Acta academica karviniensia 2012, 12(3):161-172 | DOI: 10.25142/aak.2012.049

KREATIVITA A ZNALOSTI - KLÍČ K ÚSPĚCHU

Jan Žahour
Ing. Jan Žahour, Doktorand, Ústav ekonomiky a managementu, Univerzita Pardubice, Fakulta ekonomicko-správní, Studentská 84, 532 10 Pardubice, jzahour@seznam.cz

Today, the companies place emphesis on the management of knowledge workers. They began to realize that such a worker is the most valuable asset, that a company can have. Knowledge workers have a broad range of knowledge and the company should take care of them and satisfy them. They will not retain the knowledge and will share them with their colleagues. Therefore, it is necessary to set such an incentive system in the company, that would encourage all employees in a such behavior. They are the ones who come up with new ideas that can lead to the innovation that can be a breakthrough for the company. This article aims to highlight the importance of the human factor, as most precious resource, which the company may have, further describe the pro-innovation environment in the company and using the uncontrolled interview to verify whether the factors that counteract creative thinking, occur even in a company which the author works in.

Keywords: Assets, data, company, information, innovation, manager, motivation, idea, salary, environment, interview, sharing, creativity, employee, knowledge
JEL classification: O31

Published: September 30, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Žahour J. KREATIVITA A ZNALOSTI - KLÍČ K ÚSPĚCHU. Acta academica karviniensia. 2012;12(3):161-172. doi: 10.25142/aak.2012.049.
Download citation

References

  1. ADAIR, J. Efektivní inovace. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2004, 240 s. ISBN 80-86851-04-4
  2. BĚLOHLÁVEK, F., KOŠTAN, P., ŠULER, O. Management, Brno: Computer press, c2006, 724 s. ISBN 80-251-0396-X
  3. CHENG, CHAU, AU. Does knowledge reuse make a creative person more creative?, Science direct, Decision Support Systems 45 (2008) 219-227 Go to original source...
  4. CSIKSZENTMIHÁLYI, M., Creativity: flow and the psychology of discovery and invention, New York : Harper Perennial, 1997, 456 s. ISBN 978-0-06-092820-9
  5. DACEY, J.S., LENNON, K.H. Kreativita, Grada Publishing, 2000, 250 s. ISBN 80-7169-903-9
  6. DRUCKER, P. F. Inovace a podnikavost, Praha: Management Press, 1993, 266 s. ISBN 80-85603-29-2
  7. HLAVSA, J. Psychologické základy teorie tvorby, Praha : Academia, 1985, 353 s.
  8. HOSPODÁŘOVÁ, I. Kreativní management v praxi, Praha : Grada, 2008, 130 s., ISBN 978-80-247-1737-1
  9. KOŘÍNEK, T., Vliv neurčitost, nejasnosti, nejistoty a složitosti na rozhodování společnostní, SCIENTIFIC PAPERS OF THE UNIVERSITY OF PARDUBICE, SPECIAL EDITION, 2009, 45-51 ISBN 978-80-7395-209-9; Available from: http://www.upce.cz/fes/veda-vyzkum/fakultni-casopisy/scipap/archiv/e-verze-sborniku/2009/scipap-c-se.pdf
  10. MATOŠKOVÁ J., VOLOCH J., Význam sdílení znalostí pro inovační rozvoj firmy, Podmínky podnikatelské úspěšnosti inovace, 2006, 53-58, available from: http://www.svses.cz/skola/akce/konf/inovace06/texty/sbornik.pdf
  11. MIKULÁŠTÍK, M., Tvořivost a inovace v práci manažera, Praha : Grada, 2010, 207 s. ISBN 978-80-247-2016-6
  12. MLÁDKOVÁ, L., Management znalostních pracovníků, C. H. Beck, Praha, 2008, 128 s. ISBN 978-80-7400-013-3
  13. MLÁDKOVÁ, L., Management znalostí v praxi, 1. Vydání, Praha: Professional Publishing, 2004, 155 s. ISBN 80-86419-51-7
  14. MUŠKA, M., KRÁLÍK, J., Otevřená inovace - přístup překračující známé hranice, SCIENTIFIC PAPERS OF THE UNIVERSITY OF PARDUBICE, SPECIAL EDITION, 2009, 79-86 ISBN 978-80-7395-209-9 Available from: http://www.upce.cz/fes/veda-vyzkum/fakultni-casopisy/scipap/archiv/e-verze-sborniku/2009/scipap-c-se.pdf
  15. PALÁN, Z. Lidské zdroje, Praha: Academica, 2002. 280 s. ISBN 80-200-0950-7
  16. PETŘÍKOVÁ, R. aj. Lidé v procesech řízení. 1. vyd. Professional Publishing, 2007, 216s. ISBN 978-80-86946-28-3
  17. PFEIFER, L., UMLAUFOVÁ, M.: Firemní kultura, Praha: Grada, 1993, 130 s. ISBN 80-7169-018-X
  18. SCHUMPTER, J. A. Teória hospodarského vývoja, Bratislava, Pravda, 1987, 478 s.
  19. SMITH, D. Designing an innovative Britain, ESRC The Edge (21) (2006), available from: http://www.esrc.ac.uk/_images/The%20Edge%2021_tcm8-8228.pdf
  20. URBANEC, J., URBANCOVÁ J. The survey of tacit knowledge sharing in organisation, SCIENTIFIC PAPERS OF THE UNIVERSITY OF PARDUBICE, 19, 2011, 220-231, ISSN 1804-8048 (Online), available from: http://www.upce.cz/fes/veda-vyzkum/fakultni-casopisy/scipap/posledni-obsah.pdf
  21. VEBER, J. a kol. Management: základy, prosperita, globalizace, Praha: Management Press, 2000, 700 s. ISBN 80-7261-029-5
  22. VYMĚTAL, J., Některé problémy transformace firemního informačního střediska na středisko znalostní. INFORUM 2007 : 13. konference o profesionálních informačních zdrojích Praha, 22.-24.5.2007. http://www.inforum.cz/pdf/2007/vymetal-jan.pdf
  23. ŽÁK, P. Kreativita a její rozvoj. Brno, Computer press, 2004, 315 s. ISBN 80-251-0457-5