Acta academica karviniensia 2016, 16(3):62-73 | DOI: 10.25142/aak.2016.025

POSSIBILITIES OF DYNAMIZATION OF CULTURAL TOURISM PRODUCTS

Alena Zedková
Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta, Univerzitní nám. 1934/3, 733 40 Karviná, Email:alena.zedkova@seznam.cz

The paper deals with the issue of cultural tourism products with focus on organized events, which are considered as important factors dynamizing the tourism supply. Organized events can be sufficient motive to travel, or they can be secondarily leisure activities in the visited destination, when the main motive of journey is different. The contribution, in its analytical part, introduces the supply and demand for cultural events in the Czech Republic, but attention is given mainly to two selected regions, Moravian-Silesian Region and Olomouc Region. Aim of this contribution is to highlight the importance of cultural events in tourism of the Czech Republic, especially in the selected regions.

Keywords: cultural destination, cultural tourism, event, Moravian-Silesian Region, Olomouc Region, tourism product
JEL classification: L83

Received: May 13, 2016; Accepted: October 19, 2016; Published: September 30, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zedková A. POSSIBILITIES OF DYNAMIZATION OF CULTURAL TOURISM PRODUCTS. Acta academica karviniensia. 2016;16(3):62-73. doi: 10.25142/aak.2016.025.
Download citation

References

  1. CZECHTOURISM. Manuál produktů v cestovním ruchu [online]. Praha: CzechTourism [vid. 14. listopadu 2015]. Dostupné z: issuu.com/dringconsulting/docs/manual_produktu_v_cestovnim_ruchu?e=7125351/1306965
  2. Český statistický úřad. Kulturní zařízení v ČR 2013 [online]. Praha: ČSÚ. zveřejněno: 2. 9. 2014, aktualizováno: 26. 10. 2015 [vid. 14. listopadu 2015]. Dostupné z: www.czso.cz/csu/czso/kulturni-zarizeni-v-cr-2013-3aild6g7ga.
  3. GÚČIK, M. a kol., 2011. Cestovný ruch. Politika a ekonómia. Banská Bystrica: Slovak-Swiss Tourism. ISBN 80-89090-98-3.
  4. INDROVÁ, J. a kol., 2007. Cestovní ruch (základy). Praha: Oeconomica. ISBN 978-80-245-1252-5.
  5. KESNER, L., 2015. Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada. ISBN 80-247-1104-4.
  6. KESNER, L. a kol., 2008. Management kulturního cestovního ruchu. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
  7. KMECO, Ľ., 2006. Využitie kultúrneho dedičstva v cestovnom ruchu. Rukoväť k predmetu Dejiny kultúry. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela. ISBN 80-8083-245-5
  8. KOTÍKOVÁ, H. a E. SCHWARTZHOFFOVÁ, 2008. Nové trendy v pořádání akcí a událostí (events) v cestovním ruchu. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. ISBN 978-80-87147-05-4.
  9. JAKUBÍKOVÁ, D., 2012. Marketing v cestovním ruchu. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3247-3.
  10. POMPUROVÁ, M., 2014. Motivácia účasti na organizovaných podujatiach v cestovnom ruchu. In: 3. Mezinárodní vědecká konference Cestovní ruch, hotelnictví a lázeňství ve světle vědeckého výzkumu a praxe. Karviná: SU OPF, s. 302-309. ISBN 978-80-7248-955-8.
  11. RICHARDS, G., 2001. The development of cultural tourism in Europe. In: G. RICHARDS, ed. Cultural attractions and European Tourism. Wallingford: CABI, p. 3-29. ISBN 0-85199-440-7. Go to original source...
  12. UNWTO, 2001. Tourism 2020 Vision: Volume 7: Global Forecast and Profiles of Market Segments [online]. Madrid: UNWTO [vid. 7. července 2016]. ISBN 92-844-0466-5. Dostupné z: www.sete.gr/files/Media/Ebook/110303_Global%20Forecasts%20and%20Profiles%20of%20Market%20Segments.pdf
  13. Výzkum zaměřený na domácí cestovní ruch [online]. © CzechTourism, 2010, © Ipsos, 2010 [vid. 2. února 2016]. Dostupné z: monitoring.czechtourism.cz