Acta academica karviniensia 2013, 13(2):135-147 | DOI: 10.25142/aak.2013.033
Analýza vlivu demografických faktorů na spokojenost zákazníků ve vybrané lékárně s využitím logistické regrese
- Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava, Ekonomická fakulta, Sokolská třída 33, 701 21 Ostrava, Email:jana.valeckova.st@vsb.cz
Customer satisfaction is a prerequisite for gaining faithful customers and loyal customers, and to gain more market share subsequently. Customer's needs, desires and failures are detected by customer satisfaction measurement. Companies can respond to the needs and wishes by their tools. This paper deals with customer satisfaction in the pharmaceutical market. The main objective is to identify factors that influence customer satisfaction and quantify this effect. Demographic factors of the customer are included in the analysis. They are used a demographic factors such as gender customer, gender pharmacist, age and economic status. Logistic regression is used for identifying the impact.
Klíčová slova: customer satisfaction, demographic factors, logistic regression, marketing research, maximum likelihood method, pharmacies, probability, questioning
JEL classification: C01, C13, M31
Vloženo: 14. prosinec 2010; Přijato: 16. duben 2013; Zveřejněno: 30. červen 2013 Zobrazit citaci
Reference
- ALLEN, D. R. and T. R. RAO, 2000. Analysis of Customer Satisfaction Data. Milwaukee: ASQ Quality Press. ISBN 0-87389-453-7.
- COCHRAN, C., 2003. Customer Satisfaction, Tools, Techniques, and Formulas for Success. Chico: Paton Press. ISBN 978-0-9713231-4-8.
- FORET, M. a J. STÁVKOVÁ, 2003. Marketingový výzkum. Jak poznávat své zákazníky. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0385-8.
- HENDL, J., 2009. Přehled statistických metod. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-482-3.
- HILBE, J. M., 2009. Logistic regression models. Boca Raton: CRC Press. ISBN 978-1-4200-7575-5.
Přejít k původnímu zdroji...
- HOSMER, D. W. and S. LEMESHOW, 2000. Applied logistic regression. New York: Wiley. ISBN 0-471-35632-8.
Přejít k původnímu zdroji...
- KLEINBAUM, D. G. and M. KLEIN, 2010. Logistic Regression. A Self-Learning Text. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1742-3.
- KOTLER, P., 2003. Marketing management. Praha: Grada publishing. ISBN 80-247-0016-6.
- MELOUN, M. a J. MILITKÝ, 2006. Kompendium statistického zpracování dat. Praha: Academia. ISBN 80-200-1396-2.
- OPARAH, A. C. and L. C. KIKANME, 2006. Consumer satisfaction with community pharmacies in Warri, Nigeria. In: Research in Social and Administrative Pharmacy, Eselvier, Vol. 2, Issue 4, 2006. P. 499-511. ISSN 1551-7411.
Přejít k původnímu zdroji...
- PECÁKOVÁ, I., 2007. Logistická regrese s více-kategoriální vysvětlovanou proměnou. V: Vědecký časopis Acta Oeconomica Pragensia, VŠE Praha. Roč. 15, č. 1, 2007. Str. 86 - 96. ISSN 1804-2112.
Přejít k původnímu zdroji...