Acta academica karviniensia 2014, 14(2):117-129 | DOI: 10.25142/aak.2014.033
EFFECTIVE DEMAND FOR SELECTED CULTURAL EVENTS IN SLOVAKIA
- Univerzita Mateja Bela, Ekonomická fakulta, Tajovského 10, 975 90 Banská Bystrica, SR, Email: kristina.pompurova@umb.sk
Tourism events represent a dynamic element of the destination primary offer, which can increase the region's competitiveness. Destination stakeholders seek in hosting the tourism events augmentation of destination visitation, furthermore, it helps to overcome the seasonality, to enhance the destination marketing and to sustain a positive development of the region. The study investigates Slovak citizens' effective demand for three selected cultural events. The study findings are based on primary sources analysis of data collected via questionnaire survey as well as on domestic and foreign literature.
Keywords: concert, cultural events, effective demand, festival, tourism
JEL classification: L83, M31
Received: June 6, 2013; Accepted: June 16, 2014; Published: June 30, 2014 Show citation
References
- Bažant Pohoda: Návštevník minie na festivale v priemere 40 € [online]. [vid. 2013-03-19]. Dostupné z: https://www.slsp.sk/Clanok/sk/bazant-pohoda-navstevnik-minie-na-festivale-v-priemere-40-eur/bazant_pohoda_navstevnik_minie_na_festivale_v_priemere_40_%E2%82%AC.htm
- FRECHTLING, D. C., 2012. Forecasting Tourism Demand: Methods and strategies. Oxford: Butterworth-Heinemann. ISBN 0-7506-5170-9.
Go to original source...
- FUZÁKOVÁ DVOROŽŇÁKOVÁ, M., 2009. Ekonomické a sociálne účinky vybraného organizovaného podujatia. In: Cestovný ruch - teória a prax v podmienkach globalizácie. Banská Bystrica: Ekonomická fakulta UMB, 2009, s. 88-96. ISBN 978-80-8083-744-0.
- GETZ, D., 2012. Event studies. Theory, research and policy for planned events. Druhé vydanie. Oxon; New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0-08-096953-4.
- GÚČIK, M., 2010. Cestovný ruch. Úvod do štúdia. Knižnica cestovného ruchu 15. Banská Bystrica: Slovak-Swiss Tourism, 2010. ISBN 978-80-89090-80-8.
- HOREHÁJOVÁ, M. a J. MARASOVÁ, 2007. Základy mikroekonómie. Banská Bystrica: Ekonomická fakulta Univerzity Mateja Bela, 2007. ISBN 978-80-8083-536-1.
- KASPAR, C., 1995. Základy cestovného ruchu. Knižnica cestovného ruchu 1. Banská Bystrica: Ekonomická fakulta UMB, 1995. ISBN 80-901166-5-5.
- LIM, Ch., 1997. Review of international tourism demand models. Annals of tourism research, 24(4), 835-849. ISSN 0160-7383.
Go to original source...
- MCHONE, W. W. and B. RUNGELING, 1999. Special cultural events: do they attract leisure tourists? Hospitality management, 18(2), 215-219. ISSN 0959-6119.
Go to original source...
- MUCHOVÁ, E., 2003. Dopyt, ponuka a rovnovážna cena. In: J. LISÝ a iní. Ekonómia. Všeobecná ekonomická teória. Piate prepracované a doplnené vydanie. Bratislava: Iura edition, s. 76-92. ISBN 80-89047-75-0.
- PAULIČKA, I. a iní, 2002. Všeobecný encyklopedický slovník A-F. Praha: Ottovo nakladatelství. ISBN 80-7181-618-3.
- RAABOVÁ, T. a iní, 2012. Analýza ekonomického dopadu. Asociace hudebníchfestivalů České republiky. Praha: Economic impact. ISBN 978-80-260-1727-1.
- SWARBROOKE, J. and S. HORNER, 2001. Business travel and tourism. Oxford: Butterworth Heinemann. ISBN 0-7506-43927.
Go to original source...