Acta academica karviniensia 2016, 16(1):44-56 | DOI: 10.25142/aak.2016.004
THE ROLE OF QUALITY IN BUSINESS MANAGEMENT
- 1 Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta ekonomická, Husova 11, 306 14 Plzeň, Email: hruskaz@kfu.zcu.cz
- 2 KS-Europe s.r.o., Komenského 598, 332 03 Šťáhlavy, Email: jezkova.mar@seznam.cz
- 3 Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta ekonomická, Husova 11, 306 14 Plzeň, Email: hinke@kfu.zcu.cz
The paper describes the current issue of the quality management in the corporate sector. The focus is placed on medium and large companies, because these companies lead to the creation of the post of the quality managers. The quality should be incorporated in the corporate strategy. These companies should successfully manage the quality of their products, services, business processes and other aspects of the quality. It requires the monitoring and the analyzing the cost of the quality. Attention should be paid to the quality because of its direct impact on the customer loyalty. The quality control can be based on 8 quality management principles whose respect greatly contributes to the increasing the efficiency of company operations. The paper contains results of the research in 60 mainly large companies. This research revealed that the most prominent problem of the quality control is the fluctuacion of employee and insufficient the record keeping of the quality cost.
Keywords: cost of quality, effectiveness, fluctuation, principles of quality management, quality
JEL classification: M11, M21
Received: February 17, 2016; Accepted: May 26, 2016; Published: March 30, 2016 Show citation
References
- BLAŽKOVÁ, M., 2007. Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy. Praha: Grada. ISBN 978-80-2471-535-3.
- DUDA, J. a L. ŽŮRKOVÁ, 2014. Definování matematických vzorců při zjišťování nákladů u fluktuace pracovníků v podniku. Acta academica karviniensia, 14(2), 14-21, ISSN 1212-415X.
Go to original source...
- DUCHKOVÁ, V. a I. HOFMAN, 2012. Specifika managementu kvality v malém stavebním podniku. Trendy v podnikání, 4(2), 47-56. ISSN 1805-0603.
- FOTR, J., E. VACÍK a kol., 2012. Tvorba strategie a strategické plánování: Teorie a praxe. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3985-4.
- HOYLE, D., 2009. ISO 9000 Quality Systems Handbook: Using the Standards as a Framework for Business Improvement. Routledge. ISBN 978-18-5617-684-2.
- JÁČ, I., J. SEDLÁŘ a kol., 2013. Principles of creating a cost-cutting strategy a tan enterprise by means of the Lean production concept. Ekonomie a Management, E + M., 16(3), 75-84. ISSN 1212-3609.
- LINß, G., 2011. Qualitätsmanagement für Ingenieure. Leipzig: Fachbuchverlag. ISBN 3-446-21763-0.
Go to original source...
- ManagementMania, 2011-2013. Manažer kvality (Quality Manager). ManagementMania [online]. 24. prosinec 2015. Dostupné z: managementmania.com/cs/manazer-kvality
- NENADÁL, J., 2004. Měření v systémech managementu jakosti. Praha: Management Press. ISBN 80-7261-110-0.
- NENADÁL, J. et al., 2008. Moderní management jakosti: principy, postupy, metody. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-186-7.
- PLÁŠKOVÁ, A., 2004. Jednoduché nástroje řízení jakosti II. Praha: Národní informační středisko pro podporu jakosti. ISBN 80-02-01690-4.
- SEDLÁČKOVÁ, H. a K. BUCHTA, 2006. Strategická analýza. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7179-367-0.
- SUCHÁNEK, P. a M. KRÁLOVÁ, 2014. Model vlivu spokojenosti zákazníka na výkonnost podniku. Trendy v podnikání, 4(3), 40-46. ISSN 1805-0603.
- ŠTAMFESTOVÁ, P., 2013. Vztah kvality a zákaznického kapitálu. Trendy v podnikání, 4(3), 80-87. ISSN 1805-0603.
- VEBER, J. a kol., 2007. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1782-1.
- VEBER, J. a kol., 2010. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce: legislativa, systémy, metody, praxe. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-210-9.
- ZVONEČEK, F. a H. ZÍDKOVÁ, 2001. Jakost - styl života pro třetí tisíciletí. Plzeň: ZČU v Plzni. ISBN 80-7082-720-3.