Acta academica karviniensia 2012, 12(3):161-172 | DOI: 10.25142/aak.2012.049

KREATIVITA A ZNALOSTI - KLÍČ K ÚSPĚCHU

Jan Žahour
Ing. Jan Žahour, Doktorand, Ústav ekonomiky a managementu, Univerzita Pardubice, Fakulta ekonomicko-správní, Studentská 84, 532 10 Pardubice, jzahour@seznam.cz

Podniky v současné době kladou stále větší důraz na tzv. řízení znalostních pracovníků. Začaly si uvědomovat, že takový pracovník je to nejcennější, čím může podnik disponovat. Znalostní pracovníci disponují širokou škálou znalostí, a tak by mělo být v zájmu každého podniku si takové zaměstnance hýčkat a považovat, protože jedině tak zabezpečí jejich spokojenost. Ti pak nebudou znalosti zadržovat a budou je sdílet se svými kolegy. Proto je nutné nastavit takový motivační systém ve společnosti, který bude k takovému chování všechny zaměstnance vybízet a podporovat. Jsou to totiž většinou právě znalostní pracovníci, kteří přicházejí s novými nápady, které mohou vyústit až v inovaci, která může být pro podnik průlomová. Cílem tohoto článku je vyzdvihnout důležitost lidského faktoru, jako nejcennějšího zdroje, kterým může firma disponovat, dále charakterizovat proinovační prostředí ve firmě a pomocí metody neřízeného rozhovoru ověřit, zda faktory, které působí proti kreativnímu myšlení, se vyskytují i ve společnosti, ve které autor působí.

Klíčová slova: Aktiva, data, firma, informace, inovace, manažer, motivace, nápad, plat, prostředí, rozhovor, sdílení, tvořivost, zaměstnanec, znalosti
JEL classification: O31

Zveřejněno: 30. září 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Žahour J. KREATIVITA A ZNALOSTI - KLÍČ K ÚSPĚCHU. Acta academica karviniensia. 2012;12(3):161-172. doi: 10.25142/aak.2012.049.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ADAIR, J. Efektivní inovace. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2004, 240 s. ISBN 80-86851-04-4
  2. BĚLOHLÁVEK, F., KOŠTAN, P., ŠULER, O. Management, Brno: Computer press, c2006, 724 s. ISBN 80-251-0396-X
  3. CHENG, CHAU, AU. Does knowledge reuse make a creative person more creative?, Science direct, Decision Support Systems 45 (2008) 219-227 Přejít k původnímu zdroji...
  4. CSIKSZENTMIHÁLYI, M., Creativity: flow and the psychology of discovery and invention, New York : Harper Perennial, 1997, 456 s. ISBN 978-0-06-092820-9
  5. DACEY, J.S., LENNON, K.H. Kreativita, Grada Publishing, 2000, 250 s. ISBN 80-7169-903-9
  6. DRUCKER, P. F. Inovace a podnikavost, Praha: Management Press, 1993, 266 s. ISBN 80-85603-29-2
  7. HLAVSA, J. Psychologické základy teorie tvorby, Praha : Academia, 1985, 353 s.
  8. HOSPODÁŘOVÁ, I. Kreativní management v praxi, Praha : Grada, 2008, 130 s., ISBN 978-80-247-1737-1
  9. KOŘÍNEK, T., Vliv neurčitost, nejasnosti, nejistoty a složitosti na rozhodování společnostní, SCIENTIFIC PAPERS OF THE UNIVERSITY OF PARDUBICE, SPECIAL EDITION, 2009, 45-51 ISBN 978-80-7395-209-9; Available from: http://www.upce.cz/fes/veda-vyzkum/fakultni-casopisy/scipap/archiv/e-verze-sborniku/2009/scipap-c-se.pdf
  10. MATOŠKOVÁ J., VOLOCH J., Význam sdílení znalostí pro inovační rozvoj firmy, Podmínky podnikatelské úspěšnosti inovace, 2006, 53-58, available from: http://www.svses.cz/skola/akce/konf/inovace06/texty/sbornik.pdf
  11. MIKULÁŠTÍK, M., Tvořivost a inovace v práci manažera, Praha : Grada, 2010, 207 s. ISBN 978-80-247-2016-6
  12. MLÁDKOVÁ, L., Management znalostních pracovníků, C. H. Beck, Praha, 2008, 128 s. ISBN 978-80-7400-013-3
  13. MLÁDKOVÁ, L., Management znalostí v praxi, 1. Vydání, Praha: Professional Publishing, 2004, 155 s. ISBN 80-86419-51-7
  14. MUŠKA, M., KRÁLÍK, J., Otevřená inovace - přístup překračující známé hranice, SCIENTIFIC PAPERS OF THE UNIVERSITY OF PARDUBICE, SPECIAL EDITION, 2009, 79-86 ISBN 978-80-7395-209-9 Available from: http://www.upce.cz/fes/veda-vyzkum/fakultni-casopisy/scipap/archiv/e-verze-sborniku/2009/scipap-c-se.pdf
  15. PALÁN, Z. Lidské zdroje, Praha: Academica, 2002. 280 s. ISBN 80-200-0950-7
  16. PETŘÍKOVÁ, R. aj. Lidé v procesech řízení. 1. vyd. Professional Publishing, 2007, 216s. ISBN 978-80-86946-28-3
  17. PFEIFER, L., UMLAUFOVÁ, M.: Firemní kultura, Praha: Grada, 1993, 130 s. ISBN 80-7169-018-X
  18. SCHUMPTER, J. A. Teória hospodarského vývoja, Bratislava, Pravda, 1987, 478 s.
  19. SMITH, D. Designing an innovative Britain, ESRC The Edge (21) (2006), available from: http://www.esrc.ac.uk/_images/The%20Edge%2021_tcm8-8228.pdf
  20. URBANEC, J., URBANCOVÁ J. The survey of tacit knowledge sharing in organisation, SCIENTIFIC PAPERS OF THE UNIVERSITY OF PARDUBICE, 19, 2011, 220-231, ISSN 1804-8048 (Online), available from: http://www.upce.cz/fes/veda-vyzkum/fakultni-casopisy/scipap/posledni-obsah.pdf
  21. VEBER, J. a kol. Management: základy, prosperita, globalizace, Praha: Management Press, 2000, 700 s. ISBN 80-7261-029-5
  22. VYMĚTAL, J., Některé problémy transformace firemního informačního střediska na středisko znalostní. INFORUM 2007 : 13. konference o profesionálních informačních zdrojích Praha, 22.-24.5.2007. http://www.inforum.cz/pdf/2007/vymetal-jan.pdf
  23. ŽÁK, P. Kreativita a její rozvoj. Brno, Computer press, 2004, 315 s. ISBN 80-251-0457-5