Acta academica karviniensia 2019, 19(1):94-105 | DOI: 10.25142/aak.2019.008

Formování skupinové kultury vysokoškoláků v rolových modelech

Dagmar Svobodová
Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta, Univerzitní nám. 1934/3,733 40 Karviná

The aim of this work is to provide a conceptualization and comparison of Belbin’s group roles for selected university students with the archetypes for their group culture. Its first chapter describes Belbin’s concept of the workgroup and the typology for Belbin’s group roles. The second chapter introduces the methodology of a case study performed using structured focus groups at Silesian University’s School of Business Administration in the 2017/2018 academic year and its empirical data specification methods. The third chapter compares and interprets the outputs of this case study that examines role profiles in the group culture models of selected university students based on their type of study program. The conclusion analyzes and confirms the usefulness of university students’ acts of self-reflection and critical thinking for the formation of specific archetypes within what previous studies have termed group culture.

Klíčová slova: culture, group, role profile, students, university.
JEL classification: Z13

Vloženo: 27. srpen 2018; Revidováno: 22. říjen 2018; Přijato: 6. březen 2019; Zveřejněno: 19. březen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Svobodová D. Formování skupinové kultury vysokoškoláků v rolových modelech. Acta academica karviniensia. 2019;19(1):94-105. doi: 10.25142/aak.2019.008.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ARGYLE, M., 2013. The Social Psychology of Everyday Life. London: Routledge. ISBN 9781134961733. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BELBIN, R. M., 1981. Management teams - why they succeed or fail. Oxford: Butter-worht Heinemann. ISBN 0-7506-0253-8.
  3. BĚLOHLÁVEK, F., 2008. Jak vést svůj tým. Praha: Gradu Publishing. ISBN 978-80-247-1975-7.
  4. BAGULEY, P., 2003. Teach Yourself Teams and Team-Working. London: Hodder Headline Ltd. ISBN 978-03-407-9044-1.
  5. CALDERON, J. L., R. S. BAKER and K. E. WOLF, 2000. Focus groups: A qualitative method complementing quantitative research for studying culturally diverse groups. Education for health, 13(1), 91-95. ISSN 1357-6283. Přejít k původnímu zdroji...
  6. DISMAN, M., 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3. vyd. Praha. Karolinum. ISBN 80-246-0139-7.
  7. GRAY, D., S. BROWN and J. MACANUFO, 2010. Gamestorming. San Francisco: O'Reilly. ISBN 978-0-596-80417-6.
  8. CHERRINGTON, D. J., eds., 1994. Organizational Behavior. The management of individual and organizational performance. Boston: Allyn and Bacen. ISBN 0-205-11959-X.
  9. KUCHYŇKA, Z., 1992. Organizování a řízení týmové činnosti. Praha: Institut moderního průmyslu. ISBN 80-85021-03-X.
  10. LOUČKOVÁ, I., 2010. Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu. Praha: SLON. ISBN 978-80-86429-79-3.
  11. MARTIN, J., 2002. Organizational Culture. Mapping the Terrain. London: Sage Publications. ISBN 0-8039-7294-6. Přejít k původnímu zdroji...
  12. MILLER, B. C., 2010. Nice Teams Finish Last: The Secret to Unleashing Your Team's Maximum Potential. New York: AMACOM. ISBN 9780814413944.
  13. MIOVSKÝ, M., 2009. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-1362-4.
  14. MOHAUPTOVÁ, E., 2013. Týmový koučink. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0350-6.
  15. MORGAN, D. L., 1997. Focus groups as qualitative research. 2nd ed. London, New Delhi: SAGE Publications. ISBN 0-7619-0343-7.
  16. O´SULLIVAN, M., 2000. Contests for Corporate Control. Corporate Governance and Economics. Performance in the United States and Germany. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0198293461.
  17. PLAMÍNEK, J., 2009. Týmová spolupráce a hodnocení lidí. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2796-7.
  18. PREDA, A., 2005. The Investor as a Curtural Figure of Global Capitalism. In: K. KNORR CETINA and A. PREDA, eds. The Sociology of Financial Markets. Oxford: University Press. p. 141-162. ISBN 0-19-929692-8. Přejít k původnímu zdroji...
  19. SHARRY, J., 2003. Solution-Focused Groupwork. 2nd ed. London: Sage Publications. ISBN 978-1-4129-2985-1.
  20. SCHEIN, E. H., 2010. Organizational Culture and Leadership. San Francisco: John Wiley & Sons. ISBN 978-0-470-19060-9.
  21. TRICE, H. M. and J. M. BEYER, 1993. The Cultures of Work Organizations. Engelwood Cliffs: Prentice Hall. ISBN 978-0-13191-438-4.
  22. ZAHRÁDKOVÁ, E., 2005. Teambuilding - cesta k efektivní spolupráci. Praha: Portál. ISBN 80-7367-042-9.
  23. ŽIŽLAVSKÝ, M., 2003. Metodologie pro Sociální politiku a sociální práci. Brno: MU FSS. ISBN 80-210-3110-7.