Acta academica karviniensia 2012, 12(4):106-115 | DOI: 10.25142/aak.2012.063
SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST FIREM A SOCIÁLNÍ PILÍŘ
- Ing. Renáta Nárožná, Interní doktorand Katedra ekonomie, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě, Univerzitní náměstí 1934/3, 733 40 Karviná, Tel.: 775 554477, r.pcz@seznam.cz
Social integration can be understood as a package of measures aimed to reintegrate marginalized groups of people into the social mainstream. In the Czech Republic, this comprehensive effort is associated solely with liabilities of state and municipalities and activities of non-governmental non-profit organizations. The role of private sector has been rather marginal in this area. However, it is obvious that the state, strictly separating beneficent-like efforts from profitable activities, hinders successful process of social integration in many aspects, particularly in the area of employment and housing that are crucial for this process. This article attempts to evaluate the status quo, describe current tendencies indicating a change (e.g. subsidy policy of the Ministry of Regional Development and the Ministry of Labor and Social Affairs of the Czech Republic), and suggest some other measures. Closely related to this topic is also the question of measurability of private sector's responsibility, which is a precondition of engagement of companies in social integration activities and utilization of state subsidies available in this field.
Keywords: social integration, corporate social responsibility, marketing research
JEL classification: A13
Published: December 30, 2012 Show citation
References
- BLAŽEK, L., Doležalová, K., Klapalová, A., Společenská odpovědnost podniků, Working Paper č. 9/2005, Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky, 2005, 60 s. ISSN 1801-4496
- CS EUROPE: Enterprise 2020, [online]. Belgie: CS EUROPE, Evropská obchodní síť pro sociální odpovědnost podniků. Dostupné na: http://www.csreurope.org/pages/en/enterprise2020.html
- DOHNALOVÁ, M., DEVEROVÁ, L., PETRLÍKOVÁ, B., SVPBODA, J. Sociální ekonomika a sociální podnikání. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2007, ISBN 978-80-7204-552-5.
- IISD: Obchod a udržitelný rozvoj, [online]. Kanada: IISD, Mezinárodní institut pro udržitelný rozvoj. Dostupné na: http://www.iisd.org/business/issues/eu_green_paper.aspx
- KALOUSOVÁ, P. Od filantropie k odpovědnosti. CSR fórum. Časopis o společenské odpovědnosti firem. 2010, roč. 4, č. 6, s 8-9.
- Kolektiv autorů. Napříč společenskou odpovědností firem. 1.vyd. Kladno: Aisis, 2005. 163 s. ISBN 80-239-6111-X.
- PAVLÍK, M., BĚLČÍK, M. Společenská odpovědnost organizací-CSR v praxi a jak s ním dál. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 169 s. ISBN 978-80-247-3157-5.
- PETŘÍKOVÁ, R. Společenská odpovědnost organizací. 1. vyd. Ostrava: DTO CZ, 2008. 184 s. ISBN 978-80-02-02099-8.
- SILBERHORN, D., Warren, R. C. (2007). Defining corporate social responsibility. A view from big companies in Germany and the UK. European Business Review. Vol. 19, No. 5, pp. 352-372.
Go to original source...
- TRNKOVÁ J., Společenská odpovědnost firem(Corporate Social Responsibility)-kompletní průvodce tématem & závěry z průzkumu v ČR. 2004, BUSINESS LEADERS FORUM, dostupné na http://www.blf.cz/csr/cz/vyzkum.pdf