Acta academica karviniensia 2014, 14(2):184-197 | DOI: 10.25142/aak.2014.039
SATISFACTION RATE OF THE SMALL AND MEDIUM ENTERPRISES WITH THE CORPORATE ENVIRONMENT OF A MUNICIPALITY
- 1 Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta, Univerzitní nám. 1934/3, 733 40 Karviná, Email: vastikova@opf.slu.cz
- 2 Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta, Univerzitní nám. 1934/3, 733 40 Karviná, Email: matusinska@opf.slu.cz
This article shall present outputs of a primary research aimed on the analysis of the corporate environment quality and standards of communication between the municipality and resident small and medium enterprises (SME). An inductive approach, theoretical discourse on the role of the municipality in creation of corporate environment that is based on marketing of municipalities and descriptive primary research with analysis of obtained results were used in the article. Three descriptive hypotheses were set for the primary marketing research results. The hypotheses concern satisfaction rate of respondents with marketing communication and corporate environment of the municipality in consideration of its size and number of residents of the municipality. Results of the research point out that creation and generation of quality corporate environment that has a positive effect on SME may be done in an easier way in small municipalities rather than in bigger ones (over six thousand inhabitants).
Keywords: corporate environment of a municipality, marketing communication of the municipality, marketing research, small and medium business (SMB), small and medium enterprises (SME)
JEL classification: H40, M31
Received: March 28, 2013; Accepted: June 16, 2014; Published: June 30, 2014 Show citation
References
- Enterprise and industry. SME definition [online]. [vid. 18. března 2013]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/sme-definition/index_en.htm
- JAKUBÍKOVÁ, D., 2008. Strategický marketing. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-2690-8.
- JANEČKOVÁ, L. a M. VAŠTÍKOVÁ, 1999. Marketing měst a obcí. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 80-7169-750-8.
- KOTLER, P., 2000. Marketing Management. 10. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 80-247-0016-6.
- KOZEL, R. a KOL., 2006. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 80-247-0966-X.
- OSTŘÍŽEK, J., 2011. PPP z pohledu teorie veřejného investování. Acta Academica Karviniensia, 2011(3), 66-77. ISSN 12-415X.
Go to original source...
- PRAŽSKÁ, L., J. JINDRA a KOL., 2002. Obchodní podnikání - Retail management. 2. vyd. Praha: Management Press. ISBN 80-7261-059-7.
- Role malého a středního podnikání ve společnosti. ipodnikatel.cz [online]. [vid. 18. března 2013]. Dostupné z: http://www.ipodnikatel.cz/O-podnikani-obecne/role-maleho-a-stredniho-podnikani-ve-spolecnosti.html
- STAŇKOVÁ, A., 2007. Podnikáme úspěšně s malou firmou. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7179-926-9.
- VAŠTÍKOVÁ, M., 2011. Marketing obcí - distanční studijní opora. Karviná. SU OPF. ISBN 978-80-7248-695-3.
- VAŠTÍKOVÁ, M., 2010. Průzkum míry využívání marketingových nástrojů městy a obcemi ČR. In: Zborník z medzinárodnej konferencie "Nové trendy v marketingu: Dosledky hospodárskej krízy - výzva pre marketing." Trnava: FMK UCM, s. 202-211. ISBN 978-80-8105-205-7.
- VEBER, J., J. SRPOVÁ a KOL., 2005. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 80-247-1069-2.
- Vize partnerství. Ministerstvo financí ČR [online]. [vid. 10. března 2013]. Dostupné z: http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/vize_part.html
- Zákon č. 128/2000 Sb., zákon o obcích. Zákony ČR [online]. [vid. 18. března 2013]. Dostupné z: http://www.zakonycr.cz/seznamy/128-2000-Sb-zakon-o-obcich-(obecni-zrizeni).html