Acta academica karviniensia 2014, 14(3):161-173 | DOI: 10.25142/aak.2014.057
PROCESS MANAGEMENT IN THE REGIONAL LIBRARIES
- Mendelova univerzita v Brně, Provozně ekonomická fakulta, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Email: prchalova@svkos.cz
The aim of this article is to start process management of regional libraries. On the basis of an inquiry it was verified, that there is no application of this type of management in regional libraries and the principles of process management are not known sometimes. Visions and derived strategic goals are very close among regional libraries, their realisation is however connected with many factors. The most important of them are the space possibilities. In this article there are mentioned reasons and need of process attitude towards library management. You can find here a tree structure of processes of regional libraries and a description of a process of Czech monographies acquisition. The article finishes with phases of realisation of process management.
Keywords: library services, process management, regional libraries, standards, tree structure of processes
JEL classification: M11
Received: October 4, 2013; Accepted: September 23, 2014; Published: September 30, 2014 Show citation
References
- Audit jakosti: obecné základy, 1998. 1. vyd. Praha: Česká společnost pro jakost. ISBN 80-02-01261-5.
- BHATT, S., 2012. Total Quality Management: an Effecftive Approach for Library System. International Journal of Information Dissemination and Technology, 2(4), 266-269. ISSN 2229-5984.
- BUSCH, R., 2008. BibliotheksManagement als Chance. BuB: Forum Bibliothek und Information, 60(10), s. 726. ISSN 1869-1137. Dostupný též z: http://www.svkos.cz (databáze EBSCO: Academic Search Complete).
- ČSN EN ISO 9000. Systémy managementu kvality: základní principy a slovník, 2006. Praha: Český normalizační institut.
- ČSN EN ISO 9001. Systémy managementu kvality: požadavky, 2010. Praha: Český normalizační institut.
- GRASSEOVÁ, M., R. DUBEC a R. HORÁK, 2008. Procesní řízení ve veřejném sektoru: teoretická východiska a praktické příklady. Vydání první. Praha: Computer Press. ISBN 978-80-251-1987-7.
- G-8DReport 2013. Palstat Vrchlabí [online]. [cit. 18. června 2013]. Dostupný z: http://www.wabashtech.com/content/PDF/F14-01-000A.pdf
- LAUGHLIN, S. a R. W. WILSON, 2008. The Quality Library: a Guide to Self-Improvement, Better Efficiency, and Happier Customers. Chicago: American Library Association. ISBN 978-0-8389-0952-2.
- PINTOZZI, CH., 2014. The Implementation and Evolution of Quality Management in the University of Arizona Libraries. In: S. A. MURPHY, ed. The Quality Infrastructure: Measuring, Analyzing, and Improving Library Services. Chicago: American Library Association, s. 41-57. ISBN 978-0-8389-1173-0.
- Standard pro dobrou knihovnu: metodický pokyn Ministerstva kultury k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanými a/nebo provozovanými obcemi a kraji na území České republiky, 2013. Praha: Národní knihovna České republiky. ISBN 978-80-7050-628-8.
- VESELÝ, J., L. ČERNOHORSKÁ, T. KUBALA a P. JUŘICA, 2013. The Contribution of Measurment Processes in a Time of Economic Crisis. Acta academica karviniensia [online]. 13(2), 158-168 [cit. 15. září 2013]. ISSN 1212-415X. Dostupné z: http://www.slu.cz/opf/cz/informace/acta-academica-karviniensia/casopisy-aak/aak-rocnik-2013/acta-academica-karviniensia-2-2013
Go to original source...
- Zlepšování organizací veřejného sektoru prostřednictvím sebehodnocení: CAF 2013, 2013. Praha: Národní informační středisko podpory kvality [online]. [cit. 9. června 2014]. ISBN 978-80-02-02472-9. Dostupné z: http://www.npj.cz/tmce/Obrazky%20aktuality/93.pdf
- Zpráva o českém knižním trhu 2012/2013, 2013. Praha: Svaz českých knihkupců a nakladatelů [online]. [cit. 2. října 2013]. ISBN 978-80-902495-8-5. Dostupné z: http://sckn.cz/content/zpravy/file-936.pdf