Acta academica karviniensia 2021, 21(1):29-41 | DOI: 10.25142/aak.2021.003

Vznik holistického konceptu marketingu v rámci marketingové orientace - ověření nového nástroje měření

Bence Kovács, Zoltán Szakály, Enikő Kontor
University of Debrecen, Faculty of Economics and Business, Böszörményi Str. 138. Debrecen, 4032 Hungary

The current study examines the most modern approach of the marketing concept, the so-called holistic marketing concept in small and medium-sized Hungarian enterprises in the food industry. The study attempts to match the holistic marketing concept to the construction of market orientation. The most widely accepted approaches of market orientation (behavioural and cultural) derive from the marketing concept, and they identify how the organisation tries to adopt the marketing concept during its operation. The research is based on a questionnaire survey of 150 companies. To examine the validity of the scale, the following calculations were performed:  Cronbach’s alpha, the composite reliability index, McDonald’s omega, the Fornell-Larcker criterion and the CFA analysis. After the validation process, the authors found four dimensions. They are as follows: Internal Marketing, Integrated Marketing, Relationship Marketing and Societal Marketing. According to the authors, the holistic marketing concept can be a new approach of market orientation which can model, in a more suitable way, the modern and changed market conditions to measure and examine the adopted level of market orientation.

Klíčová slova: holistic marketing concept, market orientation, small and medium-sized enterprises, validation.
JEL classification: C52, L25, M14, M31

Vloženo: 10. únor 2021; Revidováno: 5. březen 2021; Přijato: 19. květen 2021; Zveřejněno: 27. květen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kovács B, Szakály Z, Kontor E. Vznik holistického konceptu marketingu v rámci marketingové orientace - ověření nového nástroje měření. Acta academica karviniensia. 2021;21(1):29-41. doi: 10.25142/aak.2021.003.
Stáhnout citaci

Reference

  1. AVLONITIS, G. J. and S. P. GOUNARIS, 1999. Marketing Orientation and Its Determinants: an Empirical Analysis. European Journal of Marketing, 33(11-12), 1003-1037. ISSN 0309-0566. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BAREITH T., GY. KÖVÉR and ZS. POLERECZKI, 2013. A magyar élelmiszeripari kis- és közepes vállalkozások piacorientációjának mérési lehetőségei. (Possibilities of Measuring the Market Orientation of Small and Medium-Sized Enterprises in the Hungarian Food Industry.) Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing, 9(1), 29-37. ISSN 1786-3422.
  3. BECKER, J. and C. HOMBURG, 1999. Market-Oriented Management: A System-Based Perspective. Journal of Market Focused Management, 4(1), 17-41. ISSN 1382-3019. Přejít k původnímu zdroji...
  4. BRETTEL, M., A. ENGELEN, F. HEINEMANN and A. KESSELL, 2007. The Role of Market-Oriented Organizational Culture in New Entrepreneurial Ventures. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 9(1), 40-66. ISSN 1471-5201. Přejít k původnímu zdroji...
  5. CARSON, D., A. GILMORE, P. ASCENCAO and L. FAWCETT, 2004. Holistic Tourist Industry Marketing: Significant Deficiencies in Relation to Natural Sites, Journal of Marketing Theory and Practice, 13(4), 49-59. ISSN 1069-6679. Přejít k původnímu zdroji...
  6. COLEY, L. and M. C. COOPER, 2010. Is "Consumer Orientation" a Dimension of Market Orientation in Consumer Markets? Journal of Marketing Theory and Practice, 18(2), 141-154. ISSN 1069-6679. Přejít k původnímu zdroji...
  7. DAWES, J., 2000. Market Orientation and Company Profitability: Further Evidence Incorporating Longitudinal Data. Australian Journal of Management, 25(2), 173-199. ISSN 0312-8962. Přejít k původnímu zdroji...
  8. DESPHANDÉ R., J. U. FARLEY and F. E. WEBSTER JR., 1993. Corporate Culture, Customer Orientation and Innovativeness in Japanese Firms: A Quadrad Analysis. Journal of Marketing, 57(1), 23-37. ISSN 0022-2429. Přejít k původnímu zdroji...
  9. DESPHANDÉ, R. and J. U. FARLEY, 2004. Organizational Culture, Market Orientation, Innovativeness, and Firm Performance: an International Research Odyssey. International Journal of Research in Marketing, 21, 3-22. ISSN 0167-8116. Přejít k původnímu zdroji...
  10. FARRELL, M. A., 2002. Critique of the Development of Alternative Measures of Market Orientation. Marketing Bulletin, 13, 31-13. ISSN 1176-645X.
  11. FORNELL, C. and D. F. LARCKER, 1981. Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18, 39-50. ISSN 0022-2437. Přejít k původnímu zdroji...
  12. FRÖSÉN, J., J. LUOMA, M. JAAKKOLA, H. TIKKANEN and J. ASPARA, 2016. What Counts Versus What Can Be Counted: The Complex Interplay of Market Orientation and Marketing Performance Measurement. Journal of Marketing, 80(3), 60-78. ISSN 0022-2429. Přejít k původnímu zdroji...
  13. GILL, J., P. JOHNSON and M. CLARK, 2010. Research Methods for Managers. 4nd ed. SAGE Publications. ISBN 978-1847870940
  14. HAIR, J. F., W. C. BLACK, B. J. BABIN and R. E. ANDERSON, 2010. Multivariate Data Analysis. 7nd ed. Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey. ISBN 978-0138132637.
  15. GONZÁLEZ-BENITO, Ó. and J. GONZÁLEZ-BENITO, 2005. Cultural vs. Operational Market Orientation and Objectives vs. Subjective Performance: Perspective of Production and Operations. Industrial Marketing Management, 34(8), ISSN 797-829. 0019-8501. Přejít k původnímu zdroji...
  16. HAJJAT, M. M., 2002. Customer Orientation: Construction and validation of the CUSTOR Scale. Marketing Intelligence and Planning, 20(7), 428-444. ISSN 0263-4503. Přejít k původnímu zdroji...
  17. HARRISON-WALKER, J. L., 2001. The Measurement of a Market Orientation and Its Impact on Business Performance. Journal of Quality Management, 6, 137-172. ISSN 1084-8568. Přejít k původnímu zdroji...
  18. HOOPER, D., J. COUGHLAN and M. MULLEN, 2008. Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60. ISSN 1477-7029.
  19. JANGL, P., 2016. Model of Market Orientation of High-tech Firms in Germany: Validation Study. Verslas: teorija ir praktika, 17(3), 216-224. ISSN 1822-4202. Přejít k původnímu zdroji...
  20. KOHLI, A. K. and B. J. JAWORSKI, 1990. Market Orientation: The Construct, Research Proposition and Managerial Implications. Journal of Marketing, 54(2), 1-18. ISSN 0022-2429. Přejít k původnímu zdroji...
  21. KOHLI, A. K., B. J. JAWORSKI and A. KUMAR, 1993. MARKOR: A Measure of Market Orientation. Journal of Marketing Research, 30(4), 467-477. ISSN 00222437.| Přejít k původnímu zdroji...
  22. KOTLER P. and K. L. KELLER, 2012. Marketingmenedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 978 963 05 9778 4.
  23. KOVÁCS, B., Z. SZAKÁLY, E. KONTOR and ZS. POLERECZKI, 2017. A piacorientáció kulturális és magatartási megközelítésének empirikus összehasonlító elemzése. (An Empirical Comparative Analysis of the Cultural and Behavioral Approach to Market Orientation.) Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok, 12(4), 159-174. ISSN 1788-7593. Přejít k původnímu zdroji...
  24. LAFFERTY, B. A. and G. T. M. HULT, 2001. A Synthesis of Contemporary Market Orientation Perspectives. European Journal of Marketing, 35(1-2), 92-109. ISSN 0309-0566. Přejít k původnímu zdroji...
  25. LAM, L. W., 2012. Impact of Competitiveness on Salespeople's Commitment and Performance. Journal of Business Research, 65(9), 1328-1334. ISSN: 0148-2963. Přejít k původnímu zdroji...
  26. NARVER, J. and S. SLATER, 1990. The Effect of Marketing Orientation on Business Profitability. Journal of Marketing, 54, 80-116. ISSN 0022-2429. Přejít k původnímu zdroji...
  27. OCZKOWSKI, E. and M. A. FARREL, 1997. An Analysis of the MKTOR and MARKOR Measures of Market Orientation: An Australian Perspective. Marketing Bulletin, 8, 30-40. ISSN 1176-645X.
  28. RUEKERT, R. W., 1992. Developing a Market Orientation: An Organizational Strategy Perspective. International Journal of Research in Marketing, 9(3), 225-245. ISSN 0167-8116. Přejít k původnímu zdroji...
  29. SHAPIRO, B., 1988. What the Hell is "Market-Oriented"? Harvard Business Review, 67(6), 119-125. ISSN 0017-8012.
  30. WIMMER, Á., 2010. A piaci normák sérülése, az üzleti döntések és a vállalati hatékonyság. (Violation of market norms, business decisions and corporate efficiency.) Vezetéstudomány, 41(7-8), 16-24. ISSN 0133-0179. Přejít k původnímu zdroji...