Acta academica karviniensia 2012, 12(1):21-35 | DOI: 10.25142/aak.2012.003
VYSOKOŠKOLSKÁ ODBORNOST VERSUS POŽADAVKY TRHU NA KVALITU EDUKACE
- 1 PhDr. Oldřich Berka, Ph.D., vědecký pracovník Katedry společenských věd, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě, Univerzitní náměstí 1934/3, 733 40 Karviná, berka@opf.slu.cz
- 2 Mgr. Pavla Sýkorová, asistent Katedry marketingu, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě, Univerzitní náměstí 1934/3, 733 40 Karviná, sykorova@opf.slu.cz
- 3 doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc., docent Katedry marketingu, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě, Univerzitní náměstí 1934/3, 733 40 Karviná, sustek@opf.slu.cz
The team of this study authors analyses the relations between the work and education from the middle of the 20th century (the 50s) and try to find out (define) wether or to which extent the market requirements are an important criterium of the higher school quality. It is a depth probe into the development of these relations and as a result it identifies 3 periods of these relations: (1) reduction of the social inequality among the higher schools students(till the end of the 60s); (2) fundamentals discords between work (employees) and education going through (during the 70s-80s); (3) establishing the market priorities: the education takes over the responsibility for training skills for the work (90s - till today).
It compares research done in this field (Porrer, University Edinburgh) with the current descriptors of the European Qualification Framework (EQF). The study authors prove that the traditional evaluation of the higher school study, based on scientific contents, make way to the work skills as a main quality criterium of education.
Keywords: education, job market requirements for graduate skills, social and intelectual skills, EQF descriptors
JEL classification: J08
Published: March 30, 2012 Show citation
References
- ANWEILER, O., et al. Bildungssysteme in Europa. Beltz -Verlag, Weinheim und Basel, 1996, 166 s. ISBN 34-0751-099-3.
- BERKA, O. aj. Úvod do vysokoškolského vzdělávání v Evropské unii. Karviná, 1999, 46 s. ISBN 80-7248-019-7.
- BIRNBAUM, R. Maintaining diversity in higher education. San Francisco: Josey Bass, 1983, 209 s. ISBN-0-87589-574-3.
- BORDIEU, P., PASSERON, J. C. Les Héritiers. Les étudiants et la culture. Paris: Minuit, 1964.
Go to original source...
- BRENNAN, J. et al. Students, Courses and Jobs. In: The Relationships Between Higher Education and the Labour Market. London: Jessica Kingsley, 1987.
- BRENNAN, J. et al. Towards a Methodology for Comparative Quality Assessment in European Higher Education- a pilot study on economics in Germany, the Netherlands and the United Kingdom. London : Council for National Academic Awards, 1992.
- COOMBS, H. The World Crisis in Education, The view from the eighties. New York: Oxford, 1985, 353 s. ISBN 0-19-5035-038.
- DESMAREZ, P., TYS-CLÉMENT, F. Universities, Students and Employment. In: Higher Education Management and Policy, 6,3, 1994, ISSN 1682-3451.
- FUKUYAMA, F. Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka Publishers, 2004, 379 s. ISBN 80-86182-27-4.
- FULTON, O., GORDON, A., WILLIAMS, G. Higher education and manpower planning. Geneva: ILO, 1982, ISBN 92-2-102973-5.
- GARDNER, H. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999, 389 s. ISBN 80-7178-2793.
- GOEDEGEBUURE, L. Hochschulpolitik international. Trends-Probleme-Lösungsansätze. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung, 1992.
- http://ec.europa.eu/dgs/education_culture
- HUNTINGTON, S. Střet civilizací, boj kultur a proměna světového řádu. Praha: Rybka Publishers, 2007, 447 s. ISBN 80-86182-49-5.
- KELLER, J. Soumrak sociálního státu. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 158 s. ISBN 80-86429-41-5.
- LEUZE, K. Zwischen Mythos und Mikropolitik: Soziale Kompetenz in der Wissensarbeit [online]. [cit. 2011-04-25]. Dostupné na WWW: <http://metropolis-verlag.de/Zwischen-Mythos-und-Mikropolitik%3A-Soziale-Kompetenz-in-der-Wissensarbeit/11969/book.do>.
- LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2010, 127 s. ISBN 978-80-200-1677-5.
- MUDROCH, R. Otázka výběru studovaného dorostu. Praha, 1930.
- PORRER, R. Placement as Integral part of Institutional Provision. In: Higher Education Management and Policy. 6,3,1994, ISSN 1682-3451.
- POUROVÁ, M., NEVŘALA, J., BERKA, O. Vysokoškolské poradenství a vzdělávání v Evropě (Tempus S_JEP -11233). Karviná: SU OPF, 1998, ISBN 80-7248-005-7.
- PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4.
- ŘEZNÍČKOVÁ, R. Motivace, kompetence a týmová práce: realita versus moderní mýty [online]. Praha: CONSIM, s.r.o. [cit. 2011-09-20]. Dostupné na WWW: <http://consim.cz/download/CSQ_Reznickova.pdf>.
- SANYAL, B. C. An International Comparative Analysis.(UNESCO) The Flandr Press, 1987.
- ŠUSTEK, E. a kol. Úvod do vysokoškolského vzdělávání v Evropské unii. Karviná, 1999, ISBN 80-7248-019-7.
- ŠUSTEK, E. Rámec vysokoškolského poradenství. In Acta academica karviniensia, Karviná: SU OPF, 2,2004, ISSN 1212-415X.
- TEICHLER, U. Reformas de los modelos de la educación superior in Europa, Japón y América Latina: Análisis comparados. Madrid/Buenos Aires: Mino y Davila, 2008, ISBN 10 84-96571-04-1, ISBN 13 978-84-96571-04-4.
- TEICHLER, U. Europäische Hochschulsysteme: Die Beharrlichkeit vielfältiger Modelle. Frankfurt/New York: Campus 1990, ISBN 3-593-34238-3.
- TOFFLER, A. Šok z budoucnosti. Praha: Práce, 1992, 284 s. ISBN 802080160X.
- TROW, M. Problems in the Transition from Elite to Mass Higher Education. In: Politics for Higher Education. Paris, OECD, 1974.