Acta academica karviniensia 2019, 19(4):18-29 | DOI: 10.25142/aak.2019.022

AUDIT OF PUBLIC RESEARCH INSTITUTIONS

Marek Jošt
Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta financí a účetnictví, nám. Winstona Churchilla 4,130 67 Praha 3

The article analyzes selected factors of the audit of the financial statements of public research institutions. Specifically, it concerns the structure of auditors, the concentration of audit engagements in small number of auditors, the rotation of auditors and the disclosure of the remuneration for the audit company in the notes to the financial statements. The article mentions similar researches conducted in different types of non-profit organizations and the conclusions are then compared. The auditors of the financial statements of public research institutions are usually audit companies rather than the statutory auditors. Public research institutions, as well as other non-profit organizations, use the particular auditor for a long period of time. It appears, in the case of public research institutions, that more and more audit engagements are provided by one audit company. A significant number of public research institutions do not disclose the renumeration for the audit company in the notes to the financial statements.

Keywords: accounting, audit, public research institution, transparency.
JEL classification: M41, M42

Received: May 22, 2020; Revised: June 15, 2020; Accepted: September 9, 2020; Published: September 10, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jošt M. AUDIT OF PUBLIC RESEARCH INSTITUTIONS. Acta academica karviniensia. 2019;19(4):18-29. doi: 10.25142/aak.2019.022.
Download citation

References

  1. BACHMANN, P., 2012. Transparentnost organizací občanské společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-235-5.
  2. BEHN, B. K., D. D. DEVRIES and J. LIN, 2010. The determinants of transparency in nonprofit organizations: An exploratory study. Advances in Accounting. Vol. 26, Issue 1, p. 6-12. ISSN 0882-6110. Go to original source...
  3. BROWN, H. and D. RUHL, 2003. Breakthrough management for Not-for-Profit Organizations: Beyond survival in the 21st Century. Praeger. ISBN 1-56720-639-5.
  4. JOŠT, M., 2016. Transparentnost hospodaření příjemců příspěvků z Nadačního investičního fondu. Český finanční a účetní časopis, roč. 11, č. 2, s. 93-108. ISSN 1802-2200. Go to original source...
  5. JOŠT, M., 2016. Zveřejňování informací českými nadacemi v oblasti auditu. In: Recenzovaný sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference, 12. - 16. prosince 2016, Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky, ročník VII. MAGNANIMITAS: Hradec Králové. ISBN 978-80-87952-17-7.
  6. JOŠT, M., 2017. Transparentnost hospodaření českých nadací. Disertační práce. Vysoká škola ekonomická v Praze.
  7. JOŠT, M., 2018. Audit politických stran a politických hnutí v podmínkách České republiky. In: Recenzovaný sborník příspěvků vědecké interdisciplinární mezinárodní vědecké konference doktorandů a odborných asistentů, 27. - 29. června 2018, QUAERE 2018. MAGNANIMITAS: Hradec Králové. ISBN 978-80-87952-26-9.
  8. KAČR, 2019. Auditor, č. 10, ročník XXVI. Metodická pomůcka k poskytování auditorských služeb u nestátních nevýdělečných organizací dle stavu legislativy k 30. listopadu 2019. ISSN 1210-9096.
  9. KAČR, 2020. Mezinárodní auditorské standardy přijaté KA ČR (vydání 2018) [online]. [vid. 16. května 2020]. Dostupné z: https://www.kacr.cz/aktualni-auditorske-standardy
  10. LÉROVÁ, A, 2015. Politické strany a politická hnutí. Auditor, č. 6, roč. XXII. ISSN 1210-9096.
  11. PELÁK, J. a J. ADAMEC, 2018. Určení auditora u nestátních neziskových organizací. Auditor, č. 1, roč. XXV. ISSN 1210-9096.
  12. POSPÍŠIL, M., 2006. Jak zahájit debatu o transparentnosti? Brno: Centrum pro výzkum neziskového sektoru [online]. 8. srpna 2006 [vid. 16. května 2020]. Dostupné z: http://www.e-cvns.cz/?typ=konferencni_prispevky&publikace=71≺esenter=Publikace
  13. PUTNAM, R., 1993. Making Democracy Work. Princeton: Princeton University Press. In: SARGEANT, A. Marketing Management for Nonprofit Organizations. New York: Oxford University Press. ISBN 0-19-927182-8.
  14. SALAMON, L. M. and H. K. ANHEIER, 1996. The International Classification of Nonprofit Organizations: ICNPO-Revision 1. Baltimore: The Johns Hopkins University, Institute for Policy Studies. ISBN 1-886333-23-8.
  15. ŠEDIVÝ, M. a O. MEDLÍKOVÁ, 2011. Úspěšná nezisková organizace. Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4041-6.