Acta academica karviniensia 2018, 18(1):59-67 | DOI: 10.25142/aak.2018.006

Genderové rozdíly ve vnímání kvality venkovské destinace cestovního ruchu

Astrida Peruthová, Kateřina Ryglová
Mendelova univerzita v Brně, Provozně ekonomická fakulta, Zemědělská 5, 613 00 Brno

The goal of this paper is to find differencies between men and women perception quality in rural tourits'destinations in the Czech Republic. Respondents were residents from the Czech Republic. Data was collected by paper and electronic questionaire in 2016. Number of respondents was 660 - 330 men and 330 women. Kruskal - Wallis test was uesd for evaluation data. 23 factors of destination quality were evaluated. The most important factor was sence of security, cleanliness of the destination and natural attractivities for both genders. The perception of the 10 quality factors were gender-specific. This research can help in creating a destination marketing communications.

Klíčová slova: destination quality factors, gender, rural destination, tourism
JEL classification: L83, Z32

Vloženo: 5. prosinec 2017; Revidováno: 1. únor 2018; Přijato: 14. březen 2018; Zveřejněno: 30. březen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Peruthová A, Ryglová K. Genderové rozdíly ve vnímání kvality venkovské destinace cestovního ruchu. Acta academica karviniensia. 2018;18(1):59-67. doi: 10.25142/aak.2018.006.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ALDERE, J. et al., 2011. Analyzing the influence of tourist motivations on tourist exenditure at a sun-and-sand destination. Tourism Economics, 17(4), 813-832. Přejít k původnímu zdroji...
  2. ANDERSON, L. F. and M. A. LITTRELL, 1995. Souvenir-purchase behaviour of women tourists. Annals of Tourism Research, 22(2), 328-348. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BUDÍKOVÁ, M. a kol., 2010. Průvodce základními statistickými metodami. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3243-5.
  4. Cestovní ruch pro všechny [online]. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2008 [cit. 2017-11-16]. ISBN 978-80-7399-407-05. Dostupné z: https://www.mmr.cz/getmedia/4fa1846e-ee0c-40d7-ae2e-a43007314a2e/GetFile14_1.pdf
  5. COLLINS, D. and C. TISDELL, 2002. Gender and Differences in Travel Life Cycles. Journal of Travel Research, 41(2), 133-143. DOI: 10.1177/004728702237413. ISSN 0047-2875. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Český statistický úřad: Cestovní ruch - časové řady. Český statistický úřad [online]. Praha, 2017 [cit. 2017-12-04]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/cru_cr
  7. DOLNICAR, S., 2008. Market segmentation in tourism, in Woodside, AG and Martin, D (eds), Tourism Management: Analysis, Behaviour and Strategy, CAB International, Cambridge, 129-150. Přejít k původnímu zdroji...
  8. European Commission. Rural developments: CAP 2000 Working document. European Commission EU, Directorate General for Agriculture, 1997, 78.
  9. FROCHOT, I., 2005. A benefit segmentation of tourists in rural areas: a Scottish perspective. Tourism Management, 26(3), 335-346. Přejít k původnímu zdroji...
  10. International Transport Forum: Gender and Transport [online]. Francie, 2011 [cit. 2017-11-25]. Dostupné z: https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/dp201111.pdf
  11. JUCAN, S. M. and C. N. JUCAN, 2013. Gender Trends in Tourism Destination. Procedia - Social and Behavioral Sciences[online]. 92, 437-444 [cit. 2017-12-04]. DOI: 10.1016/j.sbspro.2013.08.698. ISSN 18770428. Přejít k původnímu zdroji...
  12. KASTENHOLZ, E. et al., 2012. Understanding and managing the rural tourism experience - The case of a historical village in Portugal. Tourism Management Perspectives, 4, 207-214. DOI: 10.1016/j.tmp.2012.08.009. ISSN 22119736. Přejít k původnímu zdroji...
  13. KIM, D. et al., 2007. Gender differences in online travel information search: Implications for marketing communications on the internet. Tourism Management, 28(2), 423-433. DOI: 10.1016/j.tourman.2006.04.001. ISSN 02615177. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Lauku celotajs: Baltic Country Holidays - Rural tourism definition [online]. Lotyšsko [cit. 2017-11-14]. Dostupné z: http://www.celotajs.lv/cont/prof/assoc/definition_en.html
  15. LEHTINEN, J. Aktivní CRM: řízení vztahů se zákazníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 158. ISBN 978-80-247-1814-9.
  16. Ministerstvo pro místní rozvoj [online]. Praha, ©2012 [cit. 2017-09-25]. Dostupné z: http://www.mmr.cz/cs/Regionalni-politika-a-cestovni-ruch/Cestovni-ruch/Programy-Dotace
  17. MURRAY, A. G. et al., 2008. Scaling the Rural: Reflections on Rural Cultural Studies. Australian Humanities Review. 45, 37 - 52. ISSN 1325-8338.
  18. MUSSALAM, G. Q. and K.TAJEDDINI, 2016. Tourism in Switzerland: How perceptions of place attributes for short and long holiday can influence destination choice. Journal of Hospitality and Tourism Management, 26, 18-26. DOI: 10.1016/j.jhtm.2015.09.003. ISSN 14476770. Přejít k původnímu zdroji...
  19. NEJDL, K. Management destinace cestovního ruchu. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-673-8.
  20. PALATKOVÁ, M., 2006. Marketingová strategie destinace cestovního ruchu: jak získat více příjmů z cestovního ruchu. Praha: Grada. ISBN 80-247-1014-5.
  21. POTOČNIK, M., 2006. Multi-attribute model for the assessment of farm tourism's supply quality. Unpublished master's thesis, University of Maribor, Maribor, Slovenia.
  22. Prázdniny na venkově [online]. Telč [cit. 2017-11-14]. Dostupné z: http://www.prazdninynavenkove.cz/
  23. RAŠOVSKÁ, I. et al., 2016. The dimensions and quality factors in urban destinations. Czech Hospitality and Tourism Papers, 27(7), 19-27. ISSN: 1801-1535.
  24. RICKETTS, T. C., K. D. JOHNSON-WEBB and P. TAYLOR, 1998. Definitions of Rural: A Handbook for Health Policy Makers and Researchers. University of North Carolina at Chapel Hill
  25. RYAN, M. et al., 1998. Gender differences in tourism destination choice: Implications for tourism marketers, Australian and New Zealand Marketing Conference, Dunedin, New Zealand, 1998, 2306 - 2317.
  26. RYGLOVÁ, K. et al., 2015. The Quality as a Competitive Factor of the Destination. Procedia Economics and Finance, 34, 550-556. DOI: 10.1016/S2212-5671(15)01667-6. ISSN 22125671. Přejít k původnímu zdroji...
  27. SHARPLEY, S. and J. SHARPLEY, 1997. Rural Tourism: An Introduction. London: International Thomson Business Press, 165. ISBN 978-04-151-4010-2.
  28. UM, S. and J. L. CROMPTON, 1990. Attitude determinants in tourism destination choice. Annals of Tourism Research, 17(3), 432-448. Přejít k původnímu zdroji...
  29. United Nations: Promoting accessible tourism for all [online]. 2017 [cit. 2017-11-25]. Dostupné z: https://www.un.org/development/desa/disabilities/issues/promoting-accessible-tourism-for-all.html
  30. UNWTO Quality Support Committee. Quality in Tourism, UNWTO Quality Support Committee 6th meeting, Varadero, Cuba. 2003, [cit. 2016-04-06]. Dostupné z: http://sdt.unwto.org/en/content/quality-tourism.
  31. VALENTNE, G., 2001. Social Geographies: Space and Society. New York: Prentice Hall.
  32. Vision of Humanity: Global Peace Index 2017 [online]. The Institute for Economics and Peace, ©2017 [cit. 2017-11-16]. Dostupné z: http://visionofhumanity.org/indexes/global-peace-index/
  33. VYSTOUPIL, J. a kol., 2007. Vymezování destinace a formulace jejích charakteristik a organizace cestovního ruchu v destinaci [online]. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, [cit. 2017-11-25]. Dostupné z: https://www.mmr.cz/getmedia/656473c9-3527-4007-aafd-b09f029ea418/GetFile2_3.pdf
  34. WANG, Y. and A. PIZAM, 2011. Destination marketing and management: theories and applications. Cambridge, MA: CABI. ISBN 9781845937621. Přejít k původnímu zdroji...
  35. ZHOU, L., 2014. Online rural destination images: Tourism and rurality. Journal of Destination Marketing & Management, 3(4), 227 - 240. DOI: 10.1016/j.jdmm.2014.03.002. ISSN 2212571x. Přejít k původnímu zdroji...
  36. ZILLMANN, C., 2016. Fortune: Why Facebook Could Be 'All Video' in 5 Years [online]. [cit. 2017-12-03]. Dostupné z: http://fortune.com/2016/06/14/facebook-video-live/
  37. ŽABKAR, V. et al., 2010. Modelling perceived quality, visitor satisfaction and behavioural intentions at the destination level. Tourism Management [online], 31(4), 537-546 [cit. 2017-12-04]. DOI: 10.1016/j.tourman.2009.06.005. ISSN 02615177. Přejít k původnímu zdroji...