Acta academica karviniensia 2012, 12(1):148-158 | DOI: 10.25142/aak.2012.014
PRAGMATIC AWARENESS IN TEACHER EDUCATION
- doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D., Katedra anglického jazyka a literatury, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Poříčí 9, 603 00 Brno, renata.povolna@volny.cz
Článek přináší výsledky výzkumu, který autorka uskutečnila u několika skupin studentů, a to jak budoucích, tak stávajících učitelů angličtiny. Cílem bylo zjistit, jaký mají tito studenti názor na studium pragmatiky a zda považují kurz o základech pragmatiky za důležitý pro své jazykové vzdělání. Autorka se také pokusila zjistit, zda studenti používají nebo plánují používat ve svém učitelském povolání tzv. pragmatic awareness approach (přístup pragmatického povědomí).
Autorka vychází především z analýzy návrhů studentů, jak lze v učitelské praxi aplikovat teoretické znalosti a praktické dovednosti získané při studiu pragmatiky, a to s ohledem na produktivní a receptivní jazykové dovednosti stejně jako komunikativní jazykové kompetence, tj. lingvistické, sociolingvistické a pragmatické kompetence, které zformuloval Trim (2005) pro společný evropský referenční rámec pro jazyky (Common European Framework of Reference for Languages), protože právě rovnováha mezi produktivními a receptivními jazykovými dovednostmi a zvládnutí komunikativních jazykových kompetencí jsou považovány za nezbytnou součást vzdělávacího procesu.
Klíčová slova: pragmatické povědomí, pragmatika, jazykové vzdělávání, výuka jazyků, vzdělávání učitelů, produktivní jazykové dovednosti, receptivní jazykové dovednosti, komunikativní jazykové kompetence, lingvistické kompetence, sociolingvistické kompetence, pragmatické kompetence
JEL classification: I21
Zveřejněno: 30. březen 2012 Zobrazit citaci
Reference
- BROWN, G., YULE, G. Discourse Analysis. Cambridge Textbooks in Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 1983, 288 pp. ISBN: 0-521-28475-9.
- CRYSTAL, D. (ed.) The Cambridge Encyclopedia of the Language. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 1997, 489 pp. ISBN: 0-521-40179-8.
- DONTCHEVA-NAVRATILOVA, O. Grammatical Structures in English: Meaning in Context. 2nd ed. Brno: Masaryk university, 2005, 166 pp. ISBN: 80-210-3849-7.
- KASPER, G. 'Classroom research on interlanguage pragmatics.' In: Rose, K. R., Kasper, G. (eds) Pragmatics in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, 33-60, ISBN: 0-521-00858-1.
Přejít k původnímu zdroji...
- LEECH, G., DEUCHAR, M., HOOGENRAAD, R. English Grammar for Today: A New Introduction. London: Macmillan Press Ltd., 1982, 224 pp. ISBN: 0-333-30644-9.
Přejít k původnímu zdroji...
- LEECH, G., SVARTVIK, J. A Communicative Grammar of English. 2nd ed. London: Longman, 1994, 423 pp. ISBN: 0-582-08573-X.
- LITTLEWOOD, W. Communicative Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. 1981. 108 pp. ISBN: 0-521-28154-7.
- McCARTHY, M. Spoken Language and Applied Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press. 1998. 206 pp. 0-521-59769-2.
- MEY, J. L. Pragmatics. An Introduction. 2nd ed. Oxford: Blackwell Publishers, 2001, 392 pp. ISBN: 0-631-21131-4.
- NIEZGODA, K., RÖVER, C. 'Pragmatic and grammatical awareness.' In: Rose, K. R., Kasper, G. (eds) Pragmatics in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, 63-79, ISBN: 0-521-00858-1.
Přejít k původnímu zdroji...
- PECCEI, J. S. Pragmatics. London: Routledge, 1999, 96 pp. ISBN: 0-415-20523-9.
Přejít k původnímu zdroji...
- POVOLNÁ, R. 'Linguistics research at the Department of English Language and Literature.' In: Hanušová et al. Research in English Language Teacher Education. Brno: Masaryk University, 2009a, 11-18. ISBN: 978-80-210-4967-3.
- POVOLNÁ, R. 'Pragmatic awareness and its role in teacher education.' Vienna English Working Papers. Vienna: Institut für Anglistik & Amerikanistik, Austria, Vol. 4, No 3, 2009b, 111-114.
- POVOLNÁ, R. 'Some linguistics-oriented courses and their contribution to the preparation of future teachers of English.' In: Schmied, J., Haase, C., Voigt, K. (eds) English for Central Europe: Interdisciplinary Saxon-Czech Perspectives. Research in English and Applied Linguistics. REAL Studies 1. Göttingen: Cuvillier Verlag Göttingen, 2005, 63-68. ISBN: 3-86537-420-4.
- STENSTRÖM, A.-B. An Introduction to Spoken Interaction. London: Longman, 1994, 238 pp. ISBN: 0-582-07130-5.
- THOMAS, J. Meaning in Interaction. An Introduction to Pragmatics. London and New York: Longman, 1995, 224 pp. ISBN: 0-582-29151-8.
- TOMLINSON, B. 'Pragmatic awareness activities.' Language Awareness, Vol 3: 3&4, 1994, 221-236. ISSN: 0965-8416.
Přejít k původnímu zdroji...
- TRIM, J. L. M. 'The Role of the Common European Framework of Reference for Languages in Teacher Training.' Lecture delivered in Graz, September 2005. http://www.ecml.at/document/press/trim.pdf.
- TUDOR, I. The Dynamics of the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, 234 pp. ISBN: 0-521-77676-7.
- WIDDOWSON, H. G. Teaching Language as Communication. Oxford: Oxford University Press, 1978, 168 pp. ISBN: 0-194-37077-1.
- YULE, G. Pragmatics. Oxford Introductions to Language Study. Oxford: Oxford University Press, 1996, 138 pp. ISBN: 0-19-437207-3.