Acta academica karviniensia 2016, 16(4):46-60 | DOI: 10.25142/aak.2016.031

LOCALISATION OF CYCLING EVENTS - CASE STUDY

Jiří Helešic
Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta, Univerzitní nám. 1934/3,73340 Karviná, Email:helesic@opf.slu.cz

Event tourism is perceived as a systematic planning and development of image-building factors and attractiveness of tourist destinations. Organizing sport events such as cycling race series on mountain bikes can be one of the instruments of destination management, or rather its components of event tourism. In our case, we chose the races with more than 15 years of tradition, "Bike for Life of Česká spořitelna" and "Author marathon tour". We analysed the spatial distribution of individual racing series in terms of their potential use for tourism and monitored attributes of tourism in municipalities with extended powers. The results show that the attractiveness of the landscape environment may be a deciding factor in decision of participation in bike events and tourism.

Keywords: landscape, regionalization, spatial distribution, sport events
JEL classification: Z39

Received: May 3, 2016; Accepted: November 30, 2016; Published: December 30, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Helešic J. LOCALISATION OF CYCLING EVENTS - CASE STUDY. Acta academica karviniensia. 2016;16(4):46-60. doi: 10.25142/aak.2016.031.
Download citation

References

  1. BÍNA, J., 2010. Aktualizace potenciálu cestovního ruchu v České republice. Závěrečná zpráva úkolu B.10/CR [online]. [vid. 12. duben 2016]. Dostupné z: http://www.uur.cz/images/uzemnirozvoj/cestovniruch/potencialCR/PotencialCR-text.pdf
  2. BÍNA, J., 2002. Hodnocení potenciálu cestovního ruchu v obcích České republiky. Urbanismus a územní rozvoj, roč. V, č. - 1/2002 [online]. [vid. 12. duben 2016]. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1456/jaro2007/KRGCR/um/Hodnocen__potenci_lu_CR_v_obc_ch__R_b_na.pdf
  3. DOHNAL, V. et al., 1985. Rajonizace cestovního ruchu ČSR. Praha: Merkur, 167 s.
  4. GETZ, D., 2008. Event tourism: Definition, evolution and Research. Tourism Management 29, s. 403 - 428 [online]. [vid. 19. duben 2016] Dostupné z: www.science.direct.com Go to original source...
  5. GIBSON, H. J., C. WILLMING and A. HOLDNAK, 2003. Small-scale event sport tourism: fans as tourist. Tourism Management 24, s. 181-190. [online]. [vid. 19. duben 2016] Dostupné z: www.science.direct.com Go to original source...
  6. GIORGIO, A. and G. SPINELLI, 2009. Sport tourism role in IRT theory. A conceptrula frame work, In: 3rd IRT International Scientific Conference. Helwan - Egypt.
  7. GIBSON, H., 2013. Sport tourism: concepts and theories. New York, London: Routledge. ISBN: 0415348099
  8. GRATTON, CH., S. SHIBLI and R. COLEMAN, 2006. The economic impact of major sports events: a review of events in the UK. The Sociological Review, Wiley Online Library [online] [vid. 27. září 2016]. Dostupné z: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-954X.2006.00652.x/abstract Go to original source...
  9. HALL, C. M., 1989. The definition and analysis of hallmark tourist events. GeoJournal, 19(3), 263-268. Go to original source...
  10. HAVRLANT, J., 2005. Vývoj rekreačních forem cestovního ruchu v oblasti Beskyd. In: M. FŇUKAL a P. PTÁČEK, Geografie, cestovní ruch a rekreace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 133-148. ISBN 80-2441-221-7
  11. HAVRLANT, M., 1986. Rekreační potenciál a zařízení terciární sféry v Ostravské průmyslové oblasti. Ostrava: Ostravská univerzita. ISBN 80-7042-044-8
  12. HENDL, J., 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. vyd. Praha: Portál, 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
  13. KIRÁĹOVÁ, A., 2003. Marketing destinace cestovního ruchu. Praha: Ekopress, 173 s. ISBN 80-86119-56-4.
  14. KLAPKA, P., E. NOVÁKOVÁ a B. FRANTÁL, 2008. Metodologické přístupy k hodnocení potenciálu cestovního ruchu území. Miscellanea Geographica, 2008(14), 65-70. ISSN 2084-6118
  15. KOTÍKOVÁ, H. a E. SCHWARTZHOFOVÁ, 2008. Nové trendy v pořádání akcí a událostí (events) v cestovním ruchu. Praha: MMR ČR, 99 s. ISBN 978-80-87147-05-4.
  16. NOVOTNÁ, M., 2005. Ohodnocení geografického potenciálu pro cestovní ruch v Plzeňském kraji. In: Acta Facultatis Rerum Naturalium Universitatis Comenianae, Geographica, No. 3, 392-405. Bratislava: Univerzita Komenského, ISBN 80-223-2144-3.
  17. PALATKOVÁ, M., Š. TITTELBACHOV a T. VALSKÁ, 2012. Marketingová koncepce cestovního ruchu 2013-2020 [online]. [vid. 24. dubna 2016]. CZECHIT - interní studie. Dostupné z: http://www.czechtourism.cz/getmedia/fa20d069-2d8b-4d19-8591-b19083531b33/11_12_13_marketingova_strategie.pdf.aspx
  18. PALATKOVÁ, M., 2006. Destinační management a vytváření produktů v cestovním ruchu. Prolínání destinací a destinační partnerství. Hospodářská komora hlavního města Prahy. [online], [vid. 12. května 2016], Dostupné z: http://www.mmr.cz/getmedia/3869c784-9a21-41d7-aa4e-3ae736eccbe4/GetFile7_3.pdf
  19. RAABOVÁ, T. a kol., 2012. Ekonomický dopad mezinárodních běžeckých závodů RunCzech.com 2011. Praha: EconomicimpacT v.o.s
  20. ROCHE, M., 2000. Mega-events and modernity: Olympics and expos in the growth of global culture. London: Routledge. ISBN 0 7619 5560 3
  21. ROSS, S. D., 2001. Developing sports tourism An eGuide for Destination Markets and Sport Events Planners. National Laboratory for Tourism and eComerce, University of Illinois [online] [vid. 12. května 2016] . Dostupné z: http://www.lib.teiher.gr/webnotes/sdo/Sport%20Tourism/Sport-Tourism%20Development%20Guide.pdf
  22. RYGLOVÁ, K., M. BURIAN, I. VAJČNEROVÁ et al., 2011. Cestovní ruch - podnikatelské principy a příležitosti v praxi. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-4039-3
  23. SHIPWAY, R. and A. FYALL, 2012. International Sports Events - Impact, experience and identities. New York, London: Routledge. ISBN 80-978-0-203-13123-7.
  24. ŠPRINCOVÁ, S. a I. LEPKA, 1990. Rajonizace oblasti cestovního ruchu Jeseníky (srovnávací studie). In Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Facult as Rerum Naturalium 98, Geographica-Geologica XXIX, 89- 106. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
  25. ŠPRINCOVÁ, S., 1965. The Regionalization of Tourism. In: Edice referátů k zasedání Komise pro ekonomickou rajonizaci při Mezinárodní geografické unii Komunikát: 4. Brno: GGÚ ČSAV, 6 s.
  26. VYSTOUPIL, J. a kol., 2006. Atlas cestovního ruchu České republiky. Praha: MMR, ISBN 80-220-7256-1.
  27. VYSTOUPIL, J., M. ŠAUER a kol., 2011. Geografie cestovního ruchu České republiky. Plzeň: nakl. Aleš Čeněk s.r.o., 315 s. ISBN 978-80-7380-340-7 315.
  28. Destinační management ČR 2016. Závěrečná zpráva z marketingového výzkumu, [online].[vid. 20. září 2016] . Brno: FOCUS Marketing & Social Research. Dostupné z: http://www.czechtourism.cz/institut-turismu/marketingovy-vyzkum/analyzy/turisticky-potencial-kraju-cr/