Acta academica karviniensia 2020, 20(1):58-70 | DOI: 10.25142/aak.2020.005

Dopady komunikačních strategií na konceptualizaci osobních komunikačních modelů vybraných mileniálů – pilotní případová studie

Dagmar Svobodová
Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta, Univerzitní nám. 1934/3,733 40 Karviná

The goal of the article, to conceptualize the personal communication of a sample of millennials based on their type of communication strategy. It describes the article’s theoretical foundation, Berne’s communication interconnected with Silsbee’s concept of presence. Research methodology presents the mixed research strategy for this gender, implemented as a research pilot case study, and presents the empirical data on assertive presence that was acquired through a questionnaire survey. The results describe of a non-hierarchical cluster analysis from the angle of levels of personal preference for assertive presence in communication among a sample of millennials at Silesian University School of Business Administration (SU SBA) in Karviná studying towards gender in the 2018/2019 school year. They present differing personal communication styles that the selected millennials can apply within self-confident communication strategies.

Klíčová slova: communication, conceptualization, millennials, models, strategy.
JEL classification: Z13

Vloženo: 8. září 2020; Revidováno: 23. září 2020; Přijato: 16. prosinec 2020; Zveřejněno: 17. prosinec 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Svobodová D. Dopady komunikačních strategií na konceptualizaci osobních komunikačních modelů vybraných mileniálů – pilotní případová studie. Acta academica karviniensia. 2020;20(1):58-70. doi: 10.25142/aak.2020.005.
Stáhnout citaci

Reference

  1. AMES, D. R., 2008. Assertiveness expectancies. How hard people push depends on the consequences they predict. Journal of Personality and Social Psychology, 95(6), 1541-1557. ISSN 0022-3514. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BENSCIK, A., T. JUHÁSZ and G. HORVÁTH-CSIKOS, 2016. Y and Z generations at workplaces. Journal of Competitiveness, 6(3), 90-106. ISSN 1804-171X. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BERNE, E., 2016. Transactional analysis in psychotherapy. A systematic individual and social psychiatry. Montreal: Pickle Partners Publishing. ISBN 1787200698 9781787200692.
  4. ÇEÇEN-ERO¬UL, A. R. and M. ZENGEL, 2009. The Effectiveness of an Assertiveness Training Programme on Adolescents' Assertiveness Level. Elementary Education, 8(2), 485-492. ISSN 1305-3515.
  5. CRESWELL, J. W., 2009. Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. 3rd ed. Los Angeles: Sage Publications. ISBN 978-1-4129-6557-6.
  6. KNIGHT, R., 2014. Managing people from 5 generations. Harvard Business Review [online]. 28. august 2020 [vid. 28. august 2020]. Dostupné z: https://hbr.org/2014/09/managing-people-from-5-generations.
  7. LAZARUS, R. S., 2015. Fifty years of the research and theory of R. S. Lazarus: An analysis of historical and perennial issues. New Jersey: Taylor & Francis Group. ISBN 9781138991019.
  8. LEE, J. and A. CIFTCI, 2014. Asian international students' socio-cultural adaptation: Influence of multicultural personality, assertiveness, academic self-efficacy, and social support. International Journal of Intercultural Relations. 38(7), 97-105. ISSN 0147-1767. Přejít k původnímu zdroji...
  9. MASZEWSKI, F., 2016. Variety of training techniques in the process of generation Z employee development. In: Miltidisciplinary academic conference. Proceedings of MAC-MME 2016. Prague: MAC-MME, pp. 229-236. ISBN 978-80-88085-10-2.
  10. ŘEZANKOVÁ, H. a KOL., 2009. Shluková analýza dat. 2. vyd. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-86946-81-8.
  11. SALTER, A., 2002. Conditioned reflex therapy. The direct approach to the reconstruction of personality. 50th ed. Gretna LA: Wellness Institute. ISBN 1-5874-048-6.
  12. SILSBEE, D. K., 2018. Presence-based leadership. Complexity practises for clarity, resilience, and results that matter. San Francisco: YG. ISBN 978-0-692-05334-8.
  13. SHIPMAN, M., 2014. The limitations of social research. New York: Routledge. ISBN 0-582-31103-9. Přejít k původnímu zdroji...
  14. SCHMEIDLER, G., 2015. The psychic personality. Psychic exploration. New York: Cosimo Clasics. ISBN 978-1-94452-909-3.
  15. SCHWEIGERT, A. W., 2012. Research methods in psychology. A handbook. 3rd ed. Illinois: Waveland Press. ISBN 9781577667193.
  16. SMITH, M. J., 2003. Říkejte ne s úsměvem. Nejoblíbenější kniha asertivních metod. Praha: NLN. ISBN 80-7106-590-0.
  17. SPEED, B. C., B. L. GOLDSTEIN and M. R. GOLDFRIED, 2018. Assertiveness Training: A Forgotten Evidence-Based Treatment. Clinical Psychology. Science and Practice, 25(1), 1-4. ISSN 0969-5893. Přejít k původnímu zdroji...
  18. SU OPF (2020). Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné. Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné [online]. 27. srpen 2020 [vid. 27. srpen 2020]. Dostupné z: https://www.slu.cz/opf/cz/
  19. THE CENTER FOR GENERATIONAL KINETICS, 2016. Five generations of employees in today's workforce [online]. 28. srpen 2020 [vid. 28. srpen 2020]. Dostupné z: https://genhq.com/five-generationsof-employees-in-todays-workforce/
  20. VYMĚTAL, J., 2008. Průvodce úspěšnou komunikací. Efektivní komunikace v praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2614-4.
  21. WOLPE, J., 2012. Tension control for coping end for habit change. In: F. J. McGUIGAN, W. E. SIME and J. M. WALLACE. Stress and Tension Control 2. New York: Pelum Press. pp. 17-27. ISBN 978-1-4613-2803-2.
  22. YIN, R. K., 2003. Case study research: design and methods. Michigan: Sage Publications. ISBN 0-7619-2553-8.