Acta academica karviniensia 2024, 24(2):16-27 | DOI: 10.25142/aak.2024.008

Vplyv udržateľnej módy na spotrebiteľské správanie ľudí do 45 rokov

Petra Gundová, Viktória Volovská
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Ekonomická fakulta, Tajovského 10, 975 90 Banská Bystrica

Sustainable fashion is a trend that is bound to become a key pillar of the future of industry and society. The current situation of fashion represents a complex and ever-growing problem with significantly negative impacts on the environment, as well as society. The presented paper is focused on a sustainable fashion in Slovakia and its influence on consumer behavior. The aim of the paper is to identify consumer attitudes towards fashion sustainability based on the results of a questionnaire survey (197 questionnaires are analyzed). The subject of the research was a sample of people under 45 years old. Based on the obtained results, recommendations were proposed that could help to develop a sustainable trend and reduce negative environmental consequences.

Klíčová slova: customer behavior, fashion industry, people under 45 years old, Slovak sustainable fashion, sustainable fashion.
JEL classification: M31

Vloženo: 20. září 2024; Revidováno: 8. říjen 2024; Přijato: 5. únor 2025; Zveřejněno: 13. únor 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Gundová P, Volovská V. Vplyv udržateľnej módy na spotrebiteľské správanie ľudí do 45 rokov. Acta academica karviniensia. 2024;24(2):16-27. doi: 10.25142/aak.2024.008.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ARENGO, E., 2019. Future of Fashion: Worked-Led Strategies for Corporate Accountability in the Global Apparel Industry. International Labor Rights Forum [online]. 13. februára 2019 [vid. 19. septembra 2024]. Dostupné z: https://media.businesshumanrights.org/media/documents/files/documents/Future_of_Fashion_ILRF.pdf
  2. BARTOŠOVÁ, S. a Z. MUSOVÁ, 2022. Environmentálne zodpovedné spotrebiteľské správanie v kontexte princípov kruhovej ekonomiky. Ekonomika a spoločnosť [online]. 23(1), 142-164 [vid. 14. októbra 2024]. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BENETT, E., 2021. The difference between Sustainable and Ethical Fashion and why we need both. ECONYL Magazine [online]. 28. augusta [vid. 1. januára 2024]. Dostupné z: https://www.econyl.com/blog/community/the-difference-between-sustainable-and-ethical-fashion-and-why-we-need-both/
  4. BICK, R., E. HALSEY and CH. C. EKENGA, 2018. The global environmental injustice of fast fashion. Environmental Health [online]. 17(92), 1-4 [vid. 10. januára 2024]. Dostupné z: https://ehjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12940- 018-0433-7#citeas Přejít k původnímu zdroji...
  5. BUZZO, A. and M. J. ABREU, 2019. Fast fashion, Fashion Brands & Sustainable Consumption. MUTHU, S., S. (eds.) Fast fashion, Fashion Brands and Sustainable Consumption. Singapur: Springer, s. 1-17. ISBN 978-981-13-1268-7. Přejít k původnímu zdroji...
  6. DHIR, Y. J., 2022. Ethical Fashion: A Route to Social and Environmental Well-Being. In MUTHU, S., S. (eds.) Sustainable Approaches in Textiles and Fashion. Consumerism, Global Textiles and Supply Chain. Singapur: Springer, s. 221-235. ISBN 978-981-19- 0874-3. Přejít k původnímu zdroji...
  7. GAWRJOLEK, E. a kol., 2023. Habits and priorities of contemporary fashion consumers in Czechia, Slovakia, Poland and Hungary. Gdaňsk: Fashion Revolution Poland. ISBN 978-83-960623-2-1.
  8. HIRSHEIMER, B., 2021. Search for Sustainable Goods Grows by 71% As 'Eco-Wakening' Grips the Globe. World Wildlife Fund [online]. 17. mája 2021 [vid. 12. septembra 2024]. Dostupné z: https://www.worldwildlife.org/press-releases/search-for-sustainable-goods-grows-by-71-as-eco-wakening-grips-the-globe
  9. JOY, A. and C. PEÑA, 2017. Sustainability and the Fashion Industry: Conceptualizing Nature and Traceability. HENNINGER, C. E. a kol. (eds.) Sustainability in Fashion A Cradle to Upcycle Approach. London: Palgrave Macmillan Cham, s. 31 - 54. ISBN 978-981-13-1267-0. Přejít k původnímu zdroji...
  10. KAIKOBAD, N. K. a kol., 2015. Sustainable and Ethical Fashion: The Environmental and Morality Issues. Journal of Humanities And Social Science [online]. 20(8), 17-22 [vid. 1. januára 2024].
  11. LEVRINI, G. R. D. and M. J. SANTOS, 2021. The Influence of Price on Purchase Intentions: Comparative Study between Cognitive, Sensory, and Neurophysiological Experiments. Behavioral Sciences [online]. 11(16), 1-16 [vid. 15. septembra 2024]. Dostupné na internete: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7911682/ Přejít k původnímu zdroji...
  12. MEYER, CH. and CH. HÖBERMANN, 2021. From Fast Fashion to Slow Fashion - Raising Awareness of Young People for Sustainable Production and Consumption. In: FARGHER, M., MITCHELL, D., TILL, E. (eds.) Recontextualising Geography in Education. Cham: Springer, s. 167-183. ISBN 978-3-030-73722-1. Přejít k původnímu zdroji...
  13. MINÁROVÁ, M. a P. GUNDOVÁ, 2021. Pomalá móda - cesta k udržateľnej móde a konkurencieschopnosti podnikov. In: Sborník příspěvků z 13. ročníku Mezinárodní vědecké konference KONKURENCE. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, s. 225-235. ISBN 978-80-88064-56-5.
  14. MUSOVÁ, Z., H. MUSA and L. LUDHOVA, 2018. Environmentally responsible purchasing in Slovakia. Economics and Sociology [online]. 1(4), 289-305 [vid. 20. septembra 2024 e]. Dostupné na internete: https://www.economics-sociology.eu/files/19I_688_Musova%20et%20al.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  15. MUSOVÁ, Z. a E. POLIAČIKOVÁ, 2021. Cirkulárne spotrebiteľské správanie generácií Y a Z pri nákupe produktov módneho priemyslu. In: Sborník příspěvků z 13. ročníku Mezinárodní vědecké konference KONKURENCE. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, s. 236 - 245. ISBN 978-80-88064-56-5.
  16. NIZZOLI, G., 2022. No-Jargon Difference Between Ethical & Sustainable Fashion. In: Project Cece [online]. 15. októbra 2022 [vid. 15.februára 2024]. Dostupné z: https://www.projectcece.com/blog/542/difference-between-ethical-and-sustainablefashion/
  17. PAWASKAR, U. S. a kol., 2018. Assessment of Consumer Behavior Towards Environmental Responsibility: A Structural Equations Modelling Approach. Business Strategy and the Environment [online]. 27(4), 560-571 [vid. 10. septembra 2024]. Dostupné na internete: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/bse.2020 Přejít k původnímu zdroji...
  18. PETROVIČOVÁ, J., J. ĎAĎO a M. KOSTKOVÁ, 2006. Marketing služieb. Bratislava: Epos. ISBN 80-8057-662-9.
  19. POLIAČIKOVÁ, E., 2017. Marketing - vybrané kapitoly. Banská Bystrica: Belianum. ISBN 978-80-1231-4.
  20. Prieskum: 20 percent Slovákov minulo na oblečenie viac peňazí než normálne. Ako sa zmenilo naše správanie v módnom e-commerce? 2020. HNonline. [online]. 5. júna 2020 [vid. 14. marca 2024]. Dostupné z: https://strategie.hnonline.sk/news/marketing/2157833-prieskum-ako-sa-zmenilo-spravanie-slovakov-v-modnom-e-commerce
  21. SAHIMAA, O. a kol., 2023. The only way to fix fast fashion is to end it. Nature Reviews Earth & Environment [online]. 4(3), 1-2 [vid. 26. decembra 2023]. Dostupné z: https://link.springer.com/article/10.1038/s43017-023-00398-w Přejít k původnímu zdroji...
  22. SHEN, D., J. RICHARDS and F. LIU, 2013. Consumers' Awareness of Sustainable Fashion. Marketing Management Journal [online]. 23(2), 134-147 [vid. 1. januára 2024].
  23. SMITH, D., 2021. Fast Fashion's Environmental Impact: The True Price Of Trendiness. Good On You [online]. 7. apríla 2021 [vid. 30. decembra 2023]. Dostupné z: https://goodonyou.eco/fast-fashions-environmental-impact/
  24. STANTON, A., 2024. What Is Ethical Fashion? The Good Trade [online]. 18. júna 2024 [vid. 20. septembra 2024]. Dostupné z: https://www.thegoodtrade.com/features/what-is-ethical-fashion/
  25. TING, T. and J. A. STAGNER, 2023. Fast fashion - wearing out the planet. International Journal of Environmental Studies [online]. 80(4), 856-866 [vid. 15.januára 2024]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00207233.2021.1987048 Přejít k původnímu zdroji...
  26. VILČEKOVÁ, L., 2014. Comparison of Brand Buying Behavior of Slovak Consumers at the Beginning of Economic Crisis and at Its End. Journal of Advanced Management Science [online]. 2(4), 306-309 [vid. 10. septembra 2024]. Dostupné z: https://www.joams.com/uploadfile/2014/0326/20140326054220886.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  27. VOLOVSKÁ, V., 2024. Slovenská udržateľná móda a jej vplyv na spotrebiteľské správanie. Banská Bystrica: Ekonomická fakulta.
  28. ZHAO, H. a kol., 2021. Impact of Pricing and Product Information on Consumer Buying Behavior With Customer Satisfaction in a Mediating Role. Frontiers in Psychology [online]. 12, 1-11 [vid. 19. septembra 2024]. Dostupné z: https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2021.720151/full Přejít k původnímu zdroji...