Acta academica karviniensia 2011, 11(2):174-185 | DOI: 10.25142/aak.2011.034
INTERCULTURAL CONCEPT OF GLOBAL PRODUCTS
- Ing. Miroslava Heczková, Ph.D., Ing. Michal Stoklasa, Katedra marketingu, Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, Univerzitní náměstí 1934/3, Karviná, heczkova@opf.slu.cz, stoklasa@opf.slu.cz
Obsahem článku je charakteristika a vymezení pojmu globalizace s přihlédnutím k rozdílům v pojetí globálního a interkulturního marketingu. Popisuje výhody a nevýhody globalizace ve vztahu k podniku, možnosti uplatňování standardizace či adaptace. Stěžejní částí je nastínit interkulturní přístup ke globálním produktům pro podniky střední a malé. V závěru předkládají autoři možnosti použití, kde navrhují postup, jak mohou podniky bez dostatečného know-how využít tuto teorii v praxi.
Klíčová slova: globalizace, globální marketing, interkulturní marketing, globální produkty, standardizace, adaptace, marketingový mix
JEL classification: M21, M31
Zveřejněno: 30. červen 2011 Zobrazit citaci
Reference
- CATEORA, P.R., GRAHAM, J.L. International marketing. 13th ed. Boston, Mass.: McGraw-Hill, 2007, ISBN 0-07-308006-3.
- DLOUHÁ, J., DLOUHÝ, J., MEZŘICKÝ, V. Globalizace a globální problémy. Sborník textů k celouniverzitnímu kurzu "Globalizace a globální problémy" 2005 - 2007. Praha: Centrum pro otázky životního prostředí UK v Praze, 2006. ISBN 80-87076-01-X
- HUNTINGTON, S.P. Střet civilizací. 1st ed. Praha: Rybka Publishers 2001, ISBN 80-86182-49-5.
- JENÍČEK, P. Globalizace světového hospodářství. 1st ed. Praha: C. H. Beck, 2002, ISBN 80-7179-787-1.
- KAUEROVÁ, L., VANĚK, J., VILAMOVÁ, Š. Vybraná problematika z mezinárodního marketingu. 1st ed. Ostrava: VŠB - TU, 2003, ISBN 80-248-0261-9.
- KISLINGEROVÁ, E., NOVÝ, I. a kol. Chování podniku v globalizujícím se prostředí. 1st ed. Praha: C. H. BECK 2005, ISBN 80-7179-847-9.
- KOTLER, P., KELLER, K.L. Marketing management. 12th ed. Praha: Grada Publishing, 2007, ISBN 978-80-247-1359-5.
- KOTLER, P., WONG, V., SAUNDERS, J., Armstrong G. Moderní marketing, Praha: Grada Publishing, 2007, ISBN 978-80-247-1545-2.
- MACHKOVÁ, H. Mezinárodní marketing. 2nd ed. Praha: Grada Publishing, 2006, ISBN 80-247-1678-X.
- MOWFORT, M., MUNT, I. Tourism and sustainability. 2nd ed. Taylor & Francis e-Library, 2003, ISBN 0-203-43729-2.
- NEZVAL, P. Světová ekonomika, SU OPF Karviná, 2006, ISBN 80-7248-318-8.
- PELSMACKER, P., GEUENS, M., BERGH, J.V. Marketingová komunikace. Praha: Grada, 2002, ISBN 80-247-0254-1.
- PRUCHA, J. Interkulturní komunikace. 1st ed. Praha: Grada, 2010, ISBN 978-80-247-3069-1.
- SVĚTLÍK, J. Marketing pro evropský trh. 1st ed. Praha: Grada, 2003, ISBN 80-247-0422-6.
- ŠTRACH, P., Mezinárodní management. 1st ed. Praha: Grada Publishing, 2009, ISBN 978-80-247-2987-9.
- USUNIER, Jean-Claude - LEE, Julie Anne. Marketing across cultures, 4th ed. Harlow: Prentice Hall, 2005, ISBN 0273685295.
- CELER, Č. Marketingové strategie na globálních trzích (2.). Marketingové noviny [online]. Oct 24th 2010 [cit. 2011-03-28]. Available from WWW: <http://www.marketingovenoviny.cz/index.php3?Action=View&ARTICLE_ID=3605>.
- NĚMEC, J. Eduard Kučera dává software zadarmo, přesto vydělává miliony. Profit [online]. Feb 23rd 2010 [cit. 2011-03-28]. Available from WWW: <http://www.profit.cz/clanek/eduard-kucera-dava-software-zadarmo-presto-vydelava-miliony/>.
- The Economist [online]. Feb 4th 2011 [cit. 2011-03-28]. BigMac Index. Available from WWW: <http://www.economist.com/node/13055650 >.
- ŠPAČKOVÁ, I. Ikea nabízela "Doprodej Hoven", kontroverzní koberce pak přejmenovala. iDnes [online]. Mar 4th 2010 [cit. 2011-03-28]. Available from WWW: <http://ekonomika.idnes.cz/ikea-nabizela-doprodej-hoven-kontroverzni-koberce-pak-prejmenovala-11o-/ekoakcie.aspx?c=A100304_105354_ekoakcie_spi>.