Acta academica karviniensia 2015, 15(1):119-129 | DOI: 10.25142/aak.2015.010

Marketingové vnímání vymezeného segmentu zákazníků na trhu finančních služeb

Kateřina Matušínská
Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta, Univerzitní ná m. 1934/3,73340 Karviná, Email: matusinska@opf.slu.cz

The paper deals with behaviour of the segment 50+ in the financial market in the Czech Republic (Moravian-Silesian Region). This segment could be said as the strong market power and it can be a crucial business potential for financial business units. The main defined objective of this paper is description of the customers' behaviour of the segment 50-60 years in the financial market in the Czech Republic (Moravian-Silesian Region) in the area of product, price, distribution and marketing communication policy. This paper is based on secondary data and data from primary marketing research. Paper determinates the basic problem areas as well as definition of financial services marketing, population aging in the Czech Republic, defining the primary research problem, hypotheses and primary research methodology. Finally the hypotheses are assessed and suitable marketing approach to selected segment at age of 50-60 years is proposed according to marketing research findings.

Klíčová slova: financial services marketing, population aging in the Czech Republic, secondary and primary marketing research, segment 50+
JEL classification: G20, M31

Vloženo: 13. srpen 2014; Přijato: 27. květen 2015; Zveřejněno: 30. březen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Matušínská K. Marketingové vnímání vymezeného segmentu zákazníků na trhu finančních služeb. Acta academica karviniensia. 2015;15(1):119-129. doi: 10.25142/aak.2015.010.
Stáhnout citaci

Reference

  1. DIBB, S. and L. SIMKIN, 2004. Marketing Briefs - a Revision and Study Guide. 2nd ed. Oxford: Elsevier. ISBN 978-0-7506-6200-0.
  2. DRUMMOND, G. and J. ENSOR, 2005. Introduction to Marketing Concepts. Oxford: Elsevier. ISBN 0-7506-59995-5.
  3. EHRLICH, E. and D. FANELLI, 2012. The financial services marketing hadnbook: tactics, techniques that produce results. 2nd ed. New Yersey: Wiley & Sons. ISBN 978-1-118-06571-6.
  4. ENNEW, C. T., T. WATKINS and M. WRIGHT, 1995. Marketing Financial Services. Oxford: Butterworth-Heinemann, p. 45. ISBN 0-7506-2247-4. Přejít k původnímu zdroji...
  5. GAMBLE, P. R., N. WOODCOCK, M. STONE and B. FOSS, 2006. Up Close & Personal?: Customer relationship marketing @ Work. 3rd ed. London: Kogan Page. ISBN 0-7494-4691-9.
  6. JOBBER, D., 2010. Principles and Practice of Marketing. 6th ed. Berkshire: McGraw-Hill Education. ISBN 978-007712330-7.
  7. KOTLER, P. and K. L. KELLER, 2012. Marketing Management. 14th ed. Boston: Pearson Education Limited. ISBN 978-0-273-75336-0.
  8. KOZEL, R. et al., 2006. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0966-X.
  9. LEVENS, M., 2012. Marketing: Defined, Explained, Applied. 2nd ed. New Jersey: Pearson education. ISBN 978-0-13-271989-6.
  10. MATUŠÍNSKÁ, K., H. STARZYCZNÁ a M. STOKLASA, 2013. Pensioners and company marketing communication policy in the Czech Republic. In: Proceedings of the 4th International Conference on Information, Communication and Education Application. Newark: Information Engineering Research Institute, s. 186-191. ISBN 978-1-6127-056-9. ISSN 2160-1070.
  11. PIRRIE, A. and P. MUDIE, 2006. Services Marketing Management. 3rd ed. Oxford: Elsevier Ltd. ISBN 978-0-7506-6674-9.
  12. REIDL, A., 2012. Senior: zákazník budoucnosti. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0018-6.
  13. WAITE, N. and C. T. ENNEW, 2007. Marketing of Financial Services. Oxford: Elsevier Ltd. ISBN 978-0-7506-6997-9.
  14. WESSLING, H., 2013. Aktivní vztah k zákazníkům pomocí CRM. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0569-9.
  15. Webový portál ČSÚ. Projekce obyvatelstva [online]. [vid. 8. srpna 2014]. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/2004edicniplan.nsf/p/4025-04
  16. Webový portál ČSÚ. Projekce obyvatelstva [online]. [vid. 8. srpna 2014]. Dostupné z: http://www.czso.cz/animgraf/projekce_1950_2101/index.htm
  17. Webový portál Marketingové noviny. Cílová skupina seniorů a její zvyklosti [online]. [vid. 8. srpna 2014]. Dostupné z: http://www.marketingovenoviny.cz/marketing_1941/