Acta academica karviniensia 2012, 12(1):93-100 | DOI: 10.25142/aak.2012.009
METODOLOGIE TVORBY NÁRODNÍHO REKLAMNÍHO STYLU
- Ing. Eva Kazíková, studentka doktorského studia, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě, Univerzitní náměstí 1934/3, 733 40 Karviná, eva.kazikova@probull.cz
This text shows a methodological approach for creating national advertising style which is very important for aiming advertising campaigns in non-domestic regions. This approach is based on a numbers of many researches which have been realized and published. First phase is focuses on identifying of cultural dimensions by professor Hofstede and Schwartze. After that is necessary to identify communication context of advertisements in specific region and apply in it the most significant cultural dimensions. We can create specific national advertising style based on these principals.
Keywords: culture, Hofstede's cultural dimensions, Schwartz's cultural dimensions, communication context, national advertising style, exploratory analysis
JEL classification: M31, M37, Z10, Z19
Published: March 30, 2012 Show citation
References
- HOFSTEDE, G. J., HOFSTEDE, G., PEDERSEN, P. B. Exploring culture: exercises, stories, and synthetic cultures. Boston: Intercultural Press, Inc., a division of Nicholas Brealey Publishing, 2002. 234 s. ISBN-13: 978-1-877864-90-2, ISBN-10: 1-877864-90-0.
- HOFSTEDE, G., HOFSTEDE, G. J. Kultury a organizace. Software lidské mysli. Spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Linde nakladatelství, 2007, 335 s. ISBN 80-86131-70-X.
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Grada Publishing, Praha, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
- SCHWARTZ, S.H. Beyond individualism/collectivism: New cultural dimensions of values. In U. Kim, H. C. Triandis, C. Kagitcibasi, S. C. Choi and G. Yoon (Eds.), Individualism and Collectivism: Theory, Method and Applications. (pp. 85-119). Thousand Oaks CA: Sage, 1994. ISBN 0-8-0395-763-7.
- SVĚTLÍK, J. A KOL. Kulturní aspekty české a evropské reklamy. První vydání, Vysoké učení technické v Brně, Fakulta podnikatelská, 2008, 56 s. ISBN 978-80-86946-92-4.
- SVĚTLÍK, J. Marketing pro evropský trh. První vydání, Grada Publishing, Praha, 2003. 272 s. ISBN 80-247-0422-6.
- SVĚTLÍK, J. Euromarketing. První vydání, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005, 158 s. ISBN 80-7318-144-4.
- SVOZILOVÁ, A. Zlepšování podnikových procesů. Grada Publishing, Praha, 2011, 232 s. ISBN 978-80-247-3938-0.
- VYSEKALOVÁ, J. A KOL. Chování zákazníka. Jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Grada Publishing, 2011, 360 s. ISBN 978-80-247-3528-2
- ZEMANOVÁ, M. A KOL. Marketing. 2.přepracované a doplněné vydání, C.H.Beck, Praha, 2010, 499 s. ISBN 978-80-7400-115-4.
- Hofstede, G. Dimensions of national cultures [online]. Geert Hofstede [cit. 2011-05-26]. Dostupné z <http://www.geerthofstede.nl/dimensions-of-national-cultures>.