Acta academica karviniensia 2024, 24(2):16-27 | DOI: 10.25142/aak.2024.008
Vplyv udržateľnej módy na spotrebiteľské správanie ľudí do 45 rokov
- Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Ekonomická fakulta, Tajovského 10, 975 90 Banská Bystrica
Sustainable fashion is a trend that is bound to become a key pillar of the future of industry and society. The current situation of fashion represents a complex and ever-growing problem with significantly negative impacts on the environment, as well as society. The presented paper is focused on a sustainable fashion in Slovakia and its influence on consumer behavior. The aim of the paper is to identify consumer attitudes towards fashion sustainability based on the results of a questionnaire survey (197 questionnaires are analyzed). The subject of the research was a sample of people under 45 years old. Based on the obtained results, recommendations were proposed that could help to develop a sustainable trend and reduce negative environmental consequences.
Klíčová slova: customer behavior, fashion industry, people under 45 years old, Slovak sustainable fashion, sustainable fashion.
JEL classification: M31
Vloženo: 20. září 2024; Revidováno: 8. říjen 2024; Přijato: 5. únor 2025; Zveřejněno: 13. únor 2025 Zobrazit citaci
Reference
- ARENGO, E., 2019. Future of Fashion: Worked-Led Strategies for Corporate Accountability in the Global Apparel Industry. International Labor Rights Forum [online]. 13. februára 2019 [vid. 19. septembra 2024]. Dostupné z: https://media.businesshumanrights.org/media/documents/files/documents/Future_of_Fashion_ILRF.pdf
- BARTOŠOVÁ, S. a Z. MUSOVÁ, 2022. Environmentálne zodpovedné spotrebiteľské správanie v kontexte princípov kruhovej ekonomiky. Ekonomika a spoločnosť [online]. 23(1), 142-164 [vid. 14. októbra 2024].
Přejít k původnímu zdroji...
- BENETT, E., 2021. The difference between Sustainable and Ethical Fashion and why we need both. ECONYL Magazine [online]. 28. augusta [vid. 1. januára 2024]. Dostupné z: https://www.econyl.com/blog/community/the-difference-between-sustainable-and-ethical-fashion-and-why-we-need-both/
- BICK, R., E. HALSEY and CH. C. EKENGA, 2018. The global environmental injustice of fast fashion. Environmental Health [online]. 17(92), 1-4 [vid. 10. januára 2024]. Dostupné z: https://ehjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12940- 018-0433-7#citeas
Přejít k původnímu zdroji...
- BUZZO, A. and M. J. ABREU, 2019. Fast fashion, Fashion Brands & Sustainable Consumption. MUTHU, S., S. (eds.) Fast fashion, Fashion Brands and Sustainable Consumption. Singapur: Springer, s. 1-17. ISBN 978-981-13-1268-7.
Přejít k původnímu zdroji...
- DHIR, Y. J., 2022. Ethical Fashion: A Route to Social and Environmental Well-Being. In MUTHU, S., S. (eds.) Sustainable Approaches in Textiles and Fashion. Consumerism, Global Textiles and Supply Chain. Singapur: Springer, s. 221-235. ISBN 978-981-19- 0874-3.
Přejít k původnímu zdroji...
- GAWRJOLEK, E. a kol., 2023. Habits and priorities of contemporary fashion consumers in Czechia, Slovakia, Poland and Hungary. Gdaňsk: Fashion Revolution Poland. ISBN 978-83-960623-2-1.
- HIRSHEIMER, B., 2021. Search for Sustainable Goods Grows by 71% As 'Eco-Wakening' Grips the Globe. World Wildlife Fund [online]. 17. mája 2021 [vid. 12. septembra 2024]. Dostupné z: https://www.worldwildlife.org/press-releases/search-for-sustainable-goods-grows-by-71-as-eco-wakening-grips-the-globe
- JOY, A. and C. PEÑA, 2017. Sustainability and the Fashion Industry: Conceptualizing Nature and Traceability. HENNINGER, C. E. a kol. (eds.) Sustainability in Fashion A Cradle to Upcycle Approach. London: Palgrave Macmillan Cham, s. 31 - 54. ISBN 978-981-13-1267-0.
Přejít k původnímu zdroji...
- KAIKOBAD, N. K. a kol., 2015. Sustainable and Ethical Fashion: The Environmental and Morality Issues. Journal of Humanities And Social Science [online]. 20(8), 17-22 [vid. 1. januára 2024].
- LEVRINI, G. R. D. and M. J. SANTOS, 2021. The Influence of Price on Purchase Intentions: Comparative Study between Cognitive, Sensory, and Neurophysiological Experiments. Behavioral Sciences [online]. 11(16), 1-16 [vid. 15. septembra 2024]. Dostupné na internete: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7911682/
Přejít k původnímu zdroji...
- MEYER, CH. and CH. HÖBERMANN, 2021. From Fast Fashion to Slow Fashion - Raising Awareness of Young People for Sustainable Production and Consumption. In: FARGHER, M., MITCHELL, D., TILL, E. (eds.) Recontextualising Geography in Education. Cham: Springer, s. 167-183. ISBN 978-3-030-73722-1.
Přejít k původnímu zdroji...
- MINÁROVÁ, M. a P. GUNDOVÁ, 2021. Pomalá móda - cesta k udržateľnej móde a konkurencieschopnosti podnikov. In: Sborník příspěvků z 13. ročníku Mezinárodní vědecké konference KONKURENCE. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, s. 225-235. ISBN 978-80-88064-56-5.
- MUSOVÁ, Z., H. MUSA and L. LUDHOVA, 2018. Environmentally responsible purchasing in Slovakia. Economics and Sociology [online]. 1(4), 289-305 [vid. 20. septembra 2024 e]. Dostupné na internete: https://www.economics-sociology.eu/files/19I_688_Musova%20et%20al.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- MUSOVÁ, Z. a E. POLIAČIKOVÁ, 2021. Cirkulárne spotrebiteľské správanie generácií Y a Z pri nákupe produktov módneho priemyslu. In: Sborník příspěvků z 13. ročníku Mezinárodní vědecké konference KONKURENCE. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, s. 236 - 245. ISBN 978-80-88064-56-5.
- NIZZOLI, G., 2022. No-Jargon Difference Between Ethical & Sustainable Fashion. In: Project Cece [online]. 15. októbra 2022 [vid. 15.februára 2024]. Dostupné z: https://www.projectcece.com/blog/542/difference-between-ethical-and-sustainablefashion/
- PAWASKAR, U. S. a kol., 2018. Assessment of Consumer Behavior Towards Environmental Responsibility: A Structural Equations Modelling Approach. Business Strategy and the Environment [online]. 27(4), 560-571 [vid. 10. septembra 2024]. Dostupné na internete: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/bse.2020
Přejít k původnímu zdroji...
- PETROVIČOVÁ, J., J. ĎAĎO a M. KOSTKOVÁ, 2006. Marketing služieb. Bratislava: Epos. ISBN 80-8057-662-9.
- POLIAČIKOVÁ, E., 2017. Marketing - vybrané kapitoly. Banská Bystrica: Belianum. ISBN 978-80-1231-4.
- Prieskum: 20 percent Slovákov minulo na oblečenie viac peňazí než normálne. Ako sa zmenilo naše správanie v módnom e-commerce? 2020. HNonline. [online]. 5. júna 2020 [vid. 14. marca 2024]. Dostupné z: https://strategie.hnonline.sk/news/marketing/2157833-prieskum-ako-sa-zmenilo-spravanie-slovakov-v-modnom-e-commerce
- SAHIMAA, O. a kol., 2023. The only way to fix fast fashion is to end it. Nature Reviews Earth & Environment [online]. 4(3), 1-2 [vid. 26. decembra 2023]. Dostupné z: https://link.springer.com/article/10.1038/s43017-023-00398-w
Přejít k původnímu zdroji...
- SHEN, D., J. RICHARDS and F. LIU, 2013. Consumers' Awareness of Sustainable Fashion. Marketing Management Journal [online]. 23(2), 134-147 [vid. 1. januára 2024].
- SMITH, D., 2021. Fast Fashion's Environmental Impact: The True Price Of Trendiness. Good On You [online]. 7. apríla 2021 [vid. 30. decembra 2023]. Dostupné z: https://goodonyou.eco/fast-fashions-environmental-impact/
- STANTON, A., 2024. What Is Ethical Fashion? The Good Trade [online]. 18. júna 2024 [vid. 20. septembra 2024]. Dostupné z: https://www.thegoodtrade.com/features/what-is-ethical-fashion/
- TING, T. and J. A. STAGNER, 2023. Fast fashion - wearing out the planet. International Journal of Environmental Studies [online]. 80(4), 856-866 [vid. 15.januára 2024]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00207233.2021.1987048
Přejít k původnímu zdroji...
- VILČEKOVÁ, L., 2014. Comparison of Brand Buying Behavior of Slovak Consumers at the Beginning of Economic Crisis and at Its End. Journal of Advanced Management Science [online]. 2(4), 306-309 [vid. 10. septembra 2024]. Dostupné z: https://www.joams.com/uploadfile/2014/0326/20140326054220886.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- VOLOVSKÁ, V., 2024. Slovenská udržateľná móda a jej vplyv na spotrebiteľské správanie. Banská Bystrica: Ekonomická fakulta.
- ZHAO, H. a kol., 2021. Impact of Pricing and Product Information on Consumer Buying Behavior With Customer Satisfaction in a Mediating Role. Frontiers in Psychology [online]. 12, 1-11 [vid. 19. septembra 2024]. Dostupné z: https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2021.720151/full
Přejít k původnímu zdroji...