Acta academica karviniensia 2013, 13(2):84-93 | DOI: 10.25142/aak.2013.028

Vyhodnocování podnikového vzdělávání s využitím modelu KIRKPATRICKS

Ivana Pituchová
Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta, Univerzitní nám. 1934/3, 733 40 Karviná, Email:pituchova@opf.slu.cz

The article is concerned with the evaluating corporate education. By means of the evaluation attend to interconnect education goals with corporate goals. Many enterprises do not occupy with evaluating corporate education on account of lack time or financial, material and human resources. Managers or senior executives who make decisions about corporate education and investments to corporate education do not have a realistic idea about it, how to evaluate the corporate education. In the article it will define the terms of the corporate education, evaluating education and with its connect advantages and disadvantages. In conclusion, the article will be elucidated Kirkpatrick model, whose levels are used by lecturers and specialists for education and development in enterprises across the world.

Klíčová slova: business training, evaluation of business training, model evaluation, staff training
JEL classification: M12, M53, O15

Vloženo: 6. listopad 2012; Přijato: 16. duben 2013; Zveřejněno: 30. červen 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pituchová I. Vyhodnocování podnikového vzdělávání s využitím modelu KIRKPATRICKS. Acta academica karviniensia. 2013;13(2):84-93. doi: 10.25142/aak.2013.028.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Al-AJLOUNI, M. M., S. M. H. ATHAMNEH and A. A. JARADAT, 2010. Methods of Evaluation: Training Techniques [online]. EuroJournals Publishing, [cit. 2011-11-25]. Dostupný na: <http://www.eurojournals.com/irjfe_37_06.pdf>.
  2. ARMSTRONG, M., 1999. Personální management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 963 s. ISBN 80-7169-614-5.
  3. BARTOŇKOVÁ, H., 2010. Firemní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 208 s. ISBN 978-80-247-2914-5.
  4. BELCOURT, M. and P. C. WRIGHT, 1998. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. 1. Vyd. Praha: Grada, 248 s. ISBN 80-7169-459-2.
  5. FOLWARCZNÁ, I., 2010. Rozvoj a vzdělávání manažerů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 240 s. ISBN 978-80-247-3067-7.
  6. HRONÍK, F., 2007. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. 1 vyd. Praha: Grada Publishing, 240 s. ISBN 978-80-1457-8.
  7. KIRKPATRICK D. L. and J. D. KIRPATRICK, 2006. Evaluating Training Programs. 3rd edition. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, 373 p. ISBN 978-1-57675-348-4.
  8. KIRKPATRICK, J. and W. K. KIRKPATRICK, 2009. Kirkaptrickův čtyřúrovňový model: Nový pohled po 50 letech 1959 - 2009 [online]. [cit. 2012-03-08]. Dostupný na: <http://www.develor.cz/develorcz_files/File/kirkpatrickovy4urovne-novypohledpo50letech2.pdf>. Přejít k původnímu zdroji...
  9. KIRKPATRICK, J. and W. K. KIRKPATRICK, 2010. Training on trial: How Workplace Learning Must Reinvent Itself to Remain Relevant. 1 ed. USA: New York, 239 p. ISBN 978-0-8144-1464-4.
  10. Kirkpatrick's learning and training evaluation theory [online]. [cit. 2011-12-07]. Dostupný na: <http://www.businessballs.com/kirkpatricklearningevaluationmodel.htm>.
  11. KOUBEK, J., 2003. Řízení lidských zdrojů. 3. vyd. Praha: Management Press, 367 s. ISBN 80-7261-033-3.
  12. PALÁN, Z., 2002. Lidské zdroje - Výkladový slovník. 1. vyd. Praha: Akademie věd České republiky, 280 s. ISBN 80-200-0950-7.
  13. PHILLIPS, J. J. and P. P. PHILLIPS, 1998. The Return-On-Investment (ROI) Process - Issues and Trends [online]. [cit. 2012-10-10]. Dostupný na: <http://www.fasset.org.za/downloads/SDF4_ROI_Training.doc>.
  14. VODÁK, J. a A. KUCHARČÍKOVÁ, 2007. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 1. vyd. Praha Grada Publishing, a.s., 212 s. ISBN 978-80-247-1904-7.
  15. VODÁK, J. a A. KUCHARČÍKOVÁ, 2011. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2. vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 240 s. ISBN 978-80-247-3651-8.
  16. Vyhodnocení přínosů firemního vzdělávání [online]. Online verze časopisu Moderní řízení. [cit. 2012-06-15]. Dostupný na: <http://www.hrnews.cz/lidske-zdroje/rozvoj-a-vzdelavani-id-148692/vyhodnoceni-prinosu-firemniho-vzdelavani-id-243200>.
  17. ZINOVIEFF, M. A., 2008. Review and Analysis of Training Impact Evaluation Methods, and Proposed Measures to Support a United Nations System Fellowships Evaluation Framework [online]. WHO's Department of Human Resources for Health, Geneva, 20 p [cit. 2012-05-15]. Dostupný na: <http://esa.un.org/techcoop/fellowships/SFOMeeting/ParticipantArea/BackgroundDocuments/6_REVIEW%20report%20FINAL%20.pdf>.