Acta academica karviniensia 2018, 18(3):77-87 | DOI: 10.25142/aak.2018.021
Význam blogu v marketingovej komunikácii
- Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Ekonomická fakulta, Tajovského 10, 975 90 Banská Bystrica
The new technologies are offering new opportunities and challenges to the companies in marketing communication. Blogs are powerful tools of marketing communication and their proliferation has attracted substantial attention from marketing practitioners (academics as well as marketing managers). The companies have been encouraged to turn their attention from traditional marketing tools to social media, particularly blogs, because they can reach a large audience of existing and potential clients. The aim of this article is to find out if blog could be effective tool of marketing communication. For the purpose of the survey, method of questioning (questionnaire research) was utilised. The subject of the research was a sample of young people from 18 to 30 years old because the previous results of research demonstrate that the relevance of blogging in the buying process is particularly evident among buyers under 35.
Klíčová slova: blog, blog marketing, consumer behaviour, marketing communication, social media
JEL classification: M30, M31
Vloženo: 22. červen 2018; Revidováno: 2. červenec 2018; Přijato: 19. září 2018; Zveřejněno: 30. září 2018 Zobrazit citaci
Reference
- BEDNÁŘ, V., 2011. Internetová publicistika. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3452-1.
- Blog ako ideálny komunikačný kanál pre osobné a firemné účely. [online]. [vid. 5. apríla 2018]. Dostupné z: http://design.krea.sk/clanky/blogy/
- Bloger roka 2017. [online]. [vid. 4. apríla 2018] Dostupné z: https://blogerroka.sk/2017/o-sutazi/
- BOLTON, R. A. et al., 2013. Understanding generation Y and their use of social media: a review and research agenda. Journal of Service Management, 24(3), 245-267. ISSN 1757-5818.
Přejít k původnímu zdroji...
- ČONKOVÁ, M., 2015. História blogov a blogovania, alebo kde sa vzal blog [online]. [vid. 4. mája 2018]. Dostupné z: http://projektblogoblogu.blogspot.sk/2015/01/historia-blogov-blogovania-alebo-kde-sa.html
- DEHGHANI, M. et al., 2016. Evaluating the influence of YouTube advertising for attraction of young customers. Computer in Human Behavior, 59, 165-172. ISSN 0747-5632.
Přejít k původnímu zdroji...
- DUERMYER, R., 2017. Blog Marketing: What Is It and How to Do It. How to Use a Blog to Promote and Grow Your Home Business. [online]. [vid. 5. apríla 2018]. Dostupné z: https://www.thebalance.com/blog-marketing-1794404
- HO, CH. et al., 2015. Can internet blogs be used as an effective advertising tool? The role of product blog type and brand awareness. Journal of Enterprise Information Management, 28(3), 346-362. ISSN 1741-0398.
Přejít k původnímu zdroji...
- HOFFMAN, D. L. and M. FODOR, 2010. Can you measure the ROI of your social media marketing? Sloan Management Review, 52(1), 41-49. ISSN 1532-9194.
- CHEN, S. and CH. LIN, 2015. The impact of customer experience and perceived value on sustainable social relationship in blogs: An empirical study. Technological Forecasting & Social Change, 96, 40-50. ISSN 0040-1625.
Přejít k původnímu zdroji...
- JANOUCH, V., 2014. Internetový marketing. Bratislava: Computer Press. ISBN 978-80-251-4311-7.
- KALAMPOKIS, E. et al., 2013. Understanding the predictive power of social media. Internet Research, 23(5), 544-559. ISSN 1066-2243.
Přejít k původnímu zdroji...
- KELLY, L. et al., 2010. Avoidance of advertising in social networking sites. A teenage perspective. Journal of Interactive Advertising, 10(2), 16-27. ISSN 1525-2019.
Přejít k původnímu zdroji...
- LEE, J. and I. B. HONG, 2016. Predicting positive user responses to social media advertising: The roles of emotional appeal, informativeness, and creativity. International Journal of Information Management [online]. 36(1), 360-373 [vid. 4. apríla 2018]. ISSN 0268-4012. Dostupné z: http://dx.dois.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.01.001.
Přejít k původnímu zdroji...
- LEE, J. E. and B. WATKINS, 2016. YouTube vloggers' influence on consumer luxury brand perceptions and intentions. Journal of Business Research [online]. 69(1), 5753-5760 [vid. 4. mája 2018]. ISSN 0148-2963. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1016/j.busres.2016.04.171
Přejít k původnímu zdroji...
- LILJANDER, V. et al. 2015. Young consumers' responses to suspected covert and overt blog marketing. Internet Research, 25(4), 610-630. ISSN 1066-2243.
Přejít k původnímu zdroji...
- NAVARRO, G. M. and M. de G. LÓPEZ-RÚA, 2016. The influence of blogs in fashion in consumer behaviour: an exploratory approach. Revista de Comunicación Vivat Academia [online]. 19(135), 85-109 [vid. 4. mája 2018]. ISSN 1575-2844. Dostupné z: http://dx.doi. org/10.15178/va.2016.135.85-109
Přejít k původnímu zdroji...
- ORESKÝ, M., 2016. Aplikovaný marketing. Bratislava: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-8168-382-4.
- STERNE, J., 2011. Měříme a optimalizujeme marketing na sociálních sítích. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3340-8.
- SCHOEN, H. et al., 2013. The power of prediction with social media. Internet Research, 23(5), 528-543. ISSN 1066-2243.
Přejít k původnímu zdroji...
- What is Web Hosting. [online]. [vid. 4. apríla 2018]. Dostupné z: https://www.website.com/beginnerguide/webhosting/6/1/what-is-web-hosting?.ws