Acta academica karviniensia 2017, 17(4):69-76 | DOI: 10.25142/aak.2017.031
Spotřební chování zákazníků cestovních kanceláří segmentu pobytových dovolených u moře
- 1 Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta managementu a ekonomiky, Mostní. 5139, 760 00 Zlín
- 2 Soukromá vysoká škola ekonomická Znojmo s.r.o., Loucká 21, 669 02 Znojmo
Presented paper deals with the topic of consumer behaviour of the travel agencies' customers and their specific requirements when they buy the seaside holiday. The research was conducted on the base of qualitative research and the method used in the research was focus groups. The Internet, word of mouth, social networks (as Facebook or Twitter) and TV commercials are mentioned as the most frequently used source of information which influence the most the customers opinion by both groups of respondents according to the result part. The examined groups do not have the same features in the area of holiday selection process. This topic is a relevant topic in comparison with authors all over the world and has the potential for future research.
Klíčová slova: focus groups, promotion, promotional materials, qualitative research, tourism, travel agency
JEL classification: L83, M31, M37
Vloženo: 3. srpen 2018; Revidováno: 30. listopad 1999; Přijato: 21. listopad 2018; Zveřejněno: 30. prosinec 2017 Zobrazit citaci
Reference
- BAJPAI, A. and CH-W. LEE, 2015. Consumer behavior in e-tourism services: a case of Taiwan. Tourism and Hospitality Management. 21(1), 1-17.
Přejít k původnímu zdroji...
- BERNINI, C. and M. F. CRACOLICI, 2015. Demographic change, tourism expenditure and life cycle behavior. Tourism Management. Elsevier, 47, 191-205. ISSN 0261-5177.
Přejít k původnímu zdroji...
- BOUCHET, P., A. M. LEBRUN and S. AUVERGNE, 2004. Sport Tourism Consumer Experiences: A Comprehensive Model.: A Comprehensive Model. Journal of Sport & Tourism. Routledge, 9(2), 127-140. ISSN 14775085.
Přejít k původnímu zdroji...
- HO, C. I. and Y. L. LEE, 2007. The development of an e-travel service quality scale. Tourism Management. 28(6), 1434-1449.
Přejít k původnímu zdroji...
- CHLEBOVSKÝ, V. and V. PLŠEK, 2012. Research on Czech firms' marketing communication based on social media networks. Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. Brno: Mendel University Press, 60(7), 111-118. ISSN 2464-8310.
Přejít k původnímu zdroji...
- KASAPI, I. and M. KOC, 2012. Changing Tourism Consumer Behavior: The Impacts on Tourism Demand in Albania. Creative and Knowledge Society. 2(2), 16-34. DOI: 10.2478/v10212-011-0023-3. ISSN 1338-5283. Dostupné také z: http://www.degruyter.com/view/j/cks.2012.2.issue-2/v10212-011-0023-3/v10212-011-0023-3.xml
Přejít k původnímu zdroji...
- KIRÁĽOVÁ, A. and A. PAVLÍČEKA, 2015. Development of Social Media Strategies in Tourism Destination. Proceedings of the 3rd International Conference on Strategic Innovative Marketing (IC-SIM 2014). 175, 358-366. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.1211. ISSN 18770428. Dostupné také z: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815012719
Přejít k původnímu zdroji...
- LEIGHANN, N. and M. JUDITH, 2014. Using winery web sites to attract wine tourists: an international comparison: an international comparison. Intl Jnl of Wine Business Res. Emerald, 26, 2-26. DOI: 10.1108/IJWBR-07-2012-0022. ISSN 17511062. Dostupné také z: http://dx.doi.org.proxy.k.utb.cz/10.1108/IJWBR-07-2012-0022
Přejít k původnímu zdroji...
- LI, X., X. (R.) LI and S. HUDSON, 2013. The application of generational theory to tourism consumer behavior: An American perspective. Tourism Management. Elsevier, 37, 147-164. ISSN 0261-5177.
Přejít k původnímu zdroji...
- MRÁČEK, P., J. VESELÁ and R. ZICH, 2012. Co-creation in the Image Development in Car Industry: Possibilities and Limits. TRENDY EKONOMIKY A MANAGEMENTU. 6(12), 114-127. ISSN: 1802- 8527.
- SANTOS, S., 2014. 2012 & 2013 Social Media and Tourism Industry Statistics. Dostupné také z: http://www.stikkymedia.com/blog/2012-2013-social-media-and-tourism-industry-statistics
- SOTIRIADIS, M. and C. ZYL, 2013. Electronic word-of-mouth and online reviews in tourism services: the use of twitter by tourists: the use of twitter by tourists. Electronic Commerce Research. Springer Science & Business Media B.V, 13, 103-124. DOI: 10.1007/s10660-013-9108-1. ISSN 13895753.
Přejít k původnímu zdroji...
- SURYNEK, A., R. KOMÁRKOVÁ a E. KAŠPAROVÁ, 2001. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 160 s. ISBN 80-7261-038-4.
- SVATOŠOVÁ, V., 2013. Význam internetové reklamy v elektronickém obchodování. Acta academica karviniensia. Karviná: Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, (4), 180-192. ISSN 2533-7610.
Přejít k původnímu zdroji...
- SWARBROOKE, J. and S. HORNER, 2007. Consumer behaviour in tourism. 2nd ed. Boston: Butterworth-Heinemann. ISBN 978-075-0667-357.
Přejít k původnímu zdroji...
- TIAGO, M. T. P. M. B. et al., 2015. Baby boomers turning grey: European profiles. Tourism Management. 54, 13-22. ISSN 0261-5177.
Přejít k původnímu zdroji...
- UNWTO Annual Report 2013 [online], 2014. Madrid: World Tourism Organization [cit. 2017-11-02]. Dostupné z: http://www2.unwto.org/publication/unwto-annual-report-2013
- VERMEULEN, I. E. and D. SEEGERS, 2009. Tried and tested: The impact of online hotel reviews on consumer consideration: The impact of online hotel reviews on consumer consideration. Tourism Management. Affiliation: Department of Communication Science, Faculty of Social Science, VU University, De Boelelaan 1081, 1081 HV Amsterdam, Netherlands; Correspondence Address: Vermeulen, I.E.; Department of Co, 30, 123-127. DOI: 10.1016/j.tourman.2008.04.008. ISSN 02615177. Dostupné také z: http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-56649111315∂nerID=40&md5=12f64f507a2e37f5c505ebaca955889f
Přejít k původnímu zdroji...
- XIANG, Z. et al., 2015. Adapting to the Internet: Trends in Travelers' Use of the Web for Trip Planning: Trends in Travelers' Use of the Web for Trip Planning. Journal of Travel Research. THOUSAND OAKS; 2455 TELLER RD, THOUSAND OAKS, CA 91320 USA: SAGE PUBLICATIONS INC, 54, 511-527. DOI: 10.1177/0047287514522883. ISSN 00472875.
Přejít k původnímu zdroji...
- YE, Q. et al., 2011. The influence of user-generated content on traveler behavior: An empirical investigation on the effects of e-word-of-mouth to hotel online bookings: An empirical investigation on the effects of e-word-of-mouth to hotel online bookings. Web 2.0 in Travel and Tourism: Empowering and Changing the Role of Travelers. 27, 634-639. DOI: http://dx.doi.org.proxy.k.utb.cz/10.1016/j.chb.2010.04.014. ISSN 07475632. Dostupné také z: http://www.sciencedirect.com.proxy.k.utb.cz/science/article/pii/S0747563210000907
Přejít k původnímu zdroji...
- ZACH, F., U. GRETZEL and Z. XIANG, 2010. Innovation in the Web Marketing Programs of American Convention and Visitor Bureaus. Information Technology & Tourism. 12, 47-63. ISSN 10983058.
Přejít k původnímu zdroji...
- ZHANG, Z. et al., 2010. The impact of e-word-of-mouth on the online popularity of restaurants: A comparison of consumer reviews and editor reviews: A comparison of consumer reviews and editor reviews. International Journal of Hospitality Management. 29, 694-700. DOI: http://dx.doi.org.proxy.k.utb.cz/10.1016/j.ijhm.2010.02.002. ISSN 02784319. Dostupné také z: http://www.sciencedirect.com.proxy.k.utb.cz/science/article/pii/S0278431910000198
Přejít k původnímu zdroji...
- ZICH, R. a J. VESELÁ, 2013. Aplikace technik založených na focus group a skupinové diskuzi při výzkumu vnímání vztahu image a úspěchu podniku: potenciál a limity využití. In: Moderní problémy ekonomiky, podnikání a management: teorie a praxe. s. 221 - 229. ISBN 978-5-7526-0597-0.