Acta academica karviniensia 2015, 15(3):80-88 | DOI: 10.25142/aak.2015.033

Aspekty úrovně daňové vzdělanosti vysokoškolských studentů

Šárka Sobotovičová1, Beáta Blechová2
1 Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta, Univerzitní nám. 1934/3, 733 40 Karviná, Email:sobotovicova@opf.slu.cz
2 Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta, Univerzitní nám. 1934/3, 733 40 Karviná, Email:blechova@opf.slu.cz

The article deals with the research of tax literacy of university students on the School of Business Administration in Karvina. Tax legislation significantly affects the business and social environment in the Czech Republic. Hence the School of Business Administration in Karvina provides its students with key information on field of taxation and fiscal policy. Specificity of teaching taxes and tax policy consists in linking academic education with vocational qualification. The aim of the research is to identify and verify the extent to which teaching subjects, dealing with tax issues, affects the level of students' knowledge in connection with a chosen type of studies. The research focuses on the tax knowledge of students from Bachelor and Follow-up Masters degree programmes, both full-time and part-time forms of studies. The questionnaire is aimed at verifying the basic tax literacy of students. To determine whether there is a significant difference in students' knowledge the chi-square test has been used.

Klíčová slova: consumption taxes, education, income taxes, knowledge, tax literacy
JEL classification: A23, H2

Vloženo: 14. říjen 2015; Přijato: 15. prosinec 2015; Zveřejněno: 30. září 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Sobotovičová Š, Blechová B. Aspekty úrovně daňové vzdělanosti vysokoškolských studentů. Acta academica karviniensia. 2015;15(3):80-88. doi: 10.25142/aak.2015.033.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BLECHOVÁ, B., 2012. Progresivní nebo "rovná" daň - ekonomické a politické dilema. Politická ekonomie, 60(5), 649-668. Praha: VŠE v Praze. ISSN 0032-3233. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BLECHOVÁ, B. a Š. SOBOTOVIČOVÁ, 2013. Daňová vzdělanost jako součást finanční gramotnosti. Trendy ekonomiky a managementu, VII(7/14), 17-24. Brno: VUT v Brně. ISSN 1802-8527.
  3. BOCCANFUSO, D., A. LAROUCHE and M. TRANDAFIR, 2015. Quality of Higher Education and the Labor Market in Developing Countries: Evidence from an Education reform in Senegal. World Development, 74, 412-424. ISSN 0305-750X. DOI: 10.1016/j.worlddev.2015.05.007 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Commission decision 2008/365/EC. Official Journal of the European Union [online]. 9. 5. 2008 [vid. 10. srpna 2015]. Dostupné z: eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:125:0036:0038:EN:PDF
  5. CSONGOR, S., 2011. Financial Literacy and Self-care in Hungary. Agricultural Management, 13(1), 311-318. ISSN 1453-1410.
  6. DISNEY, R. and J. GATHERGOOD, 2013. Financial literacy and consumer credit portfolios. Journal of Banking & Finance, 37(7), 2246-2254. ISSN 1916-971X. Přejít k původnímu zdroji...
  7. ERIKSEN, K. and L. FALLAN, 1996. Tax knowledge and attitudes towards taxation; A report on a quasi-experiment. Journal of economic psychology, 17(3), 387-402. ISSN 0167-4870. Přejít k původnímu zdroji...
  8. GILLEN, M. and D. N. LOEFFLER, 2012. Financial literacy and social work students: Knowledge is power. Journal of Financial Therapy, 3(2), 28-38. ISSN 1944-9771. Přejít k původnímu zdroji...
  9. HADI, R., U. WAHYUDIN, J. S. ARDIWINATA and W. J. ABDU, 2015. Education and microfinance: an alternative approach to the empowerment of the poor people in Indonesia. SpringerPlus [online]. 4(1) [vid. 2. září 2015]. Dostupné z: www.springerplus.com/content/4/1/244 Přejít k původnímu zdroji...
  10. CHARDON, T., 2014. Taxation and superannuation literacy in Australia: what do people know (or think they know)? JASSA, 1, 42-48. ISSN 0313-5934.
  11. JANOUŠKOVÁ, J., 2011. Daně a daňová politika: osobní důchodová daň. Karviná: SU OPF. ISBN 978-80-7248-698-4.
  12. JANOUŠKOVÁ, J. a Š. SOBOTOVIČOVÁ, 2013. Daňová vzdělanost v kontextu širších souvislostí edukačního procesu. In: J. VANĚK, ed. Rozvoj klíčových kompetencí pracovníků vysokých škol. Karviná: SU OPF, s. 116-123. ISBN 978-80-7248-922-0.
  13. KAMALUDDIN, A. and N. MADI, 2005. Tax literacy and Tax awareness of Salaried Individuals in Sabah and Sarawak. Journal of Financial Reporting and Accounting, 3(1), 71-89. ISSN 1985-2517. Přejít k původnímu zdroji...
  14. KOLLÁRIKOVÁ, T., 2014. Education as an important factor of the situation of young people in the labor market. Acta academcia karviniensia, XIV(3), 88-98. Karviná: SU OPF. ISSN 1212-415X. Přejít k původnímu zdroji...
  15. KUCHARČÍKOVÁ, A., 2014. Investment in the human capital as the source of economic growth. Periodica Polytechnica Social and Management Sciences, 22(1), 29-35. ISSN 1587-3803. Přejít k původnímu zdroji...
  16. MADI, N., A. KAMALUDDIN, T. JANGGU, M. B. A. IBRAHIM, A. B. A. SAMAH and K. JUSOFF, 2010. Tax literacy among employees: Sabah and Sarawak's perspective. International Journal of Economics and Finance, 2(1), 218-223. ISSN 1916-971X. Přejít k původnímu zdroji...
  17. PASEKOVÁ, M., H. ŘEDINOVÁ, V. OPREAN, K. KALLASTE, L. HOMOLKA, B. BLECHOVÁ and Š. SOBOTOVIČOVÁ, 2013. The level of financial literacy among the high school students in the chosen regions of the Czech Republic. International Journal of Mathematical Models and Methods in Applied Sciences, 7(4), 462-469. ISSN 1998-0140.
  18. TOKARČÍKOVÁ, E., A. KUCHARČÍKOVÁ and M. ĎURIŠOVÁ, 2015. Education of Students of the Study Program Informatics in the Field of Corporate Social Responsibility. Periodica Polytechnica Social and Management Sciences, 23(2), 106-112. ISSN 1587-3803. Přejít k původnímu zdroji...
  19. VYBÍHAL, V. a kol., 2011. Slabikář Finanční gramotnosti. 2. aktualizované vydání. Praha: COFET, a.s. ISBN 978-80-9043-96-1-0
  20. YILMAZ, H., 2011. Improving Financial Literacy: The U.S. Experience. International Journal of Business and Social Science, 2(11), 65-72. ISSN 2219-1933.