Acta academica karviniensia 2017, 17(1):41-54 | DOI: 10.25142/aak.2017.004

Vliv návštěvnosti v hromadných ubytovacích zařízeních v ČR na vybrané makroekonomické proměnné v letech 2001 - 2015

Patrik Kajzar1, Klára Václavínková2
1 Silesian University, School of Business Administration, Univerzitní nám. 1934/3,733 40 Karviná, Email:kajzar@opf.slu.cz
2 Silesian University, School of Business Administration, Univerzitní nám. 1934/3,733 40 Karviná, Email:vaclavinkova@opf.slu.cz

The aim of this paper is to assess the impact of occupancy in collective accommodation establishments in the Czech Republic at an average rate of unemployment (%) to GDP (%) and the average pace of real wage growth (%) between 2001-2015. The methods are regression and correlation analysis. The output is then to evaluate the impact of occupancy on the selected parameters. The most significant impact in collective accommodation establishments can be observed in occupancy at the average rate of unemployment. When we are comparing the GDP growth parameters and occupancy collective accommodation establishments there is no evidence of a linear relationship.

Klíčová slova: collective accommodation establishments, correlation analysis, the Czech Republic, macroeconomic variables, occupancy, regression
JEL classification: C02, L83

Vloženo: 14. prosinec 2016; Přijato: 1. březen 2017; Zveřejněno: 30. březen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kajzar P, Václavínková K. Vliv návštěvnosti v hromadných ubytovacích zařízeních v ČR na vybrané makroekonomické proměnné v letech 2001 - 2015. Acta academica karviniensia. 2017;17(1):41-54. doi: 10.25142/aak.2017.004.
Stáhnout citaci

Reference

  1. HINDLS, R., S. HRONOVÁ, J. SEGER and J. FISCHER, 2007.Statistika pro ekonomy. 8. Vyd. Praha:Professional Publishing. ISBN 978-80-86946-43-6.
  2. JAKUBÍKOVÁ, D. 2012. Marketing v cestovních ruchu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4209-0.
  3. JASINSKAS, E., 2016. Impact of hotel service quality on the loyalty of costumers. Economic research-Ekonomska istrazivanja, 29 (1), 559-572. ISSN 1331-677X. Přejít k původnímu zdroji...
  4. KOSTKOVÁ, M., X. LUKOSZOVÁ and M. WILCZKOVÁ, 2009. Analysis of tourism supply in Czech Republic. In: Zeszyty naukowe Katedry nauk ekonomicznych WSEiA Bytom. Bytom: WSEiA. s. 239-244. ISSN 1642-980X.
  5. LAMONICA, J. R. and E. MATTIOLI, 2015. The impact of the tourism industry on the world's largest economies - an input-output analysis. In: Tourism management, 21 (2), 419-426, DOI: 10.5367/te.2013.0363. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Mc CLAVE, J. and T. SINCICH. 2011 Statistics, 12th edition, Pearson Education Ltd. ISBN 978-1-292-02265-9.
  7. MORRISON, A. M., 1995. Marketing pohostinství a cestovního ruchu. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, ISBN 80-85605-90-2.
  8. PELLEŠOVÁ, P. 2015. Tourism and multiplication effents in the region. In: Innovation managament and sustainable economic competitive advantage: from regional development to global drowth, volsi - VI. Madrid: Int Business Informat Managament Assoc, s. 515-520. ISBN 978-0-9860419-5-2
  9. PERLES-RIBES, J. S., A. B. RAMON-RODRÍGUES, M. SEVILLA-JIMENEZ and L. MORENO-IZQUIERDO, 2016. Unemployment effects of economic crises on hotel and residential tourism destinations: The case of Spain. In: Tourism management, 54, p. 356-368, DOI: 10.1016/j.tourman.2015.12.002. Přejít k původnímu zdroji...
  10. RAM, R. and S. URAL, 2014. Comparison of GDP Per Capita Data in Penn World Table and World Development Indicators. In: Social indicators research, 116 (2), 639-646, DOI: 10.1007/s11205-013-0284-0. Přejít k původnímu zdroji...
  11. RAMÍK, J. and R. STOKLASOVÁ. 2013. Statistické zpracování dat. Karviná: SU OPF. ISBN 978-80-7248-842-1.
  12. ŠAMBORSKÁ, K., D. MATUŠÍKOVÁ, A. ŠENKOVÁ and J. MITRÍKOVÁ, 2016. Comparison of tourism performance in chosen european countries with the accent to Slovak republic in the period before and after accession to European union membership at the beginning of 21 th century. In: Ecoforum, 1 (8), 107-114.
  13. TOŠENOVSKÝ, F. 2014. Statistické metody pro ekonomy. Karviná: SU OPF. ISBN 978-80-7510-031-3.
  14. VÁCLAVÍNKOVÁ, K., 2012. Možnosti podpory venkovského cestovního ruchu v oblasti Moravskoslezské Beskydy. Acta academica karviniensia, 7 (2). 147-158. ISSN 1212-415-X. Přejít k původnímu zdroji...
  15. VÁGNER, J., 2011. Vývoj cestovního ruchu. [Online] [vid. February 14, 2017]. Available from: http://geography.cz/geograficke-rozhledy/wp-content/uploads/2011/10/4-5.pdf
  16. Web portal of the Czech Statistical Office: Tourism - time series. [Online] [vid. September 29, 2016]. Available from: https://www.czso.cz/csu/czso/cru_cr
  17. Web portal of the Czech Statistical Office: The main macroeconomic indicators. [Online] [vid. September 29, 2016]. Available from: https://www.czso.cz/csu/czso/hmu_cr