Acta academica karviniensia 2012, 12(1):21-35 | DOI: 10.25142/aak.2012.003

VYSOKOŠKOLSKÁ ODBORNOST VERSUS POŽADAVKY TRHU NA KVALITU EDUKACE

Oldřich Berka1, Pavla Sýkorová2, Emanuel Šustek3
1 PhDr. Oldřich Berka, Ph.D., vědecký pracovník Katedry společenských věd, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě, Univerzitní náměstí 1934/3, 733 40 Karviná, berka@opf.slu.cz
2 Mgr. Pavla Sýkorová, asistent Katedry marketingu, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě, Univerzitní náměstí 1934/3, 733 40 Karviná, sykorova@opf.slu.cz
3 doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc., docent Katedry marketingu, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě, Univerzitní náměstí 1934/3, 733 40 Karviná, sustek@opf.slu.cz

Esej analyzuje vztah mezi trhem práce a edukací, zjišťuje, zda a do jaké míry je trh (zaměstnavatelé) kritériem kvality vysoké školy. Je sondou do vývoje vztahů mezi prací a kvalitou vysokoškolského kurikula od počátku tzv. "masifikace" vzdělávání, tj. od poloviny 20. století. Identifikuje 3 etapy tohoto vztahu: (1) potlačení sociální nerovnosti na vysokých školách (do konce 60. let); (2) projevující se zásadní nesoulad mezi sektorem práce a edukací (70. - 80. léta); (3) nastolení požadavku, aby školství přebíralo odpovědnost za výcvik dovedností (90. léta do současnosti).
Srovnává výzkum v dané oblasti (Porrer, Univerzita Edinburg, a deskriptory EQF). Autoři studie ukazují, že původní evaluace kvality vysokých škol, založené na vědním obsahu, ustupují požadavkům trhu na sociální a intelektové dovednosti, které představují hlavní kritéria kvality edukace.

Klíčová slova: vzdělávání, trh práce, požadavky trhu práce na dovednosti absolventů škol, sociální a intelektové dovednosti, deskriptory EQF
JEL classification: J08

Zveřejněno: 30. březen 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Berka O, Sýkorová P, Šustek E. VYSOKOŠKOLSKÁ ODBORNOST VERSUS POŽADAVKY TRHU NA KVALITU EDUKACE. Acta academica karviniensia. 2012;12(1):21-35. doi: 10.25142/aak.2012.003.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ANWEILER, O., et al. Bildungssysteme in Europa. Beltz -Verlag, Weinheim und Basel, 1996, 166 s. ISBN 34-0751-099-3.
  2. BERKA, O. aj. Úvod do vysokoškolského vzdělávání v Evropské unii. Karviná, 1999, 46 s. ISBN 80-7248-019-7.
  3. BIRNBAUM, R. Maintaining diversity in higher education. San Francisco: Josey Bass, 1983, 209 s. ISBN-0-87589-574-3.
  4. BORDIEU, P., PASSERON, J. C. Les Héritiers. Les étudiants et la culture. Paris: Minuit, 1964. Přejít k původnímu zdroji...
  5. BRENNAN, J. et al. Students, Courses and Jobs. In: The Relationships Between Higher Education and the Labour Market. London: Jessica Kingsley, 1987.
  6. BRENNAN, J. et al. Towards a Methodology for Comparative Quality Assessment in European Higher Education- a pilot study on economics in Germany, the Netherlands and the United Kingdom. London : Council for National Academic Awards, 1992.
  7. COOMBS, H. The World Crisis in Education, The view from the eighties. New York: Oxford, 1985, 353 s. ISBN 0-19-5035-038.
  8. DESMAREZ, P., TYS-CLÉMENT, F. Universities, Students and Employment. In: Higher Education Management and Policy, 6,3, 1994, ISSN 1682-3451.
  9. FUKUYAMA, F. Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka Publishers, 2004, 379 s. ISBN 80-86182-27-4.
  10. FULTON, O., GORDON, A., WILLIAMS, G. Higher education and manpower planning. Geneva: ILO, 1982, ISBN 92-2-102973-5.
  11. GARDNER, H. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999, 389 s. ISBN 80-7178-2793.
  12. GOEDEGEBUURE, L. Hochschulpolitik international. Trends-Probleme-Lösungsansätze. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung, 1992.
  13. http://ec.europa.eu/dgs/education_culture
  14. HUNTINGTON, S. Střet civilizací, boj kultur a proměna světového řádu. Praha: Rybka Publishers, 2007, 447 s. ISBN 80-86182-49-5.
  15. KELLER, J. Soumrak sociálního státu. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 158 s. ISBN 80-86429-41-5.
  16. LEUZE, K. Zwischen Mythos und Mikropolitik: Soziale Kompetenz in der Wissensarbeit [online]. [cit. 2011-04-25]. Dostupné na WWW: <http://metropolis-verlag.de/Zwischen-Mythos-und-Mikropolitik%3A-Soziale-Kompetenz-in-der-Wissensarbeit/11969/book.do>.
  17. LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2010, 127 s. ISBN 978-80-200-1677-5.
  18. MUDROCH, R. Otázka výběru studovaného dorostu. Praha, 1930.
  19. PORRER, R. Placement as Integral part of Institutional Provision. In: Higher Education Management and Policy. 6,3,1994, ISSN 1682-3451.
  20. POUROVÁ, M., NEVŘALA, J., BERKA, O. Vysokoškolské poradenství a vzdělávání v Evropě (Tempus S_JEP -11233). Karviná: SU OPF, 1998, ISBN 80-7248-005-7.
  21. PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4.
  22. ŘEZNÍČKOVÁ, R. Motivace, kompetence a týmová práce: realita versus moderní mýty [online]. Praha: CONSIM, s.r.o. [cit. 2011-09-20]. Dostupné na WWW: <http://consim.cz/download/CSQ_Reznickova.pdf>.
  23. SANYAL, B. C. An International Comparative Analysis.(UNESCO) The Flandr Press, 1987.
  24. ŠUSTEK, E. a kol. Úvod do vysokoškolského vzdělávání v Evropské unii. Karviná, 1999, ISBN 80-7248-019-7.
  25. ŠUSTEK, E. Rámec vysokoškolského poradenství. In Acta academica karviniensia, Karviná: SU OPF, 2,2004, ISSN 1212-415X.
  26. TEICHLER, U. Reformas de los modelos de la educación superior in Europa, Japón y América Latina: Análisis comparados. Madrid/Buenos Aires: Mino y Davila, 2008, ISBN 10 84-96571-04-1, ISBN 13 978-84-96571-04-4.
  27. TEICHLER, U. Europäische Hochschulsysteme: Die Beharrlichkeit vielfältiger Modelle. Frankfurt/New York: Campus 1990, ISBN 3-593-34238-3.
  28. TOFFLER, A. Šok z budoucnosti. Praha: Práce, 1992, 284 s. ISBN 802080160X.
  29. TROW, M. Problems in the Transition from Elite to Mass Higher Education. In: Politics for Higher Education. Paris, OECD, 1974.