Acta academica karviniensia 2015, 15(3):43-54 | DOI: 10.25142/aak.2015.030
Mezigenerační srovnání nákupních preferencí v kontextu spotřebitelského protekcionismu
- Vysoká škola báňská -Technická univerzita Ostrava, Ekonomická fakulta, Sokolská 33, 701 21 Ostrava, Email:lucja.matusikova@vsb.cz
Much has been recently written about "Generation Y". Banking institution, employers, as well as sellers of various kinds of products and services devoted to this social cohort. This kind of generational phenomenon has revolutionized interpersonal relations in all areas. However, the last studies show that the revolution is not as significant as it was expected. Meanwhile "Generation Z" grown up and became adulthood. These are young people born between the years 1995-2020, wherein the various studies work relatively freely with this range. And again there are different scenarios, how this cohort will affect the events in the society. One of the primary areas that will be undoubtedly influenced is the buying preferences. The research, which is the subject of the presented article, was focused on finding, what are the buying habits of consumers of selected group and what is their opinion about the quality of Czech products. At the same time was discovered their interest in the economic situation in the Czech Republic and in the world, and finally what is their opinion on protectionism and to this related preferences of purchase of Czech products before foreign ones. All of this was performed in comparison with the previous generation, the "Generation Y". For confirmation or rejection of the proposed hypotheses was used Chi-square test of independence in the pivot table.
Klíčová slova: consumer protecionism, generation Y, generation Z, shopping preferences, typology
JEL classification: A1, M21
Vloženo: 1. červenec 2015; Přijato: 15. prosinec 2015; Zveřejněno: 30. září 2015 Zobrazit citaci
Reference
- BOHUTÍNSKÁ, J., 2008. Generace Y - nový pojem také u podnikatelů [online]. [vid. 20. 08. 2009]. Dostupné z: www.podnikatel.cz/clanky/generace-y-n5ovy-pojem-take-u-podnikatelu/
- BRAUN, E. A., N. J. THOMAS and R. H. BOSSELMANN, 2015. Are they leaving or staying: A qualitative analysis of turnover issues for Generation Y hospitality employees with a hospitality education. International Journal Of Hospitality Management, 46, 130-137. ISSN 0278-4319.
Přejít k původnímu zdroji...
- CHOAIN, L., E. DUEZ and A. BRAESCU-KERLAN, 2014. The Y revolution? An international survey on Generation Y: Their aspirations and relationship with gender equality and business [online]. [vid. 30. 08. 2015]. Dostupné z: www.mazars.com/Home/News/Latest-News3/The-Y-revolution-A-survey-on-Generation-Y
- ČSÚ, 2015. Pohyb obyvatelstva - časové řady [online]. [vid. 12. 06. 2015]. Dostupné z: www.czso.cz/csu/czso/oby_cr_m
- DUFFETT, R. G., 2015. The influence of Facebook advertising on cognitive attitudes amid Generation Y. Electronic Commerce Research, 15(2), 243-267. ISSN 1389-5753.
Přejít k původnímu zdroji...
- Generace Y mění tvář výrobní sféry. KarieraWeb.cz [online]. 25. 9. 2007 [vid. 20. 08. 2009]. Dostupné z: kariera.ihned.cz/c4-10115350-22067010-q06000_d-generace-y-meni-tvar-vyrobni-sfery
- Consumers of Tomorrow. Insights and Observations About Generation Z. Grail Research a Division of Integreon [online]. 24. 12. 2012 [vid. 20. 05. 2014]. Dostupné z: www.slideshare.net/baurzhan/consumers-of-tomorrow-insights-and-observations-about-generation-z-15753651
- HARTL, P. 2004. Stručný psychologický slovník. Praha: Portál. ISBN 80-7178-803-1.
- HOWE, N. and W. STRAUSS, 1991. Generations: The History of America's Future, 1584 to 2069. New York: William Morrow & Company. ISBN 978-0-688-11912-6.
- HONTYOVÁ, K. a P. IVANOVÁ. 2012. Aktuálne problémy globálnej hospodárskej krízy a ich možné teoretické i praktické riešenie. Ekonomický časopis SAV, 60(10), 1059-1078. ISSN 0013-3035.
- HUTLOVÁ, H., 2008. Protekcionismus [online]. 22. 05. 2008 [vid. 25. 09. 2009]. Dostupné z: dumfinanci.cz/zajimavosti/protekcionismus
- CHO, S. and J. E. WORKMAN, 2014. Relationships among Gender, Fashion Leadership, Need for Affect, and Consumers' Apparel Shopping Preference. Family and Consumer Sciences Research Journal [online]. 42(4), 369-385 [vid. 20. 08.2015] Dostupné z: www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84900559944∂nerID=40&md5=a18cd8a82cc6e9652ce7f28fe3c49f5a.
Přejít k původnímu zdroji...
- KOLEKTIV AUTORŮ A KONZULTANTŮ, 1998. Slovník cizích slov: Praha: Encyklopedický dům, spol. s r.o. ISBN 80-90-1647-8-1.
- KOZÁKOVÁ, P., 2009. Sarkozyho návrhy aneb Žádné bariéry, vzkazuje Brusel [online]. [vid. 25. 08. 2013]. Dostupné z: www.euroskop.cz/44/10652/clanek/sakrozy-navrhy-aneb-zadne-bariery-vzkazuje-brusel/
- MATUSIKOVÁ, L. 2014. Mezigenerační komparace nákupního chování v kontextu spotřebitelského protekcionismu. In: R. BAČUVČÍK a kol., eds. Mládí a zralost v marketingové komunikaci. Zlín: VeRBUM, s. 57-69. ISBN 978-80-87500-50-7.
- MATUSIKOVÁ, L. a P. TULEJA, 2009. Spotřebitelský protekcionismus prostřednictvím značky "CZECH MADE". Karviná: SU OPF. ISBN 978-80-7248-566-6.
- MATUŠINSKÁ, K. 2015. Marketingové vnímání vymezeného segmentu zákazníků na trhu finančních služeb. Acta Academica Karviniensia, XV(1), 119-129. ISSN 1212-415X.
Přejít k původnímu zdroji...
- OMAR, M., N. C. TJANDRA and J. ENSOR, 2014. Retailing to the "grey pound": Understanding the food shopping habits and preferences of consumers over 50 in Scotland. Journal of Retailing and Consumer Services [online]. 21(5), 753-763 [vid. 20. 08. 2015]. Dostupné z: www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84905995405∂nerID=40&md5=21fd1f6ba948f84754a2ffe872908d81
Přejít k původnímu zdroji...
- ŠTĚRBOVÁ, L., 2009. Davos 2009: vyhne se svět protekcionismu? Britské listy [online]. [vid. 09. 09. 2013]. Dostupné z: blisty.cz/2009/2/3/art45087.html
- TURČÍNKOVÁ, J., J. BRYCHTOVÁ and J. URBÁNEK, 2012. Preferences of men and women in the Czech Republic when shopping for food. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis [online]. 60(7), 425-432 [vid. 20. 08. 2015] Dostupné z: www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84874167531∂nerID=40&md5=32c44846ab66242c4bb5102b9bb65dc3
Přejít k původnímu zdroji...
- VYSEKALOVÁ, J., 2007. Výzkum marketingové komunikace: Analýza cílových skupin. [online]. [vid. 28. 7. 2015]. Dostupné z: strategie.e15.cz/prilohy/marketing-magazin/vyzkum-marketingove-komunikace-analyza-cilovych-skupin-470822#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink