., 1980. On the Internationalization Process of Firms. European Research, 8, 6, s. 273-281.
  9. DHANARAJ, C. and P. W. BEAMISH, 2003. A resource-Based Approach to the Study of Export Performance. Journal of Small Business Management. No. 3., s. 242 - 261. Přejít k původnímu zdroji...
  10. DUNNING, J. H., 1988. The eclectic paradigm of international production: A restatement and some possible extensions. Journal of international Business Studies, 19 (Spring): s. 1-31. Přejít k původnímu zdroji...
  11. ELLIS, P., 2000. Social ties and foreign market entry. Journal of International Business Studies, 31(3), s. 443-469. Přejít k původnímu zdroji...
  12. ERAMILLI, M. K., 1991. The Experience factor in foreign market entry behaviour of service firms. Journal of International Business Studies (22) 3, s. 479-501. Přejít k původnímu zdroji...
  13. FILLIS, I., 2001. Small firm internationalisation:an investigative survey and survey and future research directions. Management Decision, vol. 39, no. 9. Přejít k původnímu zdroji...
  14. GANKEMA, H. G. J., H. R. SNUIF and P. S. ZWART, 2000. The Internationalization Process of Small and Medium-Sized Enterprises: An Evaluation of Stage Theory, Journal of Small Business Management, s. 15-27.
  15. HILL, C. W., P. HWANG and W. C. KIM, 1990. An Eclectic Theory of Choice of International Entry Mode. Strategic Management Journal, 11 (February). s. 117-28. Přejít k původnímu zdroji...
  16. JOHANSON, J. and L. G. MATTSSON, 1988. Internationalization in Industrial Systems - A Network Approach, in Hood and Vahlne, eds., Strategies in Global Competition, New York: Croom Helm.
  17. JOHANSON, J. and J. E. VAHLNE, 1977. The Internationalization Process of the Firm A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments. Journal of International Business, 8, Spring/Summer, s. 23-32. Přejít k původnímu zdroji...
  18. JOHANSON, J. and J. E. VAHLNE, 1990. The mechanism of internationalisation. International Marketing Review, 1990, 7, no 4, s. 11-24. Přejít k původnímu zdroji...
  19. JOHANSON, J. and F. WIEDERSHEIM-PAUL, 1975. The internationalisation of the firm.- Four Swedish cases. Journal of Management Studies, 12, October, s. 305-322. Přejít k původnímu zdroji...
  20. KNIGHT, G. A. and S. T. CAVUSGIL, 1996. The born global firm: A challenge to traditional internationalization theory. In S. T. Cavusgil & T. Madsen (Eds.), Advances in international marketing, 11-26. Greenwich, CT: JAI Press.
  21. KNIGHT, G. A. 1997. Emerging paradigm for international marketing: The born global firm. Doctoral dissertation, Michigan State University, East Lansing, Ml.
  22. KUBÍČKOVÁ, L., 2011. Internacionalizační proces malých a středních podniků. Kvasný průmysl. sv. 57, č. 10, s. 385-389. ISSN 0023-5830.
  23. KUBÍČKOVÁ, L. a Š. MARKOVÁ, 2011. Identifikace klíčových faktorů úspěchu internacionalizace malých a středních firem podnikajících v oboru strojírenství. Trendy ekonomiky a managementu. sv. V, č. 9, s. 24-32. ISSN 1802-8527.
  24. KUBÍČKOVÁ, L. a A. PEPRNÝ, 2011. Hodnocení úspěšnosti malých a středních podniků. Kvasný průmysl. 2011. sv. 57, č. 9, s. 345-349. ISSN 0023-5830.
  25. KUBÍČKOVÁ, L. a A. PEPRNÝ, 2011. The internationalization of small and medium-sized enterprises in the viticulture, Agricultural Economics-Zemědělská ekonomika. 2011. sv. 57, č. 7, s. 331-339. ISSN 0139-570X. Přejít k původnímu zdroji...
  26. KUBÍČKOVÁ, L., A. PEPRNÝ a P. ROVNÝ, 2010. Metoda hodnocení mezinárodní úspěšnosti malých a středních podniků. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis. sv. LVIII, č. 3, s. 183-189. ISSN 1211-8516.
  27. Ministerstvo průmyslu a obchodu [online]. c2005 [vid. 10. října 2011]. Dostupné z http://www.mpo.cz/.
  28. NORDSTRÖM, K. A., 1991.The Internationalization Process of the Firm: Searching for New Patterns and Explanations. Doktorafhandling, IIB, Stockholm School of Economics, Stockholm.
  29. OVIATT, B. M. and P. P. MCDOUGALL, 1994. Toward a Theory of International New Ventures, Journal of International Business Studies, 25, 1, s. 45-64. Přejít k původnímu zdroji...
  30. OVIATT, B. M. and P. P. MCDOUGALL, 1997. Challenges for Internationalization Process Theory: The Case of International New Ventures, Management International Review, Special Issue, s. 85-99.
  31. PEPRNÝ, A., L. KUBÍČKOVÁ a P. ROVNÝ, 2010. Metoda hodnocení mezinárodní úspěšnosti malých a středních podniků. Acta Universitatis agriculturae et silviculturae Mendelianae Brunensis. sv. LVIII, č. 3, s. 183-189. ISSN 1211-8516.
  32. REUBER, A. R. and E. FISCHER, 1997. The influence of the management team's international experience of the internationalization of SMEs. Journal of International Business Studies, 28(4), s. 807-825. Přejít k původnímu zdroji...
  33. WELCH, L. S. and R. K. LUOSTARINEN, 1988. Internationalization: Evolution of a Concept. Journal of General Management, 14 (2) s. 36-64. Přejít k původnímu zdroji...