Acta academica karviniensia 2016, 16(1):57-69 | DOI: 10.25142/aak.2016.005
Nákupní chování českých singles a jeho dopady na efektivitu marketingové komunikace
- 1 Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta,Univerzitní nám. 1934/3,733 40 Karviná, Email:klepek@opf.slu.cz
- 2 Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta, Univerzitní nám. 1934/3,733 40 Karviná, Email:matusinska@opf.slu.cz
This paper deals with marketing communication and purchasing behaviour of the specific group of single living consumers. The segment is growing in number in almost every developed region in the world as well as in the Czech Republic. The presented research is focused on the singles who live voluntarily outside the marriage and have own income and therefore a significant level of independency in consumption. The research has a descriptive character and a quantitative approach has been used. For the purpose of data collecting 702 singles filled a self-administrated online questionnaire. The statistics used in the research included frequency, percentage, and chi-square test. The research analysis showed a high influence of competition and sales, print flyers and loyalty programs. Analysing purchasing behaviour of singles who like buying new products and those for whom saving time is crucial when buying admits different effect of certain marketing communication tools. The aim of this article is to describe the behaviour of Czech singles and its consequences on marketing communication effectiveness.
Klíčová slova: consumer behaviour, market segmentation, marketing communication, marketing communication mix, singles
JEL classification: M31
Vloženo: 21. prosinec 2015; Přijato: 26. květen 2016; Zveřejněno: 30. březen 2016 Zobrazit citaci
Reference
- BOČEK, M., D. JESENSKÝ and D. KROFIÁNOVÁ, 2009. POP In-store komunikace v praxi. Trendy a nástroje marketingu v místě prodeje. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2840-7.
- DIBB, S. and L. SIMKIN, 2004. Marketing Briefs - a Revision and Study Guide. 2nd ed. Oxford: Elsevier. ISBN 978-0-7506-6200-0.
- DRUMMOND, G. and J. ENSOR, 2005. Introduction to Marketing Concepts. Oxford: Elsevier. ISBN 0-7506-59995-5.
- GILLILAND, D. I., and N. DONTHU, 2002. The single consumer. Journal of Advertising Research, 42(6), 77-84. ISSN 0021-8499.
Přejít k původnímu zdroji...
- HABARTOVÁ, P., 2014. Singles tvoří již pětinu domácností jednotlivců. Statistika a My [online]. 4(5) [vid. 5. prosince 2015]. Dostupné z: www.statistikaamy.cz/wp-content/uploads/2014/05/18041405.pdf
- HEAT, S. and E. CLEAVER, 2003. Young, Free and Single?: Twenty-somethings and Household Change. New York: Palgrave Macmillan. ISBN 978-0230502871.
Přejít k původnímu zdroji...
- HECZKOVÁ, M. and M. STOKLASA, 2011. Customer Relationship management - Theory and Principles. Acta academica karviniensia, 14(4), 80-91. ISSN 1212-415X.
Přejít k původnímu zdroji...
- HODGSON, A., 2007. One-Person Households: Opportunities for Consumer Good Companies [online]. Euromonitor International. [vid. 9. prosince 2015]. Dostupné z: blog.euromonitor.com/2007/09/one-person-households-opportunities-for-consumer-goods-companies.html
- JOBBER, D., 2010. Principles and Practice of Marketing. 6th ed. Berkshire: McGraw-Hill Education. ISBN 978-007712330-7.
- JURÁŠKOVÁ, O. and P. HORŇÁK, 2012. Velký slovník marketingových komunikací. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4354-7.
- KARLÍČEK, M. and P. KRÁL, 2011. Marketingová komunikace - Jak komunikovat na našem trhu. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3541-2.
- KARLÍČEK, M. et al., 2013. Základy marketingu. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4208-3.
- KOTLER, P. and K. L. KELLER, 2012. Marketing Management.14th ed. Harlow: Pearson Education Limited. ISBN 978-0-13-210292-6.
- LAMB, CH. W., J. F. HAIR and C. McDANIEL, 2009. The essentials of marketing. 6th ed. Mason: South-Western Cengage Learning. ISBN 978-0-324-69620-6.
- LEVENS, M., 2012. Marketing: Defined, Explained, Applied. 2nd ed. New Jersey: Pearson education. ISBN 978-0-13-271989-6.
- McDONALD, M. and I. DUNBAR, 2012. Market Segmentation: How to Do It and How to Profit from It. 4th ed. John Wiley & Sons. ISBN 9781118432754.
Přejít k původnímu zdroji...
- McRAE, S., 1999. Changing Britain: Families and Households in the 1990s. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0198296379.
Přejít k původnímu zdroji...
- POORTMAN, A-R. and A. C. LIEFBROER, 2010. Singles' relational attitudes in a time of individualization. Journal of Social Science Research, 39, 938-949. ISSN 0049-089X.
Přejít k původnímu zdroji...
- RIMKUTE, J., C. MORAES and C. FERREIRA, 2015. The effects on scent on consumer behaviour. International Journal of Consumer Studies, 40(1), 24-34 ISSN 1470-6423.
Přejít k původnímu zdroji...
- ROGERS, E. M., 1995. Diffusion of Innovations. 4th ed. New York: The free press. ISBN 0-02-926671-8.
- ŘEZANKOVÁ, H., 1997. Analýza kategoriálních dat pomocí SPSS. Praha: VŠE Praha. ISBN 80-7079-728-2.
- SANDHUSEN, R. L., 2008. Marketing. 3rd ed. New York: Barron's Educational Series, Inc. ISBN 978-0-7641-3932-1.
- SIOMKOS, G. J. and P. MOURDOUKOUTAS, 2009. The seven principles of WOM and Buzz marketing: crossing the tipping point. Berlin: Springer-Verlag Berlin Heidelberg. ISBN 978-3-642-02108-4.
- SMITH, P. R. and J. TAYLOR, 2004. Marketing communications, an integrated approach. 4th ed. London: Kogan Page. ISBN 0 7494 4265 4.
- SMITH, P. R and Z. ZOOK, 2012. Marketing Communications: Integrating offline and online with social media. 5th ed. Philadelphia: Kogan Page Limited. ISBN 978-0-7494-6193-5.
- TOMÁŠEK, M., 2006. Singles a jejich vztahy: kvalitativní pohled na nesezdané a nekohabitující jednotlivce v České republice. Czech Sociological Review, 42(1), 81-105. ISSN 0038-0288.
Přejít k původnímu zdroji...
- VYSEKALOVÁ, J. et al., 2011. Chování zákazníka: Jak odkrýt tajemství černé skříňky. Praha: Grada Publishing. ISBN 9788024735283.
- WAITE, N. and CH. T. ENNEW, 2007. Marketing of Financial Services. Oxford: Elsevier Ltd. ISBN 978-0-7506-6997-9.