Acta academica karviniensia 2018, 18(1):47-58 | DOI: 10.25142/aak.2018.005

COMMUNICATION CHANNELS THROUGH THE STUDY AND THEIR DEVELOPMENT TRENDS

Renáta Máchová1, Martin Lněnička2
1 Univerzita Pardubice, Fakulta ekonomicko-správní, Studentská 84, 532 10 Pardubice
2 OA a SOŠ CR Choceň, T. G. Masaryka 1000, 565 36 Choceň

With the continuously evolving communication technologies followed by improvements in the educational process, this paper aims to identify the development trends of communication channels and tools used by students during their study. For this purpose, a longitudinal study was designed and the surveys were carried out in 2013, 2015 and 2017. The main contribution lies in the description and identification of trends, including the recommendations on improving the quality and efficiency of the educational process regarding the choice of suitable communication channel. The results showed that the trends are represented by the increasing importance of social networks and the demand to integrate multiple communication channels into one service. The necessity to provide more educational resources through mobile applications was also found, especially in the context of learning management systems.

Keywords: communication channels, development trends, education, longitudinal study, survey
JEL classification: C83, I21, L86

Received: January 29, 2018; Revised: March 1, 2018; Accepted: March 14, 2018; Published: March 30, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Máchová R, Lněnička M. COMMUNICATION CHANNELS THROUGH THE STUDY AND THEIR DEVELOPMENT TRENDS. Acta academica karviniensia. 2018;18(1):47-58. doi: 10.25142/aak.2018.005.
Download citation

References

  1. AL-KINDI, S. S. and M. N. AL-SUQRI, 2017. Mobilizing Learning: Using Moodle and Online Tools via Smartphones. International Journal of Knowledge Content Development & Technology, 7(3), 67-86. ISSN 2234-0068.
  2. ARKORFUL, V. and N. ABAIDOO, 2015. The role of e-learning, advantages and disadvantages of its adoption in higher education. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 12(1), 29-42. ISSN 1550-6908.
  3. CAMINERO, A. C. et al., 2012. Work in progress: Extending a LMS with social capabilities: Integrating Moodle into Facebook. In: 2012 Frontiers in Education Conference Proceedings. Washington, DC: IEEE, s. 1-2. ISBN 978-1-4673-1351-3. Go to original source...
  4. CRESWELL, J. W., 2012. Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Upper Saddle River, NJ: Pearson Publishing. ISBN 978-0-13-136739-5.
  5. DARAGHMI, E. Y., C. H. HSIAO and S. M. YUAN, 2014. A New Cloud Storage Support and Facebook Enabled Moodle Module. In: 7th International Conference on UbiMedia Computing and Workshops. Washington, DC: IEEE, s. 78-83. ISBN 978-1-4799-4266-4. Go to original source...
  6. DEVITO, J. A., 2008. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2018-0.
  7. KLEMENT, M. a J. DOSTÁL, 2012. Využívání a role e-learningu v současném vysokoškolském vzdělávání. Aula, 20(1), 93-110. ISSN 1210-6658.
  8. KLEMENT, M. a J. DOSTÁL, 2014. Styly učení dle klasifikace vark a možnosti jejich využití ve vysokoškolském vzdělávání realizovaném formou e-learningu. JTIE, 6(2), 58-67. ISSN 1803-537X. Go to original source...
  9. LIŠKA, V. a J. ČESAL, 2008. Postoje studentů vysokých škol k e-learningu. Praha: Fakulta stavební ČVUT v Praze. ISBN 978-80-01-04214-4.
  10. LNĚNIČKA, M. a R. MÁCHOVÁ, 2013. Využívání komunikačních médií v systému Moodle v průběhu studia. In: Média a vzdělávání 2013 - Sborník recenzovaných příspěvků mezinárodní vědecké konference. Praha: Extrasystem Praha, s. 38-41. ISBN 978-80-87570-15-9.
  11. MÁCHOVÁ, R. a M. LNĚNIČKA, 2015. Vývoj využívání komunikačních médií studenty v průběhu jejich studia na vysoké škole. Media4u Magazine, 12(2), 20-25. ISSN 1214-9187.
  12. POULOVÁ, P., M. SOKOLOVÁ a I. ŠIMONOVÁ, 2010. Předpoklady zavedení e-learningu do vysokoškolského vzdělávání a hodnocení jeho přínosu v procesu formování a rozvoje kompetencí studentů. Aula, 18(3), 20-27. ISSN 1210-6658.