J08 - Labor Economics PoliciesNávrat zpět

Výsledky 1 až 2 z 2:

Situácia na pracovných trhoch krajín Európskej únie v poslednom desaťročí

Eva Rievajová, Roman Klimko

Acta academica karviniensia 2014, 14(4):66-76 | DOI: 10.25142/aak.2014.068

The situation in the labour markets in EU countries after the onset of the financial and economic crisis has deteriorated significantly, while so called vulnerable groups have been affected more. Since the late 90s EU countries are oriented to promote employment growth, which is reflected in the documents and guidelines for individual Member States and approaches to find common solutions in the field of labour market and employment policy. For this purpose Europe 2020 strategy and follow-up documents and recommendations focused on growth performance, employment and competitiveness of the EU countries were adopted. The paper is focused on the characteristics of basic trends in the labour markets in the Member States, challenges and common procedures for employment growth and job creation.

VYSOKOŠKOLSKÁ ODBORNOST VERSUS POŽADAVKY TRHU NA KVALITU EDUKACE

Oldřich Berka, Pavla Sýkorová, Emanuel Šustek

Acta academica karviniensia 2012, 12(1):21-35 | DOI: 10.25142/aak.2012.003

Esej analyzuje vztah mezi trhem práce a edukací, zjišťuje, zda a do jaké míry je trh (zaměstnavatelé) kritériem kvality vysoké školy. Je sondou do vývoje vztahů mezi prací a kvalitou vysokoškolského kurikula od počátku tzv. "masifikace" vzdělávání, tj. od poloviny 20. století. Identifikuje 3 etapy tohoto vztahu: (1) potlačení sociální nerovnosti na vysokých školách (do konce 60. let); (2) projevující se zásadní nesoulad mezi sektorem práce a edukací (70. - 80. léta); (3) nastolení požadavku, aby školství přebíralo odpovědnost za výcvik dovedností (90. léta do současnosti).
Srovnává výzkum v dané oblasti (Porrer, Univerzita Edinburg, a deskriptory EQF). Autoři studie ukazují, že původní evaluace kvality vysokých škol, založené na vědním obsahu, ustupují požadavkům trhu na sociální a intelektové dovednosti, které představují hlavní kritéria kvality edukace.