Acta academica karviniensia 2022, 22(1):109-120 | DOI: 10.25142/aak.2022.009

Vytváření užších seznamů z rozsáhlé databáze nabídek

David Ramsey1, Aleksander Mariański1, Leopold Szczurowski2, Michał Kędziora1
1 Wrocław University of Science and Technology, Faculty of Computer Science and Telecommunications, Wybrzeże Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław, Poland
2 Wrocław University of Science and Technology, Faculty of Management, Wybrzeże Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław, Poland

Nowadays, consumers can find basic information about a wide range of offers with almost no effort. For example, Internet sites give information about second-hand cars regarding the mark, age, price, engine type/size and distance travelled. This information suffices to assess whether a car is potentially attractive, but is not sufficient to make a final decision. The authors have developed an automatic procedure for selecting a shortlist of offers that aims to maximize a weighted average of the attractiveness and diversity of the offers on the shortlist. The consumer determines the number of offers to be placed on the shortlist and the relative importance of the traits considered. The authors have compared the results obtained by applying two methods of multicriteria assessment.

Klíčová slova: consumer decision, heuristic algorithm, job search problem, multi-criteria decision process.
JEL classification: C44, C61, D11, D83

Vloženo: 31. leden 2021; Revidováno: 17. březen 2021; Přijato: 18. květen 2022; Zveřejněno: 25. květen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ramsey D, Mariański A, Szczurowski L, Kędziora M. Vytváření užších seznamů z rozsáhlé databáze nabídek. Acta academica karviniensia. 2022;22(1):109-120. doi: 10.25142/aak.2022.009.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ARMOUTI-HANSEN, J. and C. KOPS, 2018. This or That? Sequential Rationalization of Indecisive Choice Behavior. Theory and Decision, 84(4), 507-524. ISSN 0040-5833. Přejít k původnímu zdroji...
  2. AU, P. H. and K. KAWAI, 2011. Sequentially Rationalizable Choice with Transitive Rationales. Games and Economic Behavior, 73(2), 608-614. ISSN 0899-8256. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BELTON, V., 1985. The Use of a Simple Multiple-Criteria Model to Assist in Selection from a Shortlist. Journal of the Operational Research Society, 36(4), 265-274. ISSN 0160-5682. Přejít k původnímu zdroji...
  4. BORAH, A. and C. KOPS, 2019. Rational Choices: An Ecological Approach. Theory and Decision, 86(3-4), 401-420. ISSN 0040-5833. Přejít k původnímu zdroji...
  5. DURBACH, I. and S. DAVIS, 2012. Decision Support for Selecting a Shortlist of Electricity-Saving Options: A Modified SMAA Approach. ORiON, 28, 2, 99-116. ISSN 0259-191X. Přejít k původnímu zdroji...
  6. DULLECK, U., F. HACKL, B. WEISS and R. WINTER-EBMER, 2011. Buying Online: An Analysis of Shopbot Visitors. German Economic Review, 12(4), 395-408. ISSN 1465-6485. Přejít k původnímu zdroji...
  7. GÓRECKA, D., E. ROSZKOWSKA and T. WACHOWICZ, 2016. The MARS Approach in the Verbal and Holistic Evaluation of the Negotiation Template. Group Decision and Negotiation, 25(6), 1097-1136. ISSN 0926-2644. Přejít k původnímu zdroji...
  8. KALISZEWSKI, I. and D. PODKOPAEV, 2016. Simple Additive Weighting-A Metamodel for Multiple Criteria Decision Analysis Methods. Expert Systems with Applications, 54, 155-161. ISSN 0957-4174. Přejít k původnímu zdroji...
  9. KEENEY, R. L, H. RAIFFA and R. F. MEYER, 1993. Decisions with multiple objectives: preferences and value trade-offs. Cambridge, UK: Cambridge University Press. ISBN 978-0-5214388-3-4. Přejít k původnímu zdroji...
  10. KUŁAKOWSKI, K., 2015. Notes on Order Preservation and Consistency in AHP. European Journal of Operational Research, 245(1), 333-337. ISSN 0377-2217. Přejít k původnímu zdroji...
  11. LLERAS, J. S., Y. MASATLIOGLU, D. NAKAJIMA and E. Y. OZBAY, 2017. When More is Less: Limited Consideration. Journal of Economic Theory, 170, 70-85. ISSN 0022-0531. Přejít k původnímu zdroji...
  12. MANZINI, P. and M. MARIOTTI, 2007. Sequentially Rationalizable Choice. American Economic Review, 97(5), 1824-1839. ISSN 0002-8282. Přejít k původnímu zdroji...
  13. MARIAŃSKI, A., M. KĘDZIORA, D. M. RAMSEY and L. SZCZUROWSKI, 2020. On forming shortlists of attractive offers from large databases: the example of purchasing a flat. In: K. S. Soliman, ed. Proceedings of the 35th International Business Information Management Association Conference (IBIMA). Seville, Spain: International Business Information Management Association, pp. 13037-13047. ISBN 978-0-9998551-4-1.
  14. MASATLIOGLU, Y., D. NAKAJIMA and E. Y. OZBAY, 2012. Revealed Attention. American Economic Review, 102(5), 2183-2205. ISSN 0002-8282. Přejít k původnímu zdroji...
  15. OLKIN, I. and M. A. STEPHENS, 1993. On Making the Shortlist for the Selection of Candidates. International Statistical Review/Revue Internationale de Statistique, 61(3), 477-486. ISSN 1751-5823. Přejít k původnímu zdroji...
  16. RAMSEY, D. M., 2019. Optimal Selection from a Set of Offers Using a Shortlist. Multiple Criteria Decision Making, 14, 75-92. ISSN 2084-1531. Přejít k původnímu zdroji...
  17. SAATY, T. L. and K. PENIWATI, 2008. Group decision making: drawing out and reconciling differences. Pittsburgh, Pennsylvania: RWS Publications. ISBN 978-1-888603-08-8.
  18. SAHIR, S. H., R. ROSMAWATI and K. MINAN, 2017. Simple Additive Weighting Method to Determining Employee Salary Increase Rate. International Journal Scientific Research in Science and Technology, 3(8), 42-48. ISSN 2395-6011.
  19. SCHWARTZ, B., 2004. The paradox of choice: why more is less. New York: HarperCollins. ISBN 978-0-0624499-2-4.
  20. SIMON, H. A., 1956. Rational Choice and the Structure of the Environment. Psychological Review, 63(2), 129-138. ISSN 0033-295X. Přejít k původnímu zdroji...
  21. TODD, P. M. and G. GIGERENZER, 2000. Précis of Simple Heuristics that Make us Smart. Behavioral and Brain Sciences, 23(5), 727-741. ISSN 0140-525X. Přejít k původnímu zdroji...
  22. YOON, K. P. and C. L. HWANG, 1995. Multiple attribute decision making: an introduction. (Series: Quantitative Applications in the Social Sciences, Vol. 104). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. ISBM 978-0-8039548-6-1.